Pondělí 14. října 2024
Svátek slaví Agáta, zítra Tereza
Oblačno, déšť 13°C

„Ženy patří do kuchyně!“ Fast food se omlouvá za přešlap na MDŽ

Autor: mav - 
9. března 2021
11:25

Mezinárodní den žen stanovený OSN má být připomínkou občanských svobod a rovnoprávnosti. Přispět chtěl i fastfoodový řetězec Burger King, ve snaze o vtipnou formulaci dobrého úmyslu se však nějak zamotal. Na twitteru britská pobočka zveřejnila 8. března slogan „Ženy patří do kuchyně.“

„Burger King do popelnice!“ horlila komička Chelsea Perettiová a podobně se vyjádřili mnozí další. Přisadila si i konkurence KFC: „Nejvhodnější doba ke smazání toho příspěvku byla okamžitě po zveřejnění. Druhá nejvhodnější doba je teď,“ píše na papírovou tabuli stylizovaný plukovník Sanders, zakladatel a maskot kuřecího řetězce.

„Chápeme vás. Původním tweetem jsme šlápli vedle a omlouváme se. Naším cílem bylo upozornit na skutečnost, že jen 20 % profesionálních kuchařů v britských kuchyních jsou ženy, a pomoci to změnit skrz kuchařská stipendia. Příště se polepšíme,“ reagoval Burger King na twitteru.

„Opravdu je nám líto, jak to vyznělo,“ dodal globální šéf marketingu amerického řetězce Fer Machado. „Úmysl byl ve skutečnosti dobrý. Smazat ten tweet by k němu přivedlo ještě víc pozornosti. Věřte, nebo ne, hluboce mi záleží na tom jednat správně. Škoda, že jste ten inzerát nečetli celý.“

Po „Ženy patří do kuchyně“ následoval druhý příspěvek: „Samozřejmě pokud chtějí. Ale jen 20 % kuchařů jsou ženy. Chceme změnit genderový poměr v gastronomii podporou zaměstnankyň v kulinářské kariéře.“ První příspěvek ovšem z logiky fungování sociální sítě vidělo násobně víc lidí.

Řetězec Burger King (pod jehož značkou na skoro dvaceti tisících pobočkách ve stovce zemí světa prodávají brigádníci standardizované burgery, hranolky atd.) inzerátem propaguje stipendijní program. V USA zaplatí dvěma zaměstnankyním mateřského řetězce či franšíz (na plný i částečný úvazek) kulinářské studium, podobné nabídky prý mají následovat v Británii a Mexiku, uvádí Yahoo! News.

Nepovedená kampaň

„Už jen to, kolikrát musel Burger King vybízet, abyste si to přečetli celé, znamená, že to je opravdu špatný inzerát. Vidět je jen začátek,“ komentoval nezdařený mediální počin Joey Smith.

Nakonec přece jen kontroverzní příspěvek zmizel: „Rozhodli jsme se původní tweet smazat. Ve vláknu byly urážlivé komentáře a takovým nechceme poskytovat prostor,“ napsala firma na twitter. Na facebooku britské pobočky kontroverzní slogan v tu chvíli zůstal.

Podobnou kritiku za prázdné gesto k MDŽ sklidil před třemi lety řetězec McDonald’s, když na internetu otočil logo M na W - jako Men a Women (a nechtěně tím nahrál na smeč vtipálkům, kterak WcDonald's reflektuje zneužívání toalet neplatícími návštěvníky).

Burger King se nesnaží o humorný přístup k vážným tématům poprvé. Loni vypustil videoklip s dětským country zpěvákem, pojednávající o prdících kravách. Přežvýkavci totiž normálně vypouštějí ohromné množství skleníkového plynu metanu, Burger King proto hledá, jak tyto emise redukovat. Pomoci má například přikrmovat krávy citronovou trávou bohatou na taniny.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi