Oběti tragédie ve Studénce: Vinny jsou stavební firmy
Soudní proces s desítkou obžalovaných, kteří údajně zavinili jedno z největších vlakových neštěstí v Česku, sledují i ti, kterým tragédie u Studénky změnila život. Buď byli 8. srpna 2008 přímo ve vlaku, nebo tam zemřeli jejich nejbližší. U soudu sedí i ti, kteří jako první přispěchali na pomoc. Jejich pocity jsou rozporuplné, jedno však všichni mají společné: Viníci tragické nehody musí být přísně potrestáni.
8 mrtvých, 95 zraněných
Tragická nehoda se stala v pátek 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil v plné rychlosti mezinárodní rychlík Comenius.
Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.
Strojvedoucí: Že žiju, je zázrak!
K soudu přišel i strojvedoucí havarovaného vlaku Jiří Šindelář. Řekl, že ve chvíli, kdy se ve vlaku řítil vstříc mostu, nevěřil, že to přežije. „Byl to zázrak. Vzpomínat na to je velice nepříjemné, zvláště teď, když si člověk po třech letech vzpomínky obnovuje,“ řekl strojvedoucí.
Ten vlak mám v hlavě
Naďa Tomčíková, která ve vlaku jela a pomáhala zraněným, řekla, že si myslela, že dokáže zapomenout rychleji. „Zatím to ale nejde. Dneska mi je úplně stejně jako před třemi lety. Není to tak strašné, jako když jsem v noci nemohla spát a pořád jsem viděla, jak se řítí vlak, ale v té hlavě to je,“ řekla.
Honza ořišel o nohy
Pavlína Bulušková, matka Honzy, který při nehodě přišel o nohy, si myslí, že viníkem nejsou jednotlivci. „Zavinily to ty stavební firmy,“ řekla. S odškodněním chce počkat na to, jak dopadne soud. „Syn zvládá běžný režim, naštěstí dokázal odmaturovat a dostal se na vysokou školu,“ řekla Bulušková.
Lajdáctví prvního stupně
K soudu dorazil i otec Polky (†23), která nehodu nepřežila. „V obžalobě se říká, že při té stavbě byla tak velká zanedbání, že já si to ani nedovedu představit. Lajdáctví nejvyššího stupně,“ řekl Kazimierz Litwik. „Chceme se dozvědět pravdu,“ dodal Litwik, který nerozumí česky a nemá tlumočníka.
Obvinění: My za nic nemůžeme!
Soud s 10 obžalovanými pracovníky stavebních firem v úterý pokračoval výslechy. Zodpovědnost za tragédii každý popírá, jeden obviňuje druhého. Jako první vypovídal projektový manažer firmy Bögl & Krýsl Oldřich Mangusek. „Za svou 15letou praxi jsem postavil desítku mostů. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu s těžkými nákladními vagony,“ vypovídal Mangusek.
Podle jeho výpovědi měli celou podpěrnou konstrukci na starost lidé z ODS – Dopravní stavby Ostrava. Obvinění ze společnosti ODS se však bránili a argumenty otáčeli proti firmě Bögl & Krýsl. Podle nich byli právě oni zodpovědní za pád mostu. Vypovídal i Jiří Karásek, zajišťující pro firmu Bögl & Krýsl zámečnické služby. I on se necítí vinen. „Necítím odpovědnost ani za pád mostu, ani za železniční neštěstí. Kdyby byly zavedeny výluky v železniční dopravě, nebo alespoň omezena rychlost vlaků, nemuselo k neštěstí dojít,“ řekl.
Obě firmy se ale shodly v tom, že vinu mají i České dráhy, které nesnížily na trati rychlost vlaků. Soud bude pokračovat do konce týdne. Poté bude zřejmě odročen. Proces se tak protáhne na několik měsíců. Skeptici však tvrdí, že i na několik let.
je školácký výrok - nepočítalo se s nákladní dopravou.Tak mě teda logicky napadá,jestli jsou ve Studénce ještě další koleje,které slouží výhradně pro nákladní dopravu.Pochopitelně,že se firmy budou handrkovat a svalovat vinu jeden na druhého.Doufám,že soud viníky opravdu určí a tvrdě potrestá-a na rozsudek se nebude čekat deset let.