Aleka (29) dostal z vazby v KLDR švédský diplomat. Student chce zpět normální život

Autor: peb - 
8. července 2019
07:20

Severní Korea ve čtvrtek propustila australského studenta Aleka Sigleyho (29), kterého držela ve vazbě od 25. června. O jeho propuštění se zasloužil také švédský diplomat Kent Rolf Magnus Harstedt, kterého australská vláda požádala o pomoc, protože vlastní diplomaty v KLDR nemá. 

Harstedt při první schůzce se zástupci severokorejské vlády stále neměl žádné informace o Sigleyho stavu, dokonce ani nevěděl, jestli je student opravdu ve vazbě.

„Neměli jsme žádné informace o jeho stavu nebo situaci,“ řekl Harstedt, aby dodal: „Mohu ale říci, že korejská strana byla otevřena jednání.“ 

Švédský diplomat má s podobnými situacemi zkušenost, v tomto případě ho ale překvapilo, jak rychle se věc podařilo vyřešit. 

„Musím říct, že tu chvíli, kdy mi řekli, že ho odtamtud budu moct odvést, si navždy zapamatuji,“ uvedl Harstedt. Připojil, že má představu o tom, proč Severokorejci studenta uvěznili, ale že nechá zveřejnění podrobností na něm. 

Alek nehodlá poskytovat rozhovory 

Sigley, kterého ve čtvrtek na pekingském letišti zastavili novináři, na dotazy médií týkajících se jeho pobytu v KLDR neodpověděl. „Mám se dobře, jsem v pohodě,“ řekl.

Poté co se mladík v Tokiu setkal se svou ženou, Yukou vydal prohlášení, ve kterém sdělil, že nebude pořádat tiskové konference, ani poskytovat rozhovory. 

„Chci, aby všichni věděli, že jsem OK. Děkuji všem, kteří si o mně dělali starosti a kteří v posledních týdnech podporovali mou rodinu. Jsem šťastný, že jsem zpátky u své ženy a že jsem mohl kontaktovat svou rodinu v Perthu,“ uvedl Alek. 

„Chci se teď vrátit k normálnímu životu a veřejně poděkovat všem, kteří mi pomohli,“ dodal. 

Alek studoval korejskou literaturu na univerzitě v Pchjongjangu. Pořádal rovněž různé prohlídky, které organizovala jím založená cestovní kancelář Tongil Tours. Před dvěma lety veřejnoprávní televizi ABC sdělil, že chce rozbořit negativní stereotypy, které se vztahují k Severní Koreji.


Zobrazit celou diskusi