Revoluce na železnici: Víc rychlíků, ale budou dražší!
České dráhy chystají od 14. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, řadu novinek. Kromě zdražení, přibudou některé spoje. Jiné budou naopak zrušeny.
Více dálkových vlaků vyjede mezi největšími českými a moravskými městy. Dráhy vylepší spojení především z Prahy do Brna, Ostravy a Českých Budějovic. Naopak regionálních spojů mírně ubude.
Hlavní změny ve vlakové dopravě od 14. prosince:
základní jízdné plošně podraží o dvě koruny bez ohledu na vzdálenost nebo typ vlaku
zvýší se cena slevových karet: zákaznická karta na tři roky bude stát 990 Kč místo dosavadních 600 Kč, kilometrická banka zdraží o dvě stovky na 2000 Kč
senioři nad 70 let za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun
studentská sleva se sníží z 55 procent na 45 procent
pendolina budou jezdit z Prahy Hlavního nádraží (nyní jezdí z Holešovic)
doba jízdy pendolin na trase Praha - Ostrava se zkrátí na 2:59 hod. (dnes 3:12 hod.)
některá pendolina pojedou s cestujícími až do Bohumína a z Bohumína (poslední dva odpolední vlaky z Prahy a první dva ranní vlaky do Prahy)
mezi Prahou a Brnem pojede každou hodinu vlak vyšší kvality EC, IC nebo pendolino (z Prahy zpravidla vždy v půl, z Brna 41 minut po celé)
na trase z Brna do Německa přibudou nové vlaky EuroCity
nové rychlíky Praha - Příbram - Písek - České Budějovice
na trase Praha - Tábor - České Budějovice přibude pět nových rychlíků (v 5:14, 8:14, 12:14, 20:14 a 22:14 hod.)
nové přímé vlaky Brno - Hodonín
rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav pojedou až do Brna
v Moravskoslezském kraji budou příměstské vlaky jezdit v systému "S linek"
taktová doprava mezi Prahou a Kladnem
o 33 procent více spojů v Praze (např. mezi Radotínem a Hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut)
nový přímý spoj Praha - Bělehrad
nový vlak EuroNight Slovakia z Prahy do Košic
EuroCity Jože Plečnik pojede do Salcburku (nyní jede do Lublaně)
ruší se přímé lehátkové vozy Praha - Benátky, zavádí se přímý lehátkový vagon Praha - Záhřeb
zavádí se dva rychlíky Praha - Hradec Králové - Vratislav
ruší se rychlík Pannonia Praha -Bukurešť
Vedle cestujících zaplatí za kolejovou dopravu více peněz také ministerstvo dopravy a kraje, které hradí ztráty z provozu rychlíků, respektive regionálních vlaků. MD dá příští rok 3,9 miliardy korun, což je o 300 milionů více než letos; kraje zřejmě zaplatí celkem 4,9 miliardy, letos to bylo 4,5 miliardy Kč. S kraji dráhy stále jednají, podle náměstka ředitele drah Petra Moravce budou smlouvy podepsány "během několika týdnů".
Celkem dráhy budou od prosince vypravovat denně 7187 spojů, což je mírně méně než nyní. Počet ujetých kilometrů se ale zvýší. Za celou dobu platnosti nového jízdního řádu vlaky ČD ujedou téměř 125 milionů kilometrů, což je o 3,6 procenta více než letos. Je to dáno prodloužením některých tras.
V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy ČD byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.