Je to kudla do zad, jsme v šoku, vzkázal vládě ředitel Kofoly. Zaskočená je kvůli DPH i Mattonka
Nápojářská skupina Kofola je vládním návrhem zvýšení DPH na nealkoholické nápoje na 21 procent šokována, uvedl dnes generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Zatíží to podle něj zejména restaurace. Zvýšení DPH na 21 procent zaskočilo i výrobce minerálek. Podle největšího výrobce minerálních vod ve střední Evropě, společnosti Mattoni 1873 jde o zdraví prospěšný produkt, který by měl být zařazen do snížené daňové sazby. V důsledku zvýšení daně z přidané hodnoty firma nevylučuje, že nápoje v obchodech podraží.
Vládní balíček daňových úprav má snížit počet sazeb daně z přidané hodnoty ze tří na dvě. Základní sazba má být 21 procent, snížená 12 procent. Do ní ale mají spadat jen produkty nebo služby, které jsou podle vlády sociálně důležité.
„Návrhem jsme šokováni. Je to kudla do zad, kterou těžce zkoušený nápojový průmysl opravdu nečekal. Zejména tíživý bude dopad na restaurace, u kterých má dojít k navýšení z deseti procent na 21 procent. Gastronomie se stále ještě nevzpamatovala z covidu a energetické krize a tímto dostane další ránu,“ uvedl Buryš. Toto rozhodnutí podle něj navíc po zrušení EET může v budoucnu vést k posílení vlivu šedé ekonomiky.
„Z pohledu odůvodnění chystaného kroku vládou je velice překvapivé přeřazení minerálních vod do vyšší sazby. Právě minerální vody mají totiž prokazatelně pozitivní zdravotní účinky a rozhodně nepatří mezi ‚nezdravé‘ potraviny. Stejně tak tam jistě nepatří bylinkové čaje nebo například čerstvé šťávy UGO,“ uvedl ředitel.
Jsou pro zálohování
Argumentaci ministerstva financí, že cílem rozhodnutí je omezit jednorázové nápojové obaly, Buryš označil za zcela nekompetentní.
„Výrobci dlouhodobě aktivně připravují zavedení zálohového systému, který naopak umožní opakované a efektivní využití PET materiálu, a jsou připraveni celý systém financovat. Cirkulární ekonomika je řešením tohoto problému. A my jsme si jisti, že díky zálohování ČR brzy předběhne cíle, které nám nařizuje EU,“ uvedl Buryš. A připomněl, že Kofola dnes veškerý sortiment pro restaurace dodává ve vratných obalech.
„Chápeme potřebu vlády stabilizovat rozpočet a vnímáme mnoho navržených opatření jako prospěšných. Výsledkem by však rozhodně nemělo být postižení oboru, který jako jeden z mála v Česku patří k lídrům pro celý středoevropský region. Věříme, že vláda ještě bude některé své ne zcela promyšlené návrhy korigovat,“ dodal Buryš.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Kofola má více než 2000 zaměstnanců. V loňském roce skupina Kofola zvýšila tržby meziročně o 18,7 procenta na 7,88 miliardy korun. Její provozní zisk před odpisy (ukazatel EBITDA) dosáhl 1,11 miliardy korun, o 1,6 procenta méně než předloni.
Zaskočený výrobce mattonky
Nad vládním balíčkem se podivuje i společnost Mattoni 1873. „Mezi nealkoholické nápoje patří i balené vody minerální, kojenecké a pramenité. Zejména minerální vody by pro své blahodárné účinky na zdraví měly být dostupné pro pitný režim široké veřejnosti, z těchto vod by se nemělo kvůli vysoké DPH stávat luxusní zboží,“ uvedla v prohlášení tisková mluvčí společnosti Mattoni 1873 Lutfia Volfová.
„Proto vůbec nechápeme jejich zařazení do 21procentní sazby DPH, když ministerstvo financí tvrdí, že do snížené 12procentní sazby vláda zařadila primárně položky s nezpochybnitelným zdravotním či sociálním významem. V řadě zemí jsou minerálky zařazeny do snížené kategorie DPH. Pokud budou v České republice podřízeny základní sazbě DPH 21 procent, pak to jejich spotřebu jako zdraví prospěšného produktu spíš sníží,“ pokračuje Volfová.
I tato firma se staví proti argumentu, že se minerálky distribuují v jednorázových zpravidla plastových obalech. „Tento argument ale také nesedí, protože například Mattoni 1873 dodává do gastronomických provozoven své nápoje většinou ve znovu plnitelných obalech, jako jsou skleněné lahve nebo KEG sudy. Stejně tak od loňska nabízíme v maloobchodech minerálku Mattoni v zálohované skleněné lahvi o objemu jeden litr,“ doplňuje mluvčí výrobce balených minerálních vod, pod kterého spadají v Česku značky Mattoni, Aquila, Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká kyselka.
„Jelikož nás zařazení balených vod v čele s minerálkami do základní sazby 21 procent dost zaskočilo, neumíme v tuhle chvíli říci, zda a případně o kolik se zvýší jejich cena. Ale je to dost pravděpodobné,“ doplnila mluvčí Mattoni 1873.
Skupina Mattoni 1873 v roce 2021 zvýšila tržby o 6,2 procenta na 16 miliard korun. Ukazatel EBITDA, tedy hrubý zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací stoupl o čtyři procenta. Konkrétní výši zisku nápojářská firma nezveřejňuje.
Minimálně trapný byl váš kolega 5631715.....