Stanjura hodí „atomovku“ do českého zdravotnictví? Výrobce léků zděsil nový návrh
Zděšení. Takový pocit zavládl mezi zástupci českého farmaceutického průmyslu, pacienty i některými lékaři. Důvodem je návrh ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS), aby zdravotní pojišťovny v Česku centrálně nakupovaly léky namísto nemocnic. Podle kritiků to povede k horší dostupnosti péče, tvorbě monopolů a vyššímu riziku korupce. Podle Davida Koláře, výkonného ředitele Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), by návrh v současné podobě představoval „atomovou bombu“ pro české zdravotnictví.
Návrh se týká novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, která je aktuálně projednávaná v Poslanecké sněmovně. Jak popsal Kolář, tvorbě této novely předcházely měsíce diskuzí s různými stranami českého zdravotnictví. Již prošla prvním čtením, zanedlouho ji čeká druhé – je tedy už relativně daleko v legislativním procesu a nepředpokládalo se, že by do schválení prošla nějakou drastickou úpravou.
Jenže Stanjura podal pozměňovací návrh, který drastickou a podle slov z farmaceutického oboru zcela nečekanou úpravu přináší. Kolář podotkl, že pro něj samotného bylo překvapení, že se něco podobného objevilo – nepředcházely tomu žádné náznaky. Ředitel se domnívá, že tento postup, úprava pomocí pozměňovacího návrhu, byl zvolen účelově, aby jej dotčené strany nemohly rozporovat.
Chybí detaily
Jádrem problému podle hlasů z oboru je, že Stanjurův návrh zcela překopává systém nákupu určitých léků v Česku (léky kategorie S). Jde o léčiva, která se podávají ve specializovaných centrech, typicky na těžké problémy, jako jsou onkologická, kardiologická či neurologická onemocnění.
„Dneska ta situace vypadá tak, že poskytovatelé zdravotní péče, typicky nemocnice (…) nakupují podle zákona o zadávání veřejných zakázek, kde jsou jasně stanovena všechna pravidla, je tam jasně stanovený proces, všechny deadliny, kontrolní mechanismy. Je zcela jasné, které subjekty mají jaká práva a povinnosti,“ popisuje Kolář současný stav a připomíná, že tento proces je pod přísným dohledem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle něj byl navíc v posledních letech několikrát vylepšen.
„Od tohoto transparentního procesu, kde všichni vědí, jaká jsou pravidla hry, navrhuje pan ministr financí Stanjura, abychom se přesunuli do zcela netransparentního systému, který žádná nemá. Nově navrhuje, aby zdravotní pojišťovny nebo jenom jedna zdravotní pojišťovna měly možnost centrálně soutěžit léčivé přípravky,“ líčí Kolář.
Podle ministerstva financí má tato změna přinést úsporu financí v českém zdravotnictví, které upadá do stále většího deficitu. Myšlenka je ta, že zdravotní pojišťovny vysoutěží lepší cenu, protože budou nákup léků zajišťovat centrálně pro celé Česko. „Smyslem pozměňovacích návrhů je především úspora ve veřejných výdajích za nákup léků,“ uvedl pro Blesk Zprávy Stefan Fous z tiskového oddělení ministerstva financí.
Jenže v návrhu podle Koláře chybí potřebné detaily, jak že má systém v praxi fungovat. Není jasné, kdo bude ta osoba, která ve zdravotní pojišťovně bude o nákupu rozhodovat, ani to, jaká budou hodnoticí kritéria pro výběr léku. „Ten pozměňovací návrh je absolutně atomovou bombou do českého zdravotnictví, který bude mít nevyhnutelně negativní dopady na všechny subjekty, které v tom zdravotnictví působí,“ čílí se Kolář.
Co všechno hrozí
Ředitel například upozorňuje, že pokud by návrh prošel v současné podobě, hrozilo by dramatické omezení zdravotní péče. Dnes je totiž zvykem, že lékař si může vybírat z několika druhů léčiv podle konkrétního pacienta a jeho problémů. Když jeden lék nezabere, použije se další.
„Pokud ale ten návrh bude schválen, tak ten počet těch alternativ bude dramaticky snížen až třeba na jednu jedinou alternativu a bude ji vybírat úředník ze zdravotní pojišťovny podle ekonomických aspektů, nikoliv těch medicínských,“ kroutí hlavou Kolář.
Centrální nakupování také podle Koláře bude znamenat monopolizaci farmaceutického trhu, logicky uspějí větší hráči, kteří si budou moci dovolit nižší cenu. Jenže tím pádem se nebude rozvíjet konkurence, která je potřeba jednak kvůli inovacím a jednak proto, abychom byli zajištěni před hrozbami výpadků lékům, což je něco, čemu se věnuje i nová hospodářská strategie Česka.
„Díky některým krokům, které ministerstvo zdravotnictví představilo, můžeme říct, že trh je dneska odolnější (proti výpadkům lékům, pozn. red.) než třeba v minulosti. To, co navrhuje pan ministr financí, je zcela proti tomu,“ říká Kolář. Hrozí podle něj třeba i to, že místo 15 léků na rakovinu prsu budou mít lékaři kvůli centrálním nákupům k dispozici jen jeden.
V neposlední řadě by změna přinesla zhoršenou ekonomickou situaci pro nemocnice, které při nákupu léků dostávají tzv. zpětné bonusy, které pak investují do rozvoje svých zařízení. A pro akvizice léčiv mají specializované týmy, Kolář je v tomto kontextu skeptický, že by pojišťovny zvládly nakupovat efektivněji než nemocnice. „Ten proces těch veřejných zakázek není úplně jednoduchý, to prostě nemůže dělat každý od stolu,“ hodnotí.
Kolář připomíná i korupční potenciál. „Pokud na té pojišťovně bude rozhodovat jeden až tři lidi, tak ta ovlivnitelnost je obrovská, není tam žádný kontrolní mechanismus, nejsou tam jasně stanovená práva a povinnosti těch jednotlivých stran,“ nechal se ředitel slyšet s tím, že pokud chceme další kauzu Motol, tak toto je cesta.
V Evropě je trend jiný
Podle Filipa Vrubela, ředitele České asociace farmaceutických firem, se v některých evropských zemích od velkých centrálních nákupů léčiv spíše ustupuje. „I Evropská komise aktuálně vyzývá k nákupům léčiv od více dodavatelů a se zapojením i jiných kritérií, než je cena,“ upozornil.
Důraz na cenu podle něj vede k tomu, že uspějí spíš firmy s výrobou v Asii, přitom bychom měli podporovat výrobu v Evropě. „A v některých zemích se paradoxně ukázalo, že dlouhodobé centrální nákupy naopak vedly ke zdražování některých větších přípravků, a to právě kvůli tomu, že se snížila konkurence,“ podotkl rovněž.
Nestandardní cesta
Řečený pozměňovací návrh přitom aktuálně ze sněmovního systému zmizel. Ministerstvo financí ale plánuje předložit nový, dost možná budou dva. „Počítáme s tím, že pozměňovací návrhy k zákonu o veřejném zdravotním pojištění předloženy budou. Kdo je předloží, tedy zda ministr Stanjura, či jiný poslanec, není v tuto chvíli podstatné,“ uvedl pro Blesk Zprávy Fous z ministerstva financí. Obavy farmaceutických výrobců tak trvají.
„Pozměňovací návrh je metoda, která není úplně optimální pro změnu zákona,“ povzdychl si výkonný ředitel Asociace velkodistributorů léčiv Tomáš Votruba. Trvá na tom, že pokud někdo chtěl zavést tak zásadní změnu, měl k tomu přistoupit jinak. Upozornil, že v Česku je okolo 110 nemocnic. „Čili když dojde k pochybení v jedné z nich, není to asi úplně něco, co by naše zdravotnictví položilo. Pokud k takové chybě dojde na úrovni Všeobecné zdravotní pojišťovny, jsou to dvě třetiny zdravotnického trhu.“
Škoda, že si toto nepřečte 👍