Nejdelší vlak světa: Švýcaři v Alpách vypravili soupravu dlouhou skoro dva kilometry
Málokterá železnice je tak spektakulární jako Rhétská dráha, která spojuje Davos, Sv. Mořic a další resorty švýcarských Alp. O víkendu, na oslavu 175 let vlaků ve Švýcarsku, zase předvedla něco extra: Nejdelší osobní vlak na světě.
Padl belgický rekord z roku 1991, kdy jedna lokomotiva táhla 70 vagonů, dohromady 1733 metrů - to však bylo po rovině. Alpští železničáři v sobotu spojili 25 souprav Capricorn (Kozoroh) o čtyřech vozech a vypravili je po slavném úseku zvaném Albulská dráha, zapsaném na seznamu světového dědictví UNESCO.
Had dlouhý 1906 metrů (a těžký 2990 tun) se pak proplétal serpentinami a tunely, z některých míst to vypadalo, že se snad musí zauzlovat - jako byste sledovali tři různé vlaky a trati. Dohromady má 25km úsek 22 tunelů a 48 mostů přes hluboká údolí.
Kvůli prudkým svahům jsou potřeba četné serpentiny, na trase vlak sestoupal o 790 metrů, jak uvádí web Rhétské dráhy. Dlužno dodat, že se jedná o úzkokolejku s rozchodem jeden metr (standardní je 1,435 m).
Vlaky normálně brzdí motorem, a rekuperací tak vyrábějí elektrický proud a posílají ho do sítě. To se při rekordním pokusu muselo omezit - pětadvacetinásobek normálního výkonu by síť mohl pěkně rozhodit. Proto vlak nepřesáhl rychlost 35 km/h a i rekuperace se zvláštním softwarem omezila. I tak rekordní jízda generovala čtyři megawatthodiny proudu.
Inženýři si také museli poradit s problémem komunikace, v tunelech nefungují ani vysílačky, ani mobily - jednotlivé kabiny mašinfírů se tak propojily pomocí polního telefonu s dvěma kilometry kabelů. „Je potřeba 100% synchronizace, každou sekundu. Každý musí držet svou rychlost i další systémy pod kontrolou po celou dobu,“ popsal před akcí vrchní strojvedoucí Andreas Kramer. Ale do akce šli sebevědomě a s pečlivou přípravou: „Všichni známe dráhu velmi dobře, každou změnu stoupání, každý sklon,“ citovala ho CNN.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.