Jak honil řidič svoji tramvaj - infografika
Z motolské vozovny pomalu vyjela tramvaj, nabrala rychlost a řítila se Plzeňskou ulicí. Nezastavovala, nikdo ji totiž neřídil! Lidé nevěřícně sledovali sprintujícího tramvajáka, který se ji marně snažil dohnat!
Jak je se to vůbec může stát? V motolském depu tlačili tramvaj. A nepochopitelně pomáhal i řidič, takže ve chvíli, kdy najednou naskočily motory, řítila se souprava po frekventované silnici nikým neřízená.
Než vypnuli napájení torlejí, ujela kilometr. Jen shodou několika šťastných náhod se nikomu nic vážného nestalo. Další neuvěřitelnou věcí je to, že dopravní podnik bere celou věc na lehkou váhu. "Do uzavření vyšetřování nemůžeme podávat žádné informace," řekl Blesk.cz mluvčí dopravního podniku Ilona Vsoudilová s tím, že úterní incident je jen banální záležitostí.
Kdyby se ale čtiřicetitunovému neřízenému kolosu něco nebo někdo postavil do cesty, mohlo by to skončit tragédií. Tahle škodu policie vyčíslila na 50 tisíc korun.
Půjč mi kolo, ujela mi tramvaj!
Radim Ulmann (36) jel právě kolem na svém kole, když najednou uviděl muže, jak běží po chodníků a křící: "Pujč mi kolo, ujela mi tramvaj." Na kole pak splašenou soupravu dojel. Když pak do ní chtěl naskočit, spadl a zranil se. Kdyby tu nešlo o životy, mohlo to vypadat jako groteska pro pobavení Pražanů. "Jsem rád, že se nikomu nic vážného nestalo," řekl Radim Ulmann.
Co se ve vozovně stalo?
Řidič zastavil s tramvají na místě, kde je v troleji "sekce". Ta slouží k izolaci jednotlivých úseků trojlejí, takže v ní nemá proud. A tak se odstavená tramvaj nemohla znovu rozjet. Řidič proto vypnul některá bezpečnostní opatření, nechal však zapnuté motory, a s kolegy z depa začali tramvaj tlačit.
Když se jim podařilo soupravu dostat na trolej pod proudem naskočily motory a tramvej se rozjela. Rozrazila vrata vozovny a svištěla po silnici dolů.
Policie na místě nezjistila žádnou technickou závadu. Podle Drápala byla příčinou chybná manipulace zaměstnanců s tramvají. Drážní inspekce škodu na tramvaji a poškozených vratech vyčíslila do 30.000 korun, odhad policie je o 20.000 korun vyšší. "Případ nyní řeší oddělení dopravních nehod," uvedla Rösslerová. Podle Vysoudilové případ šetří i dopravní podnik, výsledky by mohly být do tří týdnů.
Zaměstnanci: Dostatečně nás neškolí
Podle některých zaměstnanců Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), kteří nechtějí být jmenováni, je jen štěstí, že se nikomu nic nestalo. Zraněn byl podle nich pouze řidič, který se neúspěšně snažil tramvaj dohnat na kole a za jízdy do ní nastoupit. Pracovníci DPP se domnívají, že tento případ je důsledkem údajně nedostatečného školení řidičů tramvají.
Řidič, kterému se úterní nehoda stala, byl v DPP krátce, školení absolvoval před třemi měsíci. "Kurzy se šidí, během krátké doby se toho řidiči musí naučit hrozně moc. Pak v tom mají zmatky a dělají takové chyby," řekl ČTK jeden ze zaměstnanců DPP.
Každý normální člověk, když už by tramvaj na kole dojel, tak by ji předjel, slezl z kola, počkal si na ni a naskočil. Pustit se do skákání z jedoucího kola do jedoucí tramvaje - to je na námět pro cirkusácké číslo 6 medvědů s Cibulkou nebo pro nemyslící individuum vládnoucí jenom softwarem pro infografiku.