Utajené dějiny hrůzy: Skandál automobilky Ford. Kvůli drobné závadě v Pintu uhořelo až 900 lidí!

Autor: mc - 
5. prosince 2024
09:30

Drobná chyba v konstrukci oblíbeného auta zapříčinila smrt desítek lidí. Skutečný skandál ale způsobil fakt, že značka Ford, která vůz vyráběla, o závadě věděla. Inženýři přišli s celou řadou změn v kontrukci, které mohly neštěstí zabránit - cena byla od pouhého jednoho po zhruba 11$. Ford k úpravě ale nepřistoupil. Jeden dolar jim přišel příliš... Nakonec museli obětem zaplatit miliony dolarů a vadné vozy stáhnout z oběhu.

Ačkoliv Ameriku vždycky brázdili místní spíše se velkých až nesmyslně obřích autech, i zde byla čas od času větší poptávka po malých autech. Jedním z takových období byla energetická krize 70. let 20. století. V Evropě byste podobných automobilů potkali většinu i dnes, ve Spojených státech to byl něco prakticky nevídaného. Ale každá automobilka přila se svým modelem. A neotálel ani Ford, který představil svůj vůbec první malý vůz vyráběný v Severní Americe - dodnes známé a velmi atraktivní Pinto.

Základním požadavkem pro Ford Pinto bylo, aby vážil pod 2000 liber (907 kg) a stál méně než 2000$ (s inflací je to dnes asi 376 tisíc korun). Vývoj trval pouhých 25 měsíců (běžně to bývá kolem 43), což z něj činilo nejrychleji vyvinuté auto v historii. Jenže rekord nestál za všechny problémy, které auto způsobilo...

Prezident Fordu Lee Iacocca chtěl mít auto na trhu co nejrychleji. Automobilka musela nakonec už dva měsíce po uvedení na trh stáhnout 26 000 aut, protože se zasekával pedál akcelerátoru, o půl roku později stahovala 220 000 kusů, protože ve vzduchovém filtru se vzněcovaly výpary z paliva, patrně kvůli vadnému karburátoru.

To ale byly vlastně drobnosti. Ukázalo se, že umístnění palivové nádrž v zadní části vozu bylo konstrukčně velice nešťastné. Problém jako takový ale netkvěl přímo v umístnění - nádrž mělo takto projektovanou více aut - ale v celkové konstrukci nádrže a vozu jako takového. Například zadní nárazník byl víceméně jen na okrasu... Stačil zadní náraz už v rychlosti 30km/h a hrdlo nádrže se ulomilo, výpary z paliva začaly unikat do kabiny vozu, kde se během chvíli vznítily. Z vozu se během vteřiny stala ohnivá koule.

Do Fordu začaly přicházet znepokojivé zprávy o vozech Pinto, které vzplály po zadním nárazu v nízké rychlosti. Jedním takovým byl i případ z roku 1972 - vůz Lilly Grayové doslova vybuchl jako ohnivá koule, když do ní zezadu narazilo jiné auto v nízké rychlosti. Lilly zemřela po cestě do nemocnice na srdeční zástavu spojenou s šílenými popáleninami. Ve voze s ní byl ještě 13letý Richard, kterého plameny doslova znetvořily.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat

Uživatel_5654747 ( 6. prosince 2024 01:08 )

Jj já to říkám furt Fordem tam a vlakem zpátky, když to teda přežiješ

krapotkin ( 5. prosince 2024 10:38 )

To jsou ty americké "superstroje". Snad F 35 budou kvalitnější.

Zobrazit celou diskusi