
Kontrola letadel před startem? Zkouknou to jen piloti...

Před dvanácti dny se zřítil airbus s 228 lidmi do Atlantiku, včera kvůli požáru nouzově přistálo letadlo se 190 pasažéry v Tichomoří a i další letadla měla velké problémy…
A v takové chvíli letecké společnosti včetně Českých aerolinií ohlásily: Chystáme se zrušit dvojí předletovou kontrolu strojů! Cože? Proč? Opravdu dokážou piloti a posádka odhalit to, co zkušený mechanik?
„ČSA nyní v Ruzyni testují nový systém, kdy letadlo před startem zkontrolují samotní piloti a mechaniky zavolají jen v případě potřeby. Uvedené opatření není v rozporu s žádným předpisem a aerolinkám by mělo přinést finanční úspory,“ řekla Blesku mluvčí ČSA Hana Hejsková. „Není to nic neobvyklého, hodně leteckých společností to tak dělá,“ dodala.
Zkušený mechanik kontroluje letadlo. Je otázkou, zda to piloti zvládnou stejně důkladně jako on.
Jak však ale Blesku řekl prezident asociace pilotů CZALPA Filip Gaspar, piloti s tím nesouhlasí. „Je to pro ně čas, práce a stres navíc,“ prohlásil. „Je sice pravda, že to tak funguje v Lufthanse, Finnair, Delta Airlines, ale fungovalo to tak i v Air France!“ A právě Airbus A330 společnosti Air France se začátkem června zřítil do Atlantského oceánu. Zahynulo 228 lidí…
Proti zrušení dvojitých kontrol je i Jan Lajka, předseda Asociace leteckých provozovatelů. „Snižování nároků na kontrolu nepovažuji za správný krok,“ prohlásil jasně. Kvůli neshodám s vedením společnosti ohledně mezd odešlo z Ruzyně téměř 30 leteckých mechaniků. Ostatní nyní nebudou letadla prohlížet pokaždé, ale jen "na požádání pilotů".
O diskutabilním kroku v pondělí možná rozhodne Úřad pro civilní letectví. „V pondělí se setkají zástupci pilotů s vedením ČSA a záleží především na pilotech. Pokud řeknou, že je pro ně nové opatření stresující, postavíme se kvůli bezpečnosti na jejich stranu,“ ujistila Blesk mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitka Ungerová.
I tohle by se před odletem mělo kontrolovat:
- Vzdušné systémy
- Opatření proti ledu a dešti
- Autopilot
- Komunikační systémy
- Elektrické systémy
- Motory plus pomocné energetické jednotky
- Požární ochrana
- Řízení letu
- Zobrazení letových nástrojů
- Navigace
- Palivo
- Hydraulika
- Přistávací příslušenství
- Varovné systémy
Do teď jsem nějak věřil, že aspoň náš dopravce ČSA provádí kontroly poctivě! Je krásně vidět, jak leteckým společnostem záleží na zdraví a životech cestujících a vlastního personálu na palubách. Nádhera.