Pondělí 27. března 2023
Svátek slaví Dita, zítra Soňa
Oblačno, déšť 12°C

Kontrola letadel před startem? Zkouknou to jen piloti...

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: David Klempíř - 
12. června 2009
10:17

Před dvanácti dny se zřítil airbus s 228 lidmi do Atlantiku, včera kvůli požáru nouzově přistálo letadlo se 190 pasažéry v Tichomoří a i další letadla měla velké problémy…

A v takové chvíli letecké společnosti včetně Českých aerolinií ohlásily: Chystáme se zrušit dvojí předletovou kontrolu strojů! Cože? Proč? Opravdu dokážou piloti a posádka odhalit to, co zkušený mechanik?

„ČSA nyní v Ruzyni testují nový systém, kdy letadlo před startem zkontrolují samotní piloti a mechaniky zavolají jen v případě potřeby. Uvedené opatření není v rozporu s žádným předpisem a aerolinkám by mělo přinést finanční úspory,“ řekla Blesku mluvčí ČSA Hana Hejsková. „Není to nic neobvyklého, hodně leteckých společností to tak dělá,“ dodala.

350248:gallery:true:true

Zkušený mechanik kontroluje letadlo. Je otázkou, zda to piloti zvládnou stejně důkladně jako on.

Jak však ale Blesku řekl prezident asociace pilotů CZALPA Filip Gaspar, piloti s tím nesouhlasí. „Je to pro ně čas, práce a stres navíc,“ prohlásil. „Je sice pravda, že to tak funguje v Lufthanse, Finnair, Delta Airlines, ale fungovalo to tak i v Air France!“ A právě Airbus A330 společnosti Air France se začátkem června zřítil do Atlantského oceánu. Zahynulo 228 lidí…

Proti zrušení dvojitých kontrol je i Jan Lajka, předseda Asociace leteckých provozovatelů. „Snižování nároků na kontrolu nepovažuji za správný krok,“ prohlásil jasně. Kvůli neshodám s vedením společnosti ohledně mezd odešlo z Ruzyně téměř 30 leteckých mechaniků. Ostatní nyní nebudou letadla prohlížet pokaždé, ale jen "na požádání pilotů".

O diskutabilním kroku v pondělí možná rozhodne Úřad pro civilní letectví. „V pondělí se setkají zástupci pilotů s vedením ČSA a záleží především na pilotech. Pokud řeknou, že je pro ně nové opatření stresující, postavíme se kvůli bezpečnosti na jejich stranu,“ ujistila Blesk mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitka Ungerová.


I tohle by se před odletem mělo kontrolovat:

- Vzdušné systémy

- Opatření proti ledu a dešti

- Autopilot

- Komunikační systémy

- Elektrické systémy

- Motory plus pomocné energetické jednotky

- Požární ochrana

- Řízení letu

- Zobrazení letových nástrojů

- Navigace

- Palivo

- Hydraulika

- Přistávací příslušenství

- Varovné systémy

ekos ( 12. června 2009 13:53 )

Do teď jsem nějak věřil, že aspoň náš dopravce ČSA provádí kontroly poctivě! Je krásně vidět, jak leteckým společnostem záleží na zdraví a životech cestujících a vlastního personálu na palubách. Nádhera.

nicco ( 12. června 2009 12:09 )

Odlietal som 1.6 vecer z Motrealu,ale taku kontrolu lietadla smerujuceho do Marocca som dlho nevidel,keby sa dalo tak poslem aj video.Nieco hrozne.

plasser ( 12. června 2009 08:56 )

Zase jeden napad nad kterym zustava rozum stat.Co by jiz vse meli delat piloti???Letam casto z Evropy do Asie,takze vidim jak spolecnosti pecuji o letadla,zvlaste pri mezipristanich napr.v Bankoku Honkongu Abu Dabi atd.vsude ma spolecnost s kterou letam sve mechaniky,kteri pri priblizne hodinove prestavce kontroluji letoun.Po nich jeste obvykle prichazi jeden clen posadky a kontroluje vizualne motory kridla klapky atd.Vidim pouze kontrolu venku,takze nevim co se kontroluje uvnitr letadla.Jak jsou kvalitni CSA nevim,protoze s nimi neletam.Vladcove CSA by si meli uvedomit,ze kdyz je problem ve vzduchu nejde jednoduse zastavit a problem vyresit a ve snaze setrit by meli zacit u svych horentnich platu a ne na ukor bezpecnosti letani.To,ze predletovou kontrolu nedela nektera spolecnost neni prece zadne zduvodneni!!!!!!!!!Mechanik na rozdil od pilota vi kam a na co se ma zemerit,pilot samozrejme take zna letadlo,ale dle meho nazoru mechanik je o neco zkusenejsi.

hani ( 12. června 2009 08:47 )

Davno i Ceskoslovensko melo havarii z letadlamy. DAVNO. Protoze nikdo ne chtel rozdrtit vasi letectvo presne tak. A ukrajince i rusy maji takovych problem moc. Kdy jsou genetycka zbran pro kterou nikdo ne chci mluvit otevreno - zriti jeste ne jedno letadlo. Mate genetycky reaktor v Bohunice, Brno ktere ridi sam Hrad. Ano, svoje ne zabije, jenom cize. I slovaku i polaku - one pro vas taky cizi. Kdy to zrozumi francuze a brazilce - kdysi zriti i vase letadlo. Jako hned Paroubak-zabak msti topolu. Ten oranzevy nevinny zajicek z brichom kravy ne chce prozradit co to je genetycka zbran - drzi pro sebe. Zitra zabije nekoho z vas taky. Jako v Cesku tak i venku. Ne sam - rukama bandito. Z ktere spolupracuje. Ma manzelku, pani P, kdysi prostitutku - za to taky msti. Vam. Ktera moc dobre vi jak pouzivat a kde koupi ten jed. Ne jenom pro paroubaka - takova mila rodinka!

hvezdnenebe ( 12. června 2009 07:58 )

Letadlem se bojím létat celý život, ale považuji to spíše za projev fobie než rozumovovou záležitost. Pokud ale dojde k tomuto opatření, domnívám se, že obavy budou naopak projevem zdravého rozumu. Vždy je lepší dvakrát zkontrolovat než jednou havarovat!!!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa