Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C

„Nedělej to. Stůj!“ řval na kapitána kopilot. Detaily o zkáze letu z Dubaje

Autor: mb - 
22. dubna 2016
11:10

Mezinárodní letecký výbor vydal předběžnou zprávu o příčinách katastrofy letu FlyDubai 981. Boeing 737 se zřítil 19. března 2016 v Rostově na Donu při pokusu o přistání. Z ní vyplývá, že piloti na cestě z Dubaje byli dezorientovaní, když si uvědomili svou chybu, bylo už pozdě. Poslední reakce pilotů byl zoufalý křik, druhý pilot se zmohl jen na slova „Ne, ne! Nedělej to! Stůj! Zastav!“.

„Předběžná zpráva je publikována v souladu s pravidly vyšetřování civilních leteckých nehod v Ruské federaci… Report obsahuje doposud zjištěná fakta, komise pokračuje ve vyšetřování, závěrečná zpráva bude zveřejněna po provedení všech úkonů,“ píše se v reportu Mezinárodního leteckého výboru. Je to organizace, která sdružuje letecké úřady většiny států bývalého Sovětského svazu.

Přestože se jedná o předběžnou zprávu, vyplývá z ní několik zajímavých poznatků. „Už při prvním pokusu o přistání piloty vystrašil náhlý poryv větru. Tento potencionálně nebezpečný jev nahlásili piloti dispečeru a přerušili přistávací manévr,“ cituje ze zpráv ruský list Kommersant.

Skoro dvě hodiny potom kroužili nad letištěm a dožadovali se informace, zda se nezlepšilo počasí. Nakonec se odhodlali k přistání a ve výšce 600 metrů vypnuli automat a přepnuli na ruční řízení. „Experti oceňují tento krok jako plně racionální, v důsledku turbulencí automatika reaguje opožděně a často jen práci pilotů komplikuje,“ píšou dále ruská média.

Náhlé zrychlení ve výšce jen 220 metrů

Když se stroj nacházel ve výšce pouhých 220 metrů, letadlo náhle zrychlilo z 290 na 320 km. Zřejmě se jednalo o silný poryv větru ve směru letu, ale piloty tento jev naprosto rozhodil. Následující akce byly už jen chaotické, „hlavní pilot nařídil stoupání rychlostí 20m/sekundu, což je pro civilní letadla extrémní rychlost, to způsobilo tzv. kladné přetížení, jenž vmáčklo piloty do sedadla,“ cituje dále Kommersant ze zprávy.

Ve výšce 1000 metrů pak kapitán nařídil prudké klesání, které mělo katastrofické následky. „V kabině došlo k zápornému přetížení, na které nejsou civilní piloti zvyklí. Visíte na pásech, padají skleničky a do očí vám padá prach z podlahy. Lidé takřka vždy zpanikaří nebo naprosto otupí,“ prozradil letecký odborník ruským médiím.

Když už bylo jasné, že se řítí k zemi a světla letiště se neúprosně přibližovala, pomocný pilot původem ze Španělska se zmohl jen na zoufalý výkřik: No! No! No lo hagas! Alto ahi!“, čili Ne! Ne! Nedělej to! Zastav!“.

Z předběžné zprávy tedy vyplývá, že k nehodě došlo vinou pilotů. Kapitán Aristos Sokratus i pomocný pilot Cruz Alava však byli zkušení letci. Podle bývalého pracovníka společnosti FlyDubai za chybu pilotů nejspíše mohla únava způsobena otřesnými pracovními podmínkami ve společnosti.

„Alava pracoval jedenáct dní v kuse, měl jen jeden den volna, což bylo 15. března. Není pochyb o tom, že byl unavený a vyčerpaný… zcela jistě šlo o zásadní faktor, i když to FlyDubai bude odmítat. Dají vám denní šichtu, pak noční, pak zase denní a noční. Piloti nemají dostatek odpočinku,“ prozradil ruským médiím již v březnu nejmenovaný zaměstnanec FlyDubai. Společnost tehdy odmítla informaci komentovat.

Let společnosti FlyDubai 981 se zřítil v ruském Rostově na Donu 19. března 2016 při přistávacím manévru. Katastrofu nikdo nepřežil, všech 62 lidí na palubě zahynulo.

tgbg ( 22. dubna 2016 12:19 )

V Rusku se není čemu divit. Při ruském vzdělávání, chlastu a světovládné výchově to pak takto dopadá.

Zobrazit celou diskusi