„Tikající bomba“ a „konec zlatého věku.“ Výroba automobilů v Německu se řítí dolů

Autor: ČTK, tsv - 
20. února 2020
08:35

Když si Kristin a Thomas Schmittovi loni v létě vzali hypotéku a koupili dům, zdálo se, že sny tohoto německého manželského páru se stávají skutečností. O dva měsíce později však zjistili, že továrna na výrobu pneumatik, kde oba pracují, se začátkem příštího roku zavře. Píše o tom agentura Reuters.

Potíže německého automobilového průmyslu, za nimiž je slabší zahraniční poptávka, přísnější emisní pravidla a elektrifikace, mají na největší evropskou ekonomiku čím dál výraznější dopady, zvyšují nezaměstnanost a ovlivňují mzdy.

„Je to noční můra. Jako by nám někdo podtrhl koberec pod nohama,“ řekla k plánovanému uzavření továrny čtyřicetiletá Kristin. Manželé, kteří mají tři děti, stále doufají ve změnu postoje manažerů závodu, který patří společnosti Michelin. O svá pracovní místa ale mají obavy. A nejsou jediní.

Podle sdružení VDA se předpokládá, že v německém automobilovém sektoru během příštího desetiletí zanikne téměř desetina z 830 000 pracovních míst. Některé instituty i vládní představitelé se obávají, že ztráty pracovních míst budou ještě výraznější. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce tradičních vozů, výrobní procesy se čím dál více automatizují a firmy přesouvají výrobu do zahraničí.

Viník? Elektromobily, nezájem i koronavirus

Situace v Německu ještě nedospěla tak daleko jako v americkém Detroitu, který byl kdysi věhlasným centrem automobilového průmyslu, ale kvůli odlivu výroby začal chátrat. Nebezpečí však podle automobilových podniků, zaměstnanců, odborářů i regionálních politiků narůstá.

„Německo vstupuje do nezmapovaných vod. Transformace může znamenat konec zlatého věku automobilového průmyslu jakožto masového zaměstnavatele,“ uvedl Stefan Bratzel z výzkumného institutu Center of Automotive Management. „Pro politiky je to tikající bomba,“ dodal.

Krizi prohlubuje epidemie nového koronaviru, která narušuje globální dodavatelský řetězec a podkopává prodej osobních automobilů v Číně, která je důležitým trhem pro německé výrobce.

Hrozba masového propouštění bude mít klíčový vliv na nadcházejí kolektivní jednání v německém kovoprůmyslu, protože odbory se budou více soustředit na zabezpečení pracovních míst než na zajištění růstu mezd.

„Je možné, že vrchol automobilové výroby je už za námi,“ uvedl Volkmar Denner, šéf největšího německého dodavatele automobilových součástek Robert Bosch, když v lednu oznamoval rozsáhlé snižování počtu pracovních míst a další opatření v reakci na pokles zisků.

O práci mohou přijít tisíce lidí

Rodina Schmittových žije severně od města Bamberk, jehož středověká a barokní architektura je od začátku druhé poloviny minulého století láskyplně obnovována. To je typické pro bohatá města, která prosperovala v době takzvaného ekonomického zázraku poválečné obnovy Německa. Nyní však tento region, který je silně závislý na technologii spalovacího motoru, čelí novým problémům.

„Mluvíme tady zhruba o 25 000 pracovních míst v regionu. To je asi 15 procent celkové pracovní síly,“ řekl agentuře Reuters starosta Bamberku Andreas Starke. „To ukazuje, jak je tento region závislý na spalovacích motorech,“ dodal.

Pro Schmittovy - Thomas pracuje na montážní lince a Kristin ve skladu - i pro jejich více než 850 kolegů v továrně společnosti Michelin, nejsou naděje na udržení si pracovních míst růžové. Šéf závodní rady Josef Morgenroth se teď snaží přesvědčit vedení, že podnik nemůže vycouvat z dřívější dohody, která vylučuje propouštění zaměstnanců do konce roku 2022.

Starosta Starke doufá, že snaha Bamberku o diverzifikaci místní ekonomiky pomůže zmírnit negativní dopady krize v automobilovém průmyslu na lokální trh práce.

Pro lidi, jako jsou Schmittovi, je hodně v sázce. „Zrušili jsme dovolenou a taky jsme řekli dětem, že bude potřeba se uskromnit,“ přiznává Kristin. „Teď se všichni modlíme, abychom si dokázali udržet dům,“ dodala.

Neobvyklé prohlášení odborů

V továrně společnosti Bosch nedaleko Bamberku uzavřelo vedení se závodní radou dohodu, která odvrací propouštění až do roku 2026 pod podmínkou, že všech 7000 zaměstnanců přistoupí na kratší pracovní dobu a téměř desetiprocentní snížení mezd. „Samozřejmě to vyvolává smíšené pocity,“ uvedl výrobní manažer továrny Sven Bachmann. „U mě převažuje úleva, že mám na příštích šest let jistou práci,“ dodal.

Firma navíc slíbila investice do palivových článků, které by se během příštích deseti let mohly stát důležitým alternativním zdrojem energie pro nákladní auta a budovy. „Tento příslib je opravdu důležitý, neboť ukazuje, že Bosch nemyslí pouze na snižování nákladů, ale i na budoucí růst a pracovní místa,“ řekl agentuře Reuters šéf závodní rady Mario Gutmann.

Politici, firmy a odbory ve snaze pomoci zaměstnancům zasaženým problémy v automobilovém sektoru vyzývají německou vládu, aby usnadnila přechod k alternativním technologiím, jako jsou elektromobily či palivové články poháněné vodíkem.

Automobilky a odbory v lednu v neobvyklém společném prohlášení uvedly, že je třeba rozšířit systém takzvaného kurzarbeitu, jehož prostřednictvím se vláda snaží firmy přimět, aby místo propouštění raději zkracovaly zaměstnancům pracovní dobu.

zdenek43 ( 20. února 2020 11:13 )

Kapacita záměru je 31 200 pneumatik denně, což je zhruba 11 milionů ročně.... nové továrny jihokorejského výrobce pneumatik Nexen Tire v České republice ... premiér Bohuslav Sobotka .... VLADA koalice CSSD + ANO2011 + KDU-CSl - 2014-2017 -- Předseda vlády- Bohuslav Sobotka- ČSSD,,, 1. místopředseda vlády a Ministr financí - Andrej Babiš ANO ........

Společnost Nexen Tire a Hyundai Mobis v Česku připravují investice ve výši 22 miliard korun. Továrny na pneumatiky a světlomety automobilů by v budoucnu měly zaměstnat zhruba 1900 lidí.
„Práci by v tom areálu, který bude jinak vysoce automatizován, mělo najít víc než 1000 českých zaměstnanců. Výroba by mohla začít v roce 2018 a tímto rokem by měla být také naplněna i ta ambice zaměstnanosti,“ řekl Sobotka k investici Nexen Tire v Česku ???????

!!!! udesssss - hnus --- naplněna i ta ambice zaměstnanosti ?? ano OTROCI makat za HUBICKU !!!!!


COOO TOOOO BUDE stat Ceskou pokladnu - NAS VSECHNY -- Pro hyundaie i pro škodovky - Česko pomůže novému investorovi Nexen téměř 4 miliardami korun ..Společnost odkoupí pozemek o výměře 66 hektarů. Zastupitelé Ústeckého kraje pro ni odsouhlasili výraznou slevu na pozemky, kdy za 1 metr čtvereční zaplatí 1 euro, přičemž obvykle se ceny v této lokalitě pohybují kolem 400 korun za metr čtvereční. Za to chce kraj po státu kompenzace ve výši 300 miliónů korun..... Pobídky slevu na dani z příjmů právnických osob 2 miliardy korun a na vytvoření pracovních míst 300 milionů Kč... atd.

zdenek43 ( 20. února 2020 10:56 )

totalni BLABOL - michani jablek s hruskama ...... A TEN srdce-trhajici pribek - ??? - Kristin a Thomas Schmittovi loni v létě vzali hypotéku a koupili dům, zdálo se, že sny tohoto německého manželského páru se stávají skutečností. O dva měsíce později však zjistili, že továrna na výrobu pneumatik, kde oba pracují, se začátkem příštího roku zavře.......

HALOOOOOO - tak treba PNEUMATIKY ...... jen a jen se presunula S P I N A V A - smradlava - prace k OTROKUM - K SOCKAM NA VYCHOD a to par kilometru od Nemeckych hranic !!! AAA ROZHODNE ta Nemecka rodinka si na SOCIALNICH DAVKACH prijde natolik penez . ze uz v zivote nebudou muset makat a zajiste si tu HYPOTEKU vklidku doplati a jeste jim zbyde na uziveni deti a kazdorocne budoj jezdit minimalne na 2 dovolene v roce ...atd.

A V CESKUUUUUU - - - - - socky - SPODINA - SPODNICH 10 milionu obcanu bude MAKAT - .... " SLAPAT DO PEDALU " jako otroci jen za HUBICKU - - 2004 - BEZDEKOVA KOMISE vyvoj m e z d v CR 2015 - 29.440 korun, 2025 - 43.570 korun, 2035 - 64.480 korun a v roce 2050 - 116.139 korun. ..... //// 12.2019 - Průměrná mzda stoupla na 33 697 korun.... - NENI Vam DIVNE ?? ze soudruzi a odbornici neumi odhadnout krizi at. ale vyvoj prumerne mzdy v Cesku dokazali soudruzi odhadnou uz v roce 2004 ??!! ////

Jaké jsou p l a t y v Německu? Na stejné pozici přibližně 2,5–3× vyšší než v Česku. - Kdo by si myslel, že se citelný rozdíl setře kvůli vysokým nákladům na život, je tak trochu vedle. Není tomu tak – například ceny potravin jsou srovnatelné nebo dokonce nižší než v Česku a vzhledem k raketovému růstu nájmů v ČR se už i bydlení dá v městech pořídit levněji......

Tara-Tara ( 20. února 2020 09:21 )

njn...promitne se to i do Škodovky.....tento stav asi uz nejde udrzet

wp2t ( 20. února 2020 09:20 )

Viníkem je jednoznačně šílená politika EU. Kdo víc EU komisi namaže ten pojede. A teď nejlíp maže elektro a ještě maj Grétu. Elektromobily jsou dražší při zakoupení a teď konečně vyšly studie, že je dražší i jejich provoz. Pořiďme si v EU miliony nabíjecích doků, těch Potěmkinových doků elektromobilů. A fšechno se pak v další dekádě zruší až přijde Hilda s revoluční teorií šetření vozidel na plyn.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud