Fialova vláda a „zelený teror“: Proč kabinet couvl na poslední chvíli?

Autor: ver, tč, bel - 
18. července 2024
05:00

Skoro s dvouhodinovým zpožděním začala včera vládní tiskovka. Oficiální důvod? Kabinet Petra Fialy (ODS) řešil jaderný megatendr na dostavbu Dukovan. Možné je ale i to, že původní program – schvalování českého Green Dealu – na který upozornil ve středu Blesk, raději odložili.

Ještě včera v poledne byly na programu vládního jednání 3 body, které měl kabinet projednat. Jednalo se o energetický a klimatický výhled, který má Česko v dalších letech až desetiletích posunout od fosilních paliv vstříc k zelené energetice. A jak upozorňovali ekonomové, v případě jeho schválení by si české domácnosti v budoucnosti těžce připlácely za čistší energie a dopravu, bezemisní bydlení, či dokonce potraviny.

Tendr jako zástěrka?

Ještě v průběhu jednání vyslal premiér na síť X „signál“ podobného znění, jaký vysílal v uplynulých dnech. „Žádný nový Green Deal schvalovat nebudeme. Nepřijmeme závazky nad rámec toho, co díky své nekompetenci už odsouhlasila Babišova vláda. Naopak je zmírníme všude, kde to ještě půjde. Žádné zbytečné zdražování nepřipustíme,“ napsal.

„Mně není jedno, že si ráno přečtu ve všech médiích, že všechno zdražíme, o deset korun víc bude stát benzin, lidé jsou pak vyděšení a nespokojení. … Říkám vám, vyvrátíme to, co není pravda. A druhá věc, podíváme se všichni znovu na všechny ty dokumenty, jestli nám náhodou něco někde neuteklo,“ uvedl Fiala

Na schvalování českého Green Dealu přesto včera nedošlo. „My jsme projednávání těch materiálů odložili, protože jsme se plně věnovali historickému tendru,“ dodal pak ministr Jozef Síkela (za STAN) s odkazem na tendr na dostavbu dvou bloků Dukovan. 

Připouští změny

Pokud nynější vláda vše hází na své přechůdce, Blesk se včera ministrů zeptal, co by v plánované strategii chtěli změnit. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) je velmi sporné zavedení emisních povolenek v dopravě a pro domácnosti plánované od roku 2027.

„Není to tak, že se s tím smíříme. Nebudeme jen konstatovat, že se s tím nedá nic dělat,“ řekl Stanjura. „A nejsme v tom bezmocní!“ dodal premiér.

„Chceme hlavně ubrat u systému emisních povolenek. Už se nám jednou podařilo je odložit. Nemůžeme našim lidem a podnikatelům zhoršovat podmínky, hledáme pro naše stanovisko partnery,“ uvedl Stanjura. Jenže úprava celoevropského Green Dealu, o které mluví nejen ministři, ale i kritici Bruselu, nebude tak jednoduchá…

„Dokumenty jsou analytické materiály, nezavádí žádné nové příkazy ani zdražení. Pokud někdo tvrdí, že se kvůli těmto dokumentům něco zdraží, tak lže,“ řekl Síkela.

Změnit povolenky? Podle expertů je prostor minimální

Kdo a jak může ještě změnit Green Deal? Politici, kteří před eurovolbami slibovali, že vše zruší, upraví?

„Ti lidé, kteří říkali, že to zruší, změní, asi neměli úplně dobré povědomí, co všechno obnáší a znamená Green Deal. V podstatě ano, bylo nějaké sdělení Evropské komise, to ani není legislativa v pravém smyslu slova, které v podstatě vytyčilo tu cestu, že půjdeme cestou dekarbonizace a budeme hledat způsoby, jak to dělat napříč sektory,“ řekl Blesku Tomáš Jungwirth Březovský z Asociace pro mezinárodní otázky. 

„Ale dneska Green Deal, to jsou desítky legislativ, desítky zákonů, nařízení nebo směrnic. A na to jsou navázané další věci, včetně financování. A tudíž pokud někdo to chce dneska měnit, tak musí jít do těch jednotlivých konkrétních evropských zákonů a musí je řádným legislativním procesem v Evropském parlamentu, v Radě a v Komisi změnit jednu po druhé,“ dodal. 

„Naprostá většina jednotlivých legislativních položek (tzv. files) Zelené dohody je již schválená a teď probíhá jejich transpozice do národních kontextů. Měnit Dohodu je proto téměř nemožné, určitě ji nelze a není žádoucí zrušit,“ uvedla pro Blesk Rebeka Hengalová z institutu Europeum.

„Cílem Zelené dohody je totiž dosažení klimatické neutrality do roku 2050 - tento cíl je uzákoněný v tzv. klimatickém zákoně EU. Ten v roce 2019 za ČR podepsal Andrej Babiš. K tomuto cíli se zavázala celá EU společně, proto snaha vymanit se z některých povinností by jednak byla pro ČR politicky neprůchozí, sami bychom se izolovali od společného směřování, a také by byla ekonomicky velmi nevýhodná,“ dodala Hengalová s tím, že úprava Zelené dohody, která by se odklonila od klimatických cílů, které jsou navázané na celosvětově platnou Pařížskou dohodu, je opravdu nepravděpodobná.

Co je vlastně český Green Deal, který měla včera schvalovat vláda?

„To jsou národní strategické dokumenty v oblasti klimatu, energetiky, dekarbonizace, částečně i jako s přesahem třeba do průmyslu, zemědělství. Mají překládat evropskou ambici na národní úroveň… Jsou tady věci, kde Česko má větší možnost si to dělat podle sebe. A jsou zase oblasti, kde ta možnost je daleko menší,“ řekl Jungwirth Březovský. 

„Česká vláda včera schvalovala tři strategické dokumenty, které stanovují konkrétní strategii ČR, jak dostát závazkům, které nám plynou z přijetí Zelené dohody a Klimatického zákona. Jedná se o Státní energetickou koncepci, Politiku ochrany klimatu a Národní klimaticko-energetický plán, dohromady tyto dokumenty stanovují cíle jako např. podíl energie z obnovitelných zdrojů v národním energetickém mixu, množství elektrických aut a dobíjecích stanic, závazky ochrany biodiversity, sociálně-klimatické politiky či odklon od uhlí,“ uvedla Hengalová.

„Vláda může stanovovat dílčí cíle, jako je např. závazek 30% energetického mixu z obnovitelných zdrojů do roku 2030 a odklon od uhlí do roku 2033, které reflektují národní kontext (ČR je více průmyslová než jiné státy, nemá přístup k moři a tudíž k silným větrným elektrárnám atd). Konečný směr těchto dokumentů ale musí reflektovat evropské závazky ke klimatické neutralitě. Tudíž může např. zpomalit či zrychlit transformaci české ekonomiky, mantinely jsme si ale již před čtyřmi lety sami schválili,“ doplnila Hengalová. 

Které například?

„Oblastí, kde máme velký prostor pro manévrování, není moc. Třeba se hodně řeší emisní povolenky. To je systém, který je jasně zakotvený na evropské úrovni, a proto aby fungoval, tak ho všechny státy musí dělat de facto stejně, a tudíž Česko nemá možnost říct, že prostě nebude obchodovat povolenky,“ uvedl Jungwirth Březovský. 

Video  Fialova vláda: Dukovany dostaví Korejci, jejich nabídka byla lepší  - ČTK/Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

jajas ( 19. července 2024 21:22 )

👍 😃

jajas ( 19. července 2024 21:21 )

To má celkem logiku, dnes je spousta aut, u nás v obci na předměstí je to vidět. Když jsem tady před léty dostal pozemek a postavil dům, bylo nás tady s autem pár a děcka si hrála před bránou na cestě...teď, když jdu někdy vynést odpadky do popelnice, projede kolem za tu chvilku tak deset aut v obou směrech....a to není hlavní silnice.... 👎 Takže redukce počtu aut by byla na místě.... 👍

karmazdarma ( 19. července 2024 08:20 )

Ale nic horšího, než tam je teď, nás snad potkat nemůže.

nadčasový MP ( 19. července 2024 08:09 )

Nikdo nechce, abyste si nakoupili elektroauta, ale abyste vetsina auta neměli. Aby se jejich premnozeny počet snížil nejméně o 50 %. To má smysl!

Yarda ( 18. července 2024 21:29 )

...podíváme se všichni znovu na všechny ty dokumenty, jestli nám náhodou něco někde neuteklo...

Přeloženo do češtiny:
"Dostali jsme to k podpisu a málem jsme to i podepsali. Tak počkáme až ta diskuse utichne a podepíšemi to pak."
🙁

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa