Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Dohra ohnivého pekla v Moskvě s 41 mrtvými: Aeroflot ruší lety suchojů

Autor: ČTK, for - 
9. května 2019
22:40

Tragická letecká nehoda v Moskvě, při které zahynulo 41 lidí, má svojí dohru. Ruský letecký přepravce Aeroflot totiž ve čtvrtek zrušil deset vnitrostátních letů svých strojů Suchoj Superjet 100. S odvoláním na sdělení moskevského letiště Šeremeťjevo o tom informovala agentura Interfax. Důvod zrušení letů společnost neuvedla, jedná se o stejný typ stroje, který v neděli havaroval.

Aeroflot již ve středu zrušil pět letů těchto strojů, z nichž jeden byl mezinárodní do švédského Göteborgu. Podle Baltské zpravodajské agentury BNS nabral v úterý tříhodinové zpoždění let z Moskvy do lotyšské Rigy poté, co jeden cestující údajně ucítil kouř na palubě letadla.

Pasažéři se pak dožadovali výměny letounu. Kontrola nicméně žádnou závadu neodhalila. Aerolinky informace o zrušení letů nekomentovaly.

Letoun skákal po ranveji až do katastrofy

Letoun Aeroflotu Superjet 100 letící do Murmanska se v neděli krátce po startu pokusil na moskevském letišti Šeremeťjevo o nouzové přistání, při němž vzplály motory a shořela zadní část letadla. O příčinách neštěstí se stále jen spekuluje. Podle deníku Kommersant je však hlavní vyšetřovací verzí chyba pilota a pozemního personálu.

Vyšetřování katastrofy se ujala státní komise, nehodu řeší jako „porušení bezpečnostních pravidel letadla, které vyústilo ve smrt dvou a více osob“.

Ruští záchranáři už vyprostili z havarovaného letounu těla všech obětí, společnost Aeroflot publikovala jmenný seznam přeživších, podle jmen jsou zřejmě všichni Rusové. Agentura Interfax upřesnila počty obětí a přeživších, v letadle zemřelo 41 lidí ze 78 osob na palubě, 37 lidí nehodu přežilo.

Havaroval prakticky nový stroj

Podle informací listu Kommersant byl havarovaný stroj prakticky nový, Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. Stroj byl využíván na středních regionálních tratích. Žádná zahraniční letecká společnost podle dostupných zdrojů letadla typu SSJ 100 nevyužívá. Dvoumotorová letadla uskutečnila první komerční let v červnu 2011. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělila těmto letadlům certifikaci v únoru 2012.

Hrozivé záběry z letiště v Moskvě Hrozivé záběry z letiště v Moskvě | ČTK

Ministr dopravy Jevgenij Ditrich podle agentury Reuters den po nehodě uvedl, že nevidí důvod, proč by měly ruské úřady vydat zákaz těmto strojům létat. S tím však nesouhlasí nyní již bezmála 180 tisíc signatářů online petice, která požaduje, aby letouny Superjet 100 po dobu vyšetřování katastrofy nesměly do vzduchu.

Zobrazit celou diskusi