Učitelé: Žáci říkají, že komunismus byl 'fajn'!

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: ČTK, pes - 
21. prosince 2009
14:05

Vytrácí se shodný názor společnosti na komunistickou minulost, rozpadá se mýtus takzvané sametové revoluce a učitelé často čelí názorům žáků, že komunismus byl vlastně "fajn".

To jsou zkušenosti skupiny vzdělávání, která působí na Ústavu pro studium totalitních režimů. Její členové o nich hovořili na dnešní tiskové konferenci k dosavadním výsledkům metodické práce a k jejím vyhlídkám v roce 2010.

"Je to věc, se kterou jsme se setkali na seminářích v regionech. Je to jev, který se bude objevovat stále častěji, protože konsenzus o minulosti se zvolna rozpadá," řekl vedoucí skupiny Jaroslav Pinkas, který současné učí na klasickém gymnáziu v Praze Modřanech.

Učitelům, které žádají o pomoc, jak takové situace řešit, je podle něj těžké poradit. "Můžeme doporučit, aby rozdělovali vztah ke komunismu v rovině odborné a občanské," uvedl Pinkas. I učitel má ale právo zastávat vlastní názor jako občan a pokud se necítí být kompetentní takto vystupovat před žáky, tak není možné ho k tomu nutit, dodal.

Děti podle Pinkase reprodukují rodinné paměti, rodinnou historii. "Spekulovat o tom, co je příčinou této varianty paměti, si netroufám. Je to ale téma, nad kterým se musíme do budoucna zamyslet," uvedl pedagog. Proti rodinným pamětem ale podle něj nelze vystupovat represivně. Zásadní chybou by bylo říkat dětem, že rodiče nemají pravdu. Cestu vidí v úsilí uvádět "malé" a "velké" dějiny do souladu a modifikovat to, co by mohlo mít negativní společenské důsledky.

gogo ( 28. prosince 2009 13:48 )

Dnes bohužel není ani právo, ani povinnost...

mrum ( 28. prosince 2009 11:34 )

Co meleš? Za komunistů by takového zavřeli za zdi někde za městem a bylo by. Dneska se aspoň může dohadovat, že někde není plošina - správně, ať je, kus práce před námi, ale nebudou ho hned chtít brát rodině a zavřít. A každej po nich nečumí jak deb-l, protože jich je v ulicích víc.

vlamada ( 28. prosince 2009 09:42 )

Mluvíte mi z duše. Ale co s tím?

cliffender ( 28. prosince 2009 08:59 )

Děti neměly možnost posoudit vývoj ve 2 táborech a přitom by stačilo jim vysvětlit rozdíl např. mezi lidovými vozítky v NSR - volkswagen a NDR trabant za 40 let trvání automobilek oddělených železnou oponou a tak to bylo se vším. V praxi rovnostářství musí zákonitě degradovat vývoj absolutně všeho, možná, že bych připustil vyjímku v mezilidských vztazích.

sharka ( 28. prosince 2009 05:49 )

za totslity,jsi prscovat prostě musel,jinak jsi byl příživník...pro mnohé bych to zavedla i nyní...žádné právo na práci,povinnost pracovat...aby si zasloužili dávky...

Zobrazit celou diskusi