Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Když letadla tančí s Andreou: Pro piloty je to rutina!

Autor: Monika Rubešková, evakk - 
7. ledna 2012
08:57

Orkán Andrea, který se ve čtvrtek přehnal republikou, děsil ty, kteří měli vyrazit letadlem na cesty. I když nás Andrea už vypustila ze své moci, vichr nepoleví nejméně do neděle. Pokud letadlo na nebi "tancuje", je to pro pilota rutina a cestujícím nic nehrozí, uklidňují odborníci.

Cestující mívají strach, když s nimi vichr cloumá, pro piloty to ale není problém. „Při startu takřka žádný. Při přistání záleží, zda fouká v ose dráhy. Pokud ano, tak to nečiní žádné problémy, pokud letadlo přistává proti větru, snižuje to jeho rychlost, což je dokonce žádoucí,“ vysvětlil letecký meteorolog Jan Horák.

V případě bočního větru se piloti přibližují na přistání k dráze v tzv. traverzu, letadlo sice letí v ose přistávací dráhy, ale je vybočeno proti větru. „I když to ze země může působit strašidelně, protože letadlo se k přistávací ploše blíží v poloze na štorc, jde o řízený manévr pilota. Těsně nad zemí se musí letadlo zpátky srovnat do osy přistávací dráhy a musí se mírně naklonit křídlem proti větru, aby se udrželo ve směru,“ vysvětlil Horák.

Velká letiště však mívají k dispozici několik přistávacích drah vybudovaných právě tak, aby vítr přistávání bránil co možná nejméně.

Zatímco běžně se stoupající výškou stoupá i síla větru, orkán a jeho dozvuky, které nejméně do neděle budeme prožívat, s sebou přinesly opačný efekt. Protože přišel společně s mohutnou tlakovou níží, která se drží nízko nad zemí, tak rychlost větru je daleko vyšší při zemi než ve větších výškách. Běžně ve výšce zhruba 7 km bývá rychlost větru kolem 100 km/h.

Na přistání mají finty

Pokud fouká protivítr, letadla při přistání většinou nemají problém. Komplikace nastávají v případě bočního větru. Portugalský pilot na snímku musel při přistání použít metodu tzv. crabbingu. Pilot nalétává z úhlu a špičkou natočenou do směru, ze kterého jdou poryvy větru. Těsně před dosednutím pak srovná stroj do směru přistání.

Existuje i tzv. směrová metoda skluzová, kdy letadlo celou dobu míří ve směru přistání a je nakloněné proti větru. Pro cestující není ale vůbec příjemná, a proto ji používají většinou jen piloti malých sportovních letadel.

Jak si sednout, když to fouká...

Při přistávacím manévru je pro piloty nejhorší silný boční vítr. Snaží se mu čelit zvláštním manévrem, kdy stroj nalétá na přistávací dráhu jakoby bokem, a teprve těsně před dosednutím pilot letadlo srovnává do směru přistání. Pokud je vichr příliš silný a letoun mine optimální místo, musí se manévr opakovat. Na infografice v galerii je zobrazena situace letounu přistávajícího ve Španělsku při rychlosti větru 130 kilometrů za hodinu. Tedy jen o trochu silnějším, než fučel v uplynulých dnech na Ruzyni...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi