Za věnce a svíčky utratí Češi na dušičky miliardu korun
Za dušičkové věnce a svíčky letos utratí Češi přibližně miliardu korun. Odhaduje to Asociace portálů hromadného nakupování (APHN). Dušičky, které připadají na 2. listopadu, přitom v tuzemsku nejsou příkladem konzumně zaměřeného svátku, jako je v anglosaských zemích Halloween.
"Oficiální statistika prodeje o Dušičkách se nesleduje. Podle našich zkušeností však činí průměrná částka, připadající na dušičkové nákupy každého Čecha, asi sto korun. V souhrnu tak Češi za Dušičky utratí asi jednu miliardu korun," uvedl David Antić z APHN.
Nejvíc podle něj vydělají květinářství a obchodní řetězce, které do své nabídky zařazují dušičkový sortiment. Během několika dní se také prodá polovina roční produkce výrobců svíček. Zejména v anglosaských zemích populární svátek Halloween Čechy nijak výrazně neoslovil.
Nezájem o něj deklarují i sami obchodníci, ti se tematickým osvětlením či dekoracemi snaží navodit spíše vánoční atmosféru, halloweenská výzdoba je spíše výjimkou. "Stále víc restaurací a obchodů láká zákazníky sezónní výzdobou. Halloween si v Česku popularitu ovšem zatím nezískal, tím pádem ani není vnímán jako lákadlo ze strany obchodníků," řekl Delio Numerato z obchodu Dekorace.cz.
V USA je Halloween pro obchodníky po Vánocích druhým nejziskovějším svátkem. Zájem o oslavu Halloweenu má ve Spojených státech letos rekordní počet lidí, kteří plánují i větší útraty. V průměru Američané utratí za kostýmy, dekorace a sladkosti 79,82 dolaru (1530 Kč), o 10,4 procenta více než loni.
Celkové výdaje mají podle Národní maloobchodní federace činit osm miliard USD. Halloween, který připadá na 31. října, chce letos slavit sedm z deseti Američanů. Více než polovina si vyzdobí byt a zahradu a 45 procent si pořídí kostým. Více než třetina se chystá na halloweenskou party.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.