Nový obchvat Jihlavy v provozu

Řidiči dnes začali používat další část obchvatu Jihlavy na silnici I/38 v jihozápadní části města. Téměř 3,5 kilometru dlouhá komunikace je součástí významného tahu Jihlava - Znojmo - Vídeň.
Stavba trvala 29 měsíců, náklady dosáhly téměř 426 milionů korun. Hlavním významem nového obchvatu je odklonění tranzitní a lokální dopravy z centra města. Řekla to ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.
Až do konce září budou pokračovat terénní úpravy a práce na propojení obchvatu s navazujícími silnicemi. Podle simulačního modelu by se měl zklidnit celý původní průtah městem, hlavně však v Jiráskově a Znojemské ulici, dodala Tesařová.
Obchvat přinese Jihlavě obrovskou úlevu
Pro obyvatele města by měl obchvat podle primátora Jaroslava Vymazala přinést obrovskou úlevu. Z ulic by měly zmizet kamiony, lidé by měli pocítit i odvedení osobní tranzitní dopravy. "Znojemskou ulicí projelo až 20.000 aut denně, předpokládám úbytek až téměř o polovinu," řekl Vymazal.
Silnice I/38 navazuje na první část obchvatu Jihlavy mezi Jiráskovou ulicí a silnicí II/602 směrem na Pelhřimov. Tato část byla otevřena v červenci 2004. V původním projektu se počítalo s výstavbou kompletní čtyřpruhové směrově rozdělené komunikace. Nakonec vznikla pouze pravá polovina komunikace, stejně jako v první části obchvatu.
Na trase obchvatu v délce 3348 metrů vzniklo šest mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka a dvě protihlukové stěny. Zemní práce obnášely přemístění téměř 370.000 metrů krychlových zeminy. Stavba byla prioritním zájmem města. V plné výši ji financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Při současné i výhledové intenzitě dopravy by jižní část obchvatu měla vystačit na minimálně 20 let.
Nejkratší spojnice Prahy a Vídně
Silnice I/38 je zařazena do evropského systému dálkových silnic směru sever - jih pod číslem E59 jako významný mezinárodní tah tvořící teoreticky nejkratší spojnici Prahy a Vídně.
Od výpadové silnice z města na Pelhřimov stavba pokračuje severně od městské části Pístov a po průchodu bývalým vojenským areálem garáží překračuje údolí Pístovského potoka. Na stávající silnici I/38 se napojuje zatím provizorním úsekem. Definitivním řešením v tomto prostoru bude podle Tesařové mimoúrovňová křižovatka v lokalitě U Ráje.