Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Kolaps mostu v Baltimoru: Loď byla neovladatelná, vysílala mayday signál! Pátrá se po nezvěstných

Video se připravuje ...
Aktualizováno -
26. března 2024
20:43
Autor: ČTK, eis - 
26. března 2024
08:35

V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se dnes zřítil čtyřproudový silniční most, do kterého předtím narazila nákladní loď. Zatím není jasné, zda si kolaps 2,5 kilometru dlouhé stavby vyžádal oběti, podle hasičů však do vody spadlo několik vozidel a úřady pohřešují nejméně šest lidí. Dvě osoby se zatím podařilo zachránit, jedna z nich je ve vážném stavu. Posádka plavidla je v pořádku. Guvernér státu Maryland Wes Moore vyhlásil kvůli nehodě stav nouze. Příčinu incidentu úřady vyšetřují, nic ale podle nich nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o terorismus. Předběžné důkazy podle Moorea ukazují na nehodu; loď prý měla problémy s motorem a před srážkou vyslala tísňový signál.

  • Místní policie dostala oznámení, že do mostu Francis Scott Key Bridge přes řeku Patapsco narazilo velké plavidlo, okolo 1:30 místního času (6:30 SEČ).
  • Šlo o kontejnerovou loď, která dle hlášení „přišla o pohon“ a varovala marylandské úřady mayday signálem před ztrátou kontroly nad plavidlem. Doprava na mostě byla proto zčáti zastanena.
  • Podle FBI absolutně nic nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o terorismus.
  • Údaje o pohřešovaných se rozcházejí. Velitel baltimorských hasičů James Wallace hovořil o pátrání po sedmi lidech, pozdějí bylo toto číslo upraveno na šest . Americká média dříve informovala i o 20 lidech ve vodě.
  • Podle úřadů se na mostě v době, kdy do něj narazila loď, nacházelo 8 lidí, jeden člověk je v pořádku, jeden v nemocnici a po šesti dalších záchranáři pátrají.
  • Posádka lodi, která narazila do mostu Francise Scotta Keye v Baltimoru, oznámila úřadům, že na lodi vypadl proud, potvrdil podle CNN v úterý na tiskové konferenci guvernér státu Maryland Wes Moore.
  • Úřady provádějí pátrací a záchrannou operaci s využitím infračervených technologií a také dronů, uvedli úředníci z Marylandu. Zatím se jim podařilo identifikovat potopená vozidla. Na místě je také baltimorská pobočka FBI, nicméně šéf baltimorské policie uvedl, že nic nenasvědčuje tomu, že by motivem byl terorismus.

V rámci záchranných operací po zřícení mostu Francise Scotta Keye v Baltimoru ve státě Maryland byly v úterý ráno zahájeny potápěčské operace, uvedl pro CNN Johnny Olszewski, výkonný ředitel okresu Baltimore. 

„S východem slunce jsme nyní konečně schopni zahájit potápěčské operace,“ řekl Olszewski v rozhovoru se Sarou Sidnerovou ze CNN v úterý ráno. „Bohužel jsme toho předtím nebyli schopni.“ Vedoucí okresu poznamenal, že vyšetřování toho, co se stalo, pokračuje, ale že se nadále soustředí na pátrací a záchranné práce a na pátrání a obnovu. Olszewski uvedl, že podle nejnovějších informací mohlo být zraněno nejméně sedm osob. Později úřady uvedly, že na mostě bylo v době nehody 8 lidí a dva se podařilo zachránit, šest osob tedy zůstává nezvěstných. 

Tragické video

Z tragické nehody v Baltimoru byla pořízena i videa. Na záběrech zveřejněných serverem Fox Baltimore je vidět tmavou konstrukci mostu, který se následně propadne do vody.

„Všechny jízdní pruhy jsou v obou směrech uzavřeny kvůli incidentu na Key Bridge na silnici I-695. Doprava je odkloněna,“ uvedly marylandské úřady. Podle starosty města Brandona Scotta na místě zasahují záchranáři.

Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, byla neovladatelná a varovala úřady před možnou kolizí, uvedla ABC News s odkazem na zpravodajské služby.

Podle marylandského guvernéra Wese Moora posádka lodi stihla před nárazem do mostu Francise Scotta Keye vyhlásit poplach, což úřadům umožnilo zastavit dopravu na mostě. „Jsme vděční za to, že mezi 'mayday' a kolapsem jsme měli úředníky, kteří začali zastavovat dopravu, aby se na most nedostala další auta,“ řekl Moore.

Šéf komunikace baltimorského hasičského sboru Kevin Cartwright dříve hovořil až o 20 pohřešovaných.

„Víme, že v řece Patapsco je nyní až 20 lidí a několik vozidel,“ řekl Cartwright stanici CNN. „Nyní se soustředíme na snahu zachránit a vyprostit tyto lidi,“ dodal. Podle něj je zatím příliš brzy na to, aby se vědělo, kolik lidí přesně nehoda zasáhla, ale označil zřícení mostu za „rozvíjející se událost s hromadným neštěstím“.

Podle bóje, která shromažďuje údaje pro Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA), dnes ráno teplota řeky činila asi osm stupňů Celsia.

„Jsme vděční za statečné muže a ženy, kteří vyvíjejí úsilí na záchranu zasažených, a modlíme se za bezpečnost všech,“ uvedl v prohlášení marylandský guvernér Moore. Uvedl také, že pracuje na nasazení federálních zdrojů. Na místě byl také Federální úřad pro vyšetřování (FBI).

Prezident Joe Biden v mimořádném projevu věnovaném neštěstí uvedl, že baltimorský přístav je jedním z největších amerických vodních dopravních uzlů. „Ten přístav tvoří 15.000 pracovních míst,“ poznamenal. Dodal, že se hodlá zasadit za to, aby rekonstrukci mostu zaplatila federální vláda. Prezident poznamenal, že takovým způsobem bude oprava důležité součásti místní infrastruktury efektivnější, než kdyby vláda nejprve požadovala náhrady po společnosti, která vlastní dotyčnou loď.

Několik vozidel na mostě v době nárazu

Na mostě se v době nárazu nacházelo několik vozidel, včetně jednoho o velikosti tahače s návěsem. Baltimorské úřady uvedly, že do řeky mohlo spadnout sedm aut, ale podotkly, že si číslem nejsou jisté.

Podle Cartwrighta na mostě „visí nějaký náklad“, což vytváří nebezpečné a nestabilní podmínky, kvůli nimž záchranáři pracují opatrně. „Jedná se o hrozivý stav nouze,“ řekl.

Loď mimo kontrolu

Loď „přišla o pohon“, když opouštěla přístav, a varovala marylandské úřady před ztrátou kontroly nad plavidlem a možnou srážkou, vyplývá podle serveru ABC News z dokumentu amerického úřadu pro kybernetickou bezpečnost CISA.

Ztráta pohonu může nastat například kvůli poruše motoru nebo při výpadku proudu. Krátce před nárazem do baltimorského mostu blikala světla lodi, plavidlo se vychýlilo z kurzu, a stočilo směrem k pilíři, potvrdila analýza údajů společnosti MarineTraffic o sledování lodí, kterou provedla CNN.

Pod singapurskou vlajkou

Do pilíře mostu narazila nákladní loď Dali plující pod singapurskou vlajkou. Podle webu MarineTraffic.com plavidlo opustilo Baltimore v jednu hodinu ráno místního času a směřovalo do Kolomba na Srí Lance. Oba lodivodi i zbytek posádky jsou v pořádku. Společnost Synergy Marine Group, která loď provozuje, uvedla, že nemá žádné zprávy o zraněných na palubě. 

Příčina srážky zatím nebyla stanovena a majitelé i manažeři plavidla spolupracují s úřady, uvedla Synergy Marine Group.

Kontejnerová loď byla v době nehody pronajata přepravní společnosti Maersk, uvedla dánská společnost ve svém prohlášení. „Jsme zděšeni tím, co se stalo v Baltimoru, a naše myšlenky jsou se všemi postiženými,“ sdělila v prohlášení.

Odborník o pádu mostu

Není příliš pravděpodobné, že by se podobná situace stala také v Česku, i když se podobně konstruované mosty nad českými vodními toky klenou. Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, je totiž násobně větší, než jaké by byly schopné plout v Česku.

Most má takzvanou spojitou trámovou nosnou konstrukci, s dominantním hlavním polem rozpětí 366 metrů. V důsledku nárazu lodi na jeden z pilířů se tak zvětšilo toto rozpětí zhruba 1,5krát, na což nosná konstrukce není a ani nemůže být navržena. Mostní pilíř pravděpodobně nebyl dostatečně ochráněn proti nárazu lodi a zároveň se jeví jako poměrně subtilní. Dá se předpokládat, že podle dnešních norem by tam v případě nové konstrukce měla být robustnější a odolnější konstrukce samotného pilíře a související ochrana,“ uvedl vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavel Ryjáček.

Špatná nosná konstrukce?

Nosná konstrukce mostu podle něj nebyla špatně navržena. Při zřícení jednoho dominantního pilíře takto velkého mostu podobného uspořádání by se zřítila nosná konstrukce i jiných typů. Na ochranu mostních pilířů proti nárazu lodi se používají například lodní svodidla, zemní tělesa a různé ochranné stěny, které mají za cíl absorbovat energii nárazu plavidla a zmenšit či eliminovat sílu na pilíř. Taková ochrana je podle Ryjáčka například u mostu Stonecutters v Hongkongu, který má ale novější a modernější konstrukci s výrazně větším rozpětím.

Jednou z možností zřícení mostu mohl být podle odborníka na diagnostiku a hodnocení staveb Jiřího Kolíska také vodorovný posun příhradové konstrukce, tedy prutové soustavy mostu. Z videa to ale nejde poznat, a na vině tak primárně podle něj bylo poškození pilíře. Podobné typy mostů s ocelovou příhradovou konstrukcí se podle něj běžně staví po celém světě. Známé jsou například příhradové konstrukce mostu na Výtoni v Praze, v zahraničí obloukový most přes zátoku v Sydney. To jsou ale starší mosty, v moderní výstavbě se podle statika Václava Losíka příhradové konstrukce mostů příliš nevyskytují.

Pravděpodobnost toho, že by se podobná událost jako v Baltimoru stala také v Česku, je podle Ryjáčka mnohem menší. Lodě velikosti té, co narazila do mostu v Baltimoru, se totiž v ČR nevyskytují. 

Zřícení mostu v americkém Baltimore, 26. 3. 2024 Zřícení mostu v americkém Baltimore, 26. 3. 2024 | Profimedia

Nákladní loď Dali již dříve způsobila značné škody 

  • Podle webu MarineTraffic.com plavidlo opustilo Baltimore v jednu hodinu ráno místního času a směřovalo do Kolomba na Srí Lance. Loď měla na palubě dva lodivody (tedy zkušené námořníky, najímané na provedení lodě skrz nebezpečné vody nebo oblasti s hustým provozem). Posádka plavidla je v pořádku.
  • Loď Dali je dlouhá 300 metrů a na šířku měří 48 metrů. Je schopna se pohybovat maximální rychlostí 24,5 uzlu a její průměrná rychlost činí 13,4 uzlu. Její minimální ponor činí dva metry a maximální 21,5 metru.
  • Loď je v singapurských rukách, jejím majitelem je singapurská společnost Grace Ocean a provozovatelem firma Synergy Marine Group. Pronajatou ji má dánský námořní přepravce Maersk. Postavila ji v roce 2015 jihokorejská společnost Hyundai Heavy Industries.
  • Dnešní srážka není první, kterou tato loď způsobila. V červenci 2016 loď narazila do přístaviště v Antverpách, když se ho snažila opustit cestou do Bremerhavenu. Loď utrpěla značné škody, když například podle serveru vesseltracker.com poničila část nábřeží.

 

 

 

Uživatel_5650027 ( 26. března 2024 23:42 )

To Fialovi fandíte! Zničit most! Fiala ničí ČR! Pokud umí ničit mosty, URRÁÁA na Ukrajinu! Mírové mosty bude muset stavět někdo jiný, inteligentní! PePa to také NEBUDE!

Konopnice ( 26. března 2024 19:33 )

Tak na lodi prý vypadl proud....píší,tak to si dejte vážení pozor!až vám doma vypadne taky,abyste nenarazili třeba do lednice.....ha ha ha

bre-burda ( 26. března 2024 19:20 )

Zdalipak to předpověděl Nostradamus nebo baba Jaga? To je také nápad vyplout na neovladatelné lodi.

ANO_nam_bude_lip ( 26. března 2024 17:57 )

My ANOzloději tvrdíme, že to způsobil Fiala. Jako vždy a všechno.

Tara-Tara ( 26. března 2024 15:51 )

ježíši...to je fakt...zapomněla jsem.. 😁

Zobrazit celou diskusi