Akční letáky se rušit nebudou! Do schránek půjdou jen těm, kdo o ně mají zájem
„V žádném případě nechceme letáky zakazovat,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na úterní tiskové konferenci. Cílem rezortu ale je, aby výrobci reklamních letáků přešli z plošné distribuce na cílenou. Do schránek by tak chodily jen tomu, kdo by o ně stál.
Ministerstvo životního prostředí navrhuje zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky v novele zákona o obalech. Ta by měla začít platit nejdříve od roku 2026. S rozšířením recyklačních poplatků dle výzkumu MŽP souhlasí téměř 60 % obyvatel.
„Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém, kdy za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce, a nikoliv ti, kteří je dostávají na trh,“ řekl Hladík. „Považujeme za správné, aby každý výrobce obalu a výrobku za recyklaci zaplatil tak, jako je to například u mobilních telefonů nebo pneumatik,“ doplnil ministr.
Podle vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí Davida Surého každá domácnost v Česku dostane ročně až 400 nevyžádaných letáků, které v řadě případů končí rovnou v kontejnerech na papír. „To je praxe, kterou chceme opustit, a tomu má právě pomoct příspěvek na nakládání s odpady,“ doplnil Surý.
Výsledkem by měla být cílená distribuce, kdy se letáky dostanou k lidem, kteří o ně mají zájem, a nepůjdou do schránek těm, kdo je ihned vyhodí. „Díky tomu se k seniorům dostanou informace v té podobě, na kterou jsou zvyklí, a zároveň se sníží celkové množství odpadů,“ vysvětlil Hladík. Cílená distribuce se nebude opatřovat legislativně, půjde o odpovědnost distributorů.
„Maximální výše recyklačního poplatku za jeden reklamní leták bude deset haléřů, což není likvidační. Poplatek zároveň nebude stanoven legislativou, ale na základě dat společnosti EKO-KOM,“ uvedl Surý.
Problém s nadprodukcí letákového odpadu podle ministerstva souvisí především s neschopností letáky efektivně cílit na ty, kdo o ně opravdu mají zájem. „Zde vidíme největší prostor pro zlepšení jak pro zadavatele a distributory, tak v konečném důsledku především pro občany, kteří nevyžádanou reklamu platí,“ dodává Surý.
Podle výzkumu agentury IPSOS, který si nechalo udělat MŽP, dostávají tištěné letáky téměř tři čtvrtiny domácností. Přibližně čtvrtina lidí je přitom považuje za obtěžující. Necelá pětina Čechů na schránku umístila upozornění, že o ně nemá zájem. Více než 80 % lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem.
Nová pravidla přitom nezačnou platit ze dne na den. „Poskytneme nějaký čas náběhu tohoto opatření,“ ujistil Hladík.
O letáky mají zájem hlavně senioři
Podle předsedkyně Rady seniorů (RSČR) Lenky Desatové by zákaz papírových letáků znamenal diskriminaci seniorské populace. „Bezmála polovina seniorů je offline, to znamená, že se v digitálním světě nepohybují, a využívání slevových reklamních letáků v papírové podobě je pro ně zásadní,“ uvedla. S ministerstvem se RSČR shodla na zavedení cílené distribuce.
Na základě nabídek z tištěných reklamních letáků v obchodech nakupuje 94 procent českých seniorů, přičemž třetina často. Zjistil to průzkum agentury Nielsen pro RSČR, který reaguje na chystanou novelu zákona o obalech.
Nechte prosím letáky mám to jako brigádu a jsem spokojený