Kvůli šizenému betonu spadne příště škola? Italové se po mostu bojí dalších tragédií

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
19. srpna 2018
15:27

Po úterním neštěstí, kdy si kolaps dálničního mostu u Janova vyžádal 43 obětí, vyšlo najevo, v jak tristním stavu se nachází italská infrastruktura. Statistický úřad Istat uvedl, že více než 2 miliony domů je nestabilních. Podle jejich dat se během posledních let zřítil strop u 156 škol. Většina budov byla postavena v 60. letech, kdy stavitelské firmy běžně využívaly šizený beton, informoval deník Guardian. Italská vláda na konto oznámila zevrubné kontroly veřejných staveb po celé zemi.

Plánované inspekce oznámil tajemník kanceláře premiéra a místopředseda vládní euroskeptické Ligy Giancarlo Giorgetti. Kontroly se podle něj budou týkat silnic, mostů, ale i veřejných budov, jako jsou například úřady či školy.

„Bude to operace zaměřená na údržbu, v naprosto bezprecedentním rozsahu a s obřími investicemi do veřejných staveb,“ uvedl Giorgetti. Vláda podle něj zatím nemá na tuto akci rozpočet, kabinet prý ale nebude brát ohled na rozpočtový deficit, HDP ani na evropská pravidla.

Varování statiků a architektů 

Istat ve svých závěrech uvedl, že Morandiho most byl dvanáctým mostem, který se v Itálii od roku 2004 zřítil, více než polovina z nich se zbortila v posledních pěti letech. Úterní incident si ovšem vyžádal nejvíce obětí, a svědčí tak o pomalu rozpadající se infrastruktuře země. Statici, architekti a další odborníci na tento problém už několik let upozorňují.

Stavitelský boom 60. let

Většina staveb, kterým hrozí kolaps, vznikla v 60. letech, v tomto období probíhal doslova stavitelský boom. Veřejné zakázky v té době prováděly firmy s vazbami na mafii. Zakázky jim výměnou za hlasy poskytovala tehdejší vláda. Mafiáni stavěli rychle a levně. Cement míchali s pískem a jejich „šizený“ beton nedosahuje dostatečné pevnosti a kvality, aby vydržel desetiletí zátěže.

„Když se podíváte do záznamů, v 60. letech se toho postavilo tolik a za málo peněz, musí vás nutně napadnout otázka: Jak kvalitní a stabilní jsou tyhle stavby?“ podotkl Maurizio Carta, profesor Univerzity v Palermu.

Zřícený most v Janově. Zřícený most v Janově. | Reuters

Jih Itálie v ohrožení

„Činžovní domy pod mosty stojící na podmočených březích řek. Školy v místech, kde jsou časté sesuvy půdy. Letiště a nemocnice v oblastech, kterými pravidelně otřásají zemětřesení. Když navíc vezmeme v potaz šizený beton, nedostatečnou modernizaci a údržbu, kolapsům takových staveb se nemůžeme divit,“ dodal Carta.

„Obytné domy pod Morandiho viaduktem neměly co dělat,“ tvrdí profesor. Záchranáři po zřícení mostu evakuovali stovky lidí, jejich domovy budou zdemolovány při bourání zbytků stavby. Odborníci se chystají prověřit i další budovy, tunely a mosty, které byly označené za nestabilní. Nejohroženější jsou ty v jižní Itálii, kde firmy napojené na mafiánskou skupinu ’Ndrangheta stavěly nejvíce.

Mosty padají, Koloseum stojí dál

„Odebrali jsme vzorky z mnoha mostů a tunelů, použitý beton je třikrát slabší, než je v normě,“ řekl Guardianu Nicola Gratteri, velitel protimafiánského oddělení v Catanzaru. „Všechny veřejné stavby tu udělala kalábrijská mafie,“ dodal. „Na Sicílii, zvláště v Palermu, zase stavěla Cosa Nostra. Jejich budovy, mosty a další konstrukce se pomalu rozpadají a s nimi vlastně celá Itálie. Stojí tu málo věcí, které nepostavili. Navíc, moc kvalitní nejsou ani modernější stavby,“ vysvětlil Gratteri.

Zřícení hrozí zhruba 2 miliony domů, 300 mostům, stovkám škol, v ohrožení jsou i desítky nemocnic a některá letiště a mnoho tunelů, uvádí zpráva Istatu. „Podívejte se, máme tu tisíc let staré kostely, Koloseum a starořímské akvadukty, které vydrží zemětřesení i působení času. Vedle toho se nám hroutí stavby stojící pár let. Přitom máme k dispozici lepší technologie i materiál,“ prohlásil Gratteri.

Video  Zřícení mostu u italského Janova: Grafika ukazuje, jak se to stalo  - Reuters, Bohuslav Štěpánek
Video se připravuje ...

Petrolin ( 20. srpna 2018 16:14 )

Po každém zemětřesení,kdy spadne více nových staveb než těch historických Italové prohlásí,že na vině je nízká kvalita staveb,rozkrádání při výstavbě a nedostatečná kontrola.Když se nedodržují předpisy a normy u soukromých a veřejných staveb,proč se něčím takovým zabývat při výstavbě mostů.

Zobrazit celou diskusi