Kontrola letadel před startem? Zkouknou to jen piloti...

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: David Klempíř - 
12. června 2009
10:17

Před dvanácti dny se zřítil airbus s 228 lidmi do Atlantiku, včera kvůli požáru nouzově přistálo letadlo se 190 pasažéry v Tichomoří a i další letadla měla velké problémy…

A v takové chvíli letecké společnosti včetně Českých aerolinií ohlásily: Chystáme se zrušit dvojí předletovou kontrolu strojů! Cože? Proč? Opravdu dokážou piloti a posádka odhalit to, co zkušený mechanik?

„ČSA nyní v Ruzyni testují nový systém, kdy letadlo před startem zkontrolují samotní piloti a mechaniky zavolají jen v případě potřeby. Uvedené opatření není v rozporu s žádným předpisem a aerolinkám by mělo přinést finanční úspory,“ řekla Blesku mluvčí ČSA Hana Hejsková. „Není to nic neobvyklého, hodně leteckých společností to tak dělá,“ dodala.

Zkušený mechanik kontroluje letadlo. Je otázkou, zda to piloti zvládnou stejně důkladně jako on.

Jak však ale Blesku řekl prezident asociace pilotů CZALPA Filip Gaspar, piloti s tím nesouhlasí. „Je to pro ně čas, práce a stres navíc,“ prohlásil. „Je sice pravda, že to tak funguje v Lufthanse, Finnair, Delta Airlines, ale fungovalo to tak i v Air France!“ A právě Airbus A330 společnosti Air France se začátkem června zřítil do Atlantského oceánu. Zahynulo 228 lidí…

Proti zrušení dvojitých kontrol je i Jan Lajka, předseda Asociace leteckých provozovatelů. „Snižování nároků na kontrolu nepovažuji za správný krok,“ prohlásil jasně. Kvůli neshodám s vedením společnosti ohledně mezd odešlo z Ruzyně téměř 30 leteckých mechaniků. Ostatní nyní nebudou letadla prohlížet pokaždé, ale jen "na požádání pilotů".

O diskutabilním kroku v pondělí možná rozhodne Úřad pro civilní letectví. „V pondělí se setkají zástupci pilotů s vedením ČSA a záleží především na pilotech. Pokud řeknou, že je pro ně nové opatření stresující, postavíme se kvůli bezpečnosti na jejich stranu,“ ujistila Blesk mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitka Ungerová.


I tohle by se před odletem mělo kontrolovat:

- Vzdušné systémy

- Opatření proti ledu a dešti

- Autopilot

- Komunikační systémy

- Elektrické systémy

- Motory plus pomocné energetické jednotky

- Požární ochrana

- Řízení letu

- Zobrazení letových nástrojů

- Navigace

- Palivo

- Hydraulika

- Přistávací příslušenství

- Varovné systémy

ekos ( 12. června 2009 13:53 )

Do teď jsem nějak věřil, že aspoň náš dopravce ČSA provádí kontroly poctivě! Je krásně vidět, jak leteckým společnostem záleží na zdraví a životech cestujících a vlastního personálu na palubách. Nádhera.

nicco ( 12. června 2009 12:09 )

Odlietal som 1.6 vecer z Motrealu,ale taku kontrolu lietadla smerujuceho do Marocca som dlho nevidel,keby sa dalo tak poslem aj video.Nieco hrozne.

plasser ( 12. června 2009 08:56 )

Zase jeden napad nad kterym zustava rozum stat.Co by jiz vse meli delat piloti???Letam casto z Evropy do Asie,takze vidim jak spolecnosti pecuji o letadla,zvlaste pri mezipristanich napr.v Bankoku Honkongu Abu Dabi atd.vsude ma spolecnost s kterou letam sve mechaniky,kteri pri priblizne hodinove prestavce kontroluji letoun.Po nich jeste obvykle prichazi jeden clen posadky a kontroluje vizualne motory kridla klapky atd.Vidim pouze kontrolu venku,takze nevim co se kontroluje uvnitr letadla.Jak jsou kvalitni CSA nevim,protoze s nimi neletam.Vladcove CSA by si meli uvedomit,ze kdyz je problem ve vzduchu nejde jednoduse zastavit a problem vyresit a ve snaze setrit by meli zacit u svych horentnich platu a ne na ukor bezpecnosti letani.To,ze predletovou kontrolu nedela nektera spolecnost neni prece zadne zduvodneni!!!!!!!!!Mechanik na rozdil od pilota vi kam a na co se ma zemerit,pilot samozrejme take zna letadlo,ale dle meho nazoru mechanik je o neco zkusenejsi.

hani ( 12. června 2009 08:47 )

Davno i Ceskoslovensko melo havarii z letadlamy. DAVNO. Protoze nikdo ne chtel rozdrtit vasi letectvo presne tak. A ukrajince i rusy maji takovych problem moc. Kdy jsou genetycka zbran pro kterou nikdo ne chci mluvit otevreno - zriti jeste ne jedno letadlo. Mate genetycky reaktor v Bohunice, Brno ktere ridi sam Hrad. Ano, svoje ne zabije, jenom cize. I slovaku i polaku - one pro vas taky cizi. Kdy to zrozumi francuze a brazilce - kdysi zriti i vase letadlo. Jako hned Paroubak-zabak msti topolu. Ten oranzevy nevinny zajicek z brichom kravy ne chce prozradit co to je genetycka zbran - drzi pro sebe. Zitra zabije nekoho z vas taky. Jako v Cesku tak i venku. Ne sam - rukama bandito. Z ktere spolupracuje. Ma manzelku, pani P, kdysi prostitutku - za to taky msti. Vam. Ktera moc dobre vi jak pouzivat a kde koupi ten jed. Ne jenom pro paroubaka - takova mila rodinka!

hvezdnenebe ( 12. června 2009 07:58 )

Letadlem se bojím létat celý život, ale považuji to spíše za projev fobie než rozumovovou záležitost. Pokud ale dojde k tomuto opatření, domnívám se, že obavy budou naopak projevem zdravého rozumu. Vždy je lepší dvakrát zkontrolovat než jednou havarovat!!!!

Zobrazit celou diskusi