MAPA: Nebezpečná místa českých komunikací

Mapa nejnebezpečnějších míst na českých vozovkách
Mapa nejnebezpečnějších míst na českých vozovkách  (Autor: ÚAMK)
Autor: ČTK, red - 
13. června 2008
16:52

Silnic, na kterých se motoristé mohou cítit bezpečně, je v České republice poskrovnu. Vyplývá to z první mapy rizikových komunikací, kterou sestavil Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK) a která vychází ze statistických údajů o dopravních nehodách s mrtvými či těžce raněnými oběťmi.

 

Mapu, podle níž se bezpečné silnice vyskytují pouze v bezprostředním okolí Českých Budějovic, Tábora, Plzně, Karlových Varů a Brna, poskytl mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

 


Mapu nejnebezpečnějších míst českých silnic najdete zde a ve formátu pdf.


 

Hodnocení silnic vychází z poměru mezi počtem tragických nehod, které se na nich staly, a hustotou provozu. Dálnice díky tomu z šetření vyšly jako méně rizikové - sice na nich dochází k řadě karambolů, ale v porovnání s počtem aut, které tudy projedou, není počet nehod tak vysoký jako v případě silnic první třídy. Brněnský úsek dálnice D1, kterou motoristé nemají příliš v lásce, se tak překvapivě dostal mezi nejbezpečnější komunikace v ČR.

 

Mapa vznikla v rámci "Evropského programu hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP" a byla zpracována firmou CityPlan spol. s r.o. pro Ústřední automotoklub ČR.

 

Statistiky, na nichž je mapa založena, pocházejí z let 2003 až 2005. "V současné době se připravuje nová mapa, která bude vycházet ze statistických údajů let 2005 až 2007," doplnil Kuchálik.

 

Nákres označuje černou barvou silnice, které pro řidiče představují vysoké riziko, a červenou barvou komunikace se středně vysokým nebezpečím. Oranžová a žlutá značí riziko nižší, zelená barva upozorňuje na bezpečné silnice. Na mapě opticky převládá černá a červená, zato zelená téměř není vidět. Z přehledu vychází nejhůře Ústecký a Plzeňský kraj, naopak relativně bezpečno je podle mapy v Jihomoravském regionu.

 

Mapa prozrazuje, že mezi vysoce nebezpečné komunikace patří řada silnic směřujících z hraničních přechodů do nitra republiky. Jde například o silnice z Dolního Dvořiště, Vojtanova, Aše, Folmavy, Božího Daru, Habartic nebo Hodonína.

 

Motoristé by si dále měli dávat pozor například v úseku Kladno - Lidice a Mělník - Slaný, mezi Veselím nad Lužnicí a Třeboní a při jízdě na trase Teplice - Děčín - Nový Bor. Riziková je také cesta z Liberce do Jablonce nad Nisou, z Trutnova do Náchoda, ze Svitav směrem na Brno, z Přerova na Olomouc, z Frýdku-Místku do Českého Těšína či úsek silnice mezi Brnem a Kyjovem.

 

Mluvčí Kuchálik upozornil, že kromě aktualizované mapy se v rámci evropského programu hodnocení silnic EuroRAP chystá také hodnocení jednotlivých dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy pomocí hvězdiček. Ty budou mít obdobný význam jako hvězdičky u hotelů - více hvězd znamená vyšší kvalitu. O počtu hvězdiček bude rozhodovat faktický stav jednotlivých komunikací z hlediska jejich bezpečnosti. Posuzovat se bude například přítomnost nebo naopak absence odbočovacích pruhů, svodidel, sloupů či stromů v bezprostřední blízkosti komunikace nebo charakter příkopů podél silnice.