Menší sedadla v letadlech ohrožují životy lidí, varuje hrdina, který přistál na řece

Autor: Darina Jíchová - 
25. září 2018
14:24

Živoucí legenda a kapitán letu 1549, který se do historie zapsal pod názvem Zázrak na řece Hudson, Chesley „Sully“ Sullenberger vyzval americký Federální letecký úřad (FAA), aby letecké společnosti přestaly zmenšovat prostor mezi sedadly a sedadla samotná. Podle zkušeného kapitána to zpomaluje nouzovou evakuaci, informoval deník Daily Mail.

Na Sullenbergerovu stranu se přidali i další kritici zmenšujícího se sedadlového prostoru. Ti poukázali na to, že simulované nouzové evakuace ani v nejmenším nepřipomínají skutečnou situaci při nehodě. Nepočítají s tím, že v letadle budou senioři, lidé s odlišnou výškou a váhou či cestující s omezenou pohyblivostí. Neberou ani v potaz to, že na palubě bude více zavazadel, které evakuaci ještě více ztíží.

Ceny stoupají, sedadla se zmenšují

Poplatky pro letecké společnosti neustále stoupají, s nimi roste i cena letenek. Společnosti se to snaží kompenzovat tím, že na palubu přidávají další sedadla, aby snížily náklady na let i cenu cesty. Postupně zmenšují sedadla a prostor mezi nimi. Bývalý pilot ale varuje, že jen zvyšují nebezpečí pro cestující.

Zázrak na řece Hudson

Kapitán Sullenberger je považován za národního hrdinu. V lednu roku 2009 vzlétl jako obvykle z New Yorku, jeho destinace byla Seattle. Šest minut po odletu ale letadlo přišlo o oba motory, protože do nich nalétlo hejno hus. Sullenberger neměl jinou možnost než přistát na řece Hudson.

Letadlo rychle začala zaplavovat voda a cestující i personál měli jen pár minut na to, aby se dostali ven. Na palubě bylo 155 pasažérů, všichni i celá posádka incident přežili. Sullenberger ale pochybuje, že by se podobně šťastný konec opakoval, kdyby přistával s nějakým moderním letadlem s úzkými uličkami a zmenšeným sedadlovým prostorem.

Na velikosti záleží

Uvedl, že simulace nouzových situací nestačí, že letadla musí projít skutečnou zkouškou, která bude zahrnovat všechny možné okolnosti. „Na velikosti sedadla a prostoru kolem něj závisí životy,“ napsal Sullenberger na svém twitteru.

Sedadlový prostor by měl být 76 centimetrů, podle FAA to není daná norma, ale pouze optimální nejmenší vzdálenost. Mnoho nízkonákladových společností ale má mezi sedačkami jen 71 centimetrů.

„Náš úřad nemá žádné důkazy, že vzdálenost mezi sedadly má nějaký vliv na rychlost evakuace,“ brání se FAA. Podle předpisů musí být letadlo po nehodě evakuované do 90 vteřin. Kritici nového trendu úpravy velikosti sedadel uvedli, že s tím, jak to nyní na palubách vypadá, to nebude možné.

Průzkum mezi pasažéry

Televizní stanice CBS 2 udělala na letišti průzkum, ptali se lidí, zda zaznamenali zmenšující se sedadla a prostor mezi nimi. „Je pro mě složité se vejít na sedadlo, na nohy tam není skoro žádné místo. Moje výška i váha je normální a stejně mám problém,“ uvedl jeden z cestujících. „Mám umělý kolenní kloub a nohu kvůli tomu nemůžu moc ohýbat. Létání je pro mě náročné. Sedadla jsou blízko u sebe,“ dodal další.

 

hchkr ( 25. září 2018 14:44 )

Tlustí by měli platit víc. Proč by měl člověk 60 kg platit stejně jako stokilovy tlusťoch? Za kufry se taky musí platit.

sores ( 25. září 2018 14:31 )

Ano je to hnus nepohodlný v letadle,lidi sedí namačkáni a kolena není kam dát! Každý si nemůže dovolit byznys klas, to je jen pro zlodějské boháče a politiky.

Zobrazit celou diskusi