Pátek 14. června 2024
Svátek slaví Roland, zítra Vít
Oblačno 20°C

Fialova vláda v Jeseníku: Jednali o pomoci znevýhodněným krajům. A co vzkázal demonstrantům?

Aktualizováno -
29. března 2023
18:08
Autor: ČTK - 
29. března 2023
15:56

Především témata související s podporou strukturálně postižených regionů měla vláda na programu svého dnešního výjezdního zasedání v Jeseníku. Ministři by ale mohli také mluvit o dodatečném navýšení letošního rozpočtu vysokých škol kvůli odměňování pedagogů. Vláda se podle premiéra Petra Fialy (ODS) vydala na svou první cestu na Jesenicko, i protože tam špatná dopravní dostupnost komplikuje život.

Investor i stavbaři ujistili při dnešním výjezdu vlády do Olomouckého kraje premiéra Fialu, že obchvat Bludova dokončí v termínu, nebo i dříve, a za dodržení rozpočtu. Novinářům před zasedáním vlády v Jeseníku premiér řekl, že stavba zlepší dostupnost regionu a může být příkladem zlepšování dopravní infrastruktury v Česku. 

Kabinet podle Fialy vnímá problémy nejen znevýhodněných regionů, jako jsou Ústecký či Moravskoslezský kraj, ale i odloučených lokalit, které leží například na okrajích jednotlivých krajů. Výjezd, při němž ministři celý den poznávají problémy regionu, chce Fiala opakovat třikrát čtyřikrát do roka. Loni k tomu neměl podle jeho slov kabinet prostor, po prvním půlroce mandátu se druhý věnoval předsednictví EU.

Video  Fialova vláda v Jeseníku  - ČTK
Video se připravuje ...

„Když mluvíme o znevýhodněných regionech, máme často na mysli Karlovarský nebo Ústecký a Moravskoslezský kraj, které podle řady definic tyto parametry splňují. Nesmíme však zapomínat ani na části krajů, které jako celek problémy nemají, jako je Olomoucký, ale kde také existují lokality, které jsou z určitých hledisek znevýhodněny. Jesenicko je příkladem toho, jak špatná dopravní dostupnost komplikuje život obyvatel v této části Olomouckého kraje,“ uvedl premiér. Doplnil, že díky jeho poloze se může vláda zabývat zároveň i problémy sousedního Moravskoslezského kraje.

Česko projeví předběžný zájem o půjčku od Evropské komise (EK) v minimální výši 2,9 miliardy eur (zhruba 68 miliard korun). Může být ale v závislosti na definitivně stanovených podmínkách Evropskou unií navýšena až na 11 miliard eur (asi 260 miliard Kč). Shodla se na tom dnes vláda při zasedání v Jeseníku, oznámil na tiskové konferenci premiér Petr Fiala (ODS). O tom, že o výši půjčky kabinet rozhodne poté, co EK upřesní dílčí nejasnosti v podmínkách čerpání, na twitteru informoval ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek (STAN).

Podle pátečního vyjádření pro ČTK měl dnes Bek předložit vládě nezávazný návrh žádosti o půjčku minimálně ve výši 68,8 miliardy korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu v pondělí ČTK sdělilo, že materiál obsahoval čtyři varianty. Kabinet kromě půjčky z evropského Nástroje pro oživení a odolnost probral také aktualizaci Národního plánu obnovy. Původní Bekovy odhady ohledně půjčky činily 100 až 200 miliard korun. Změny v Národním plánu obnovy vedou podle premiéra Fialy k tomu, aby vláda dokázala peníze lépe využít a aby byl její návrh přijat v Bruselu.

Vláda se nejela do Jeseníku skrýt před demonstrací, míní premiér

Fiala se na tiskové konferenci vyjádřil i k tématu energetiky, konkrétně tedy zásobování jaderných elektráren palivem. Zmínil, že pro Česko je strategickým zájmem zbavit se závislosti na dodávkách z Ruska. Ohledně paliva nelze postupovat z měsíce na měsíc či z roku na rok, uvedl. „Děláme kroky, abychom v Temelíně a Dukovanech na ruském palivu závislí nebyli, současně máme dostatečné zásoby, abychom mohli přechod uskutečnit,“ uvedl. Strategické zadání je, aby dodavateli i dalších surovin byly bezpečné země, dodal. Jaderné palivo do Dukovan bude od roku 2024 dodávat americká společnost Westinghouse. 

Premiér následně reflektoval špatnou platovou situaci na vysokých školách, zejména tedy v oborech humanitního zaměření. „Jen přidání peněz humanitním oborům, kde si stěžují na nízké platy, nestačí,“ míní Fiala. Chce efektivní řešení. Zmínil miliardové rozpočty univerzit.

K odborářským protestům, které se ve středu odehrály před Úřadem vlády Fiala poznamenal, že prohlášení, že se vláda v Jeseníku před demonstrací chtěla skrýt nestojí za komentář. „Nikomu nesvědčí přílišná sebestřednost, nikdo si nesmí myslet, že je středem světa. Myšlenka, že by vláda organizovala nějaká jednání podle toho, že někdo ohlásí demonstraci, je absurdní a do značné míry úsměvné,“ uvedl. Termín byl podle něj daný měsíce, aby si členové vlády udělali prostor v kalendáři, řekl premiér po zasedání vlády.

Premiér se zároveň nechal slyšet, že účast ruských a běloruských sportovců na klíčových sportovních událostech a především na olympijských hrách nepovažuje za vhodnou.  

V Jeseníku čekali kritici, Fialovy argumenty je neuspokojily

Především k řešení špatné dopravní obslužnosti se upínají i místní podnikatelé. Poukazuje na to například jednatel Schrothových léčebných lázní v Dolní Lipové na Jesenicku Michal Dyntera. „Investice ze strany kraje a státu do dopravní infrastruktury této lokality, která je odlehlá, jsou velmi potřebné. Pomohlo by lepší silniční napojení. Už se spousta investic přes průsmyky udělala, zkapacitnilo se Červenohorské sedlo. Nicméně to nepřinese úlevu v zimním období, když nasněží nebo mrzne, kamionová doprava se sem obtížně dostává, stejně jako zásobování i doprava osob,“ řekl dnes ČTK jednatel lázní.

Podle starostky Jeseníku Zdeňky Blišťanové (Jeseník srdcem) patří mezi hlavní problémy regionu kromě dopravní obslužnosti také vylidňování či dostupnost bydlení a zdravotní péče. „Jesenicko je jedním z nejvíce hospodářsky a sociálně ohrožených území v celé republice a od státu necítíme dostatečnou podporu. Snažíme se proto dělat maximum, aby peněz do našeho regionu směřovalo více,“ uvedla starostka. Vláda by se podle ní měla snažit pomoci vytvářet vhodné podmínky pro život v regionech, které stárnou a vylidňují se. „Na jedné straně zde řešíme nedostatek pracovních sil, například zdravotnického personálu, odborných i praktických lékařů, na druhé se potýkáme s nedostatečnou nabídkou kvalifikovaných pracovních pozic,“ řekla starostka. S tím podle ní souvisí i téma nedostatku bytů. Město v této souvislosti připravuje záměr družstevní výstavby.

Premiéra, ale i ostatní členy vlády však při návštěvě Jeseníku čekala také kritika ze strany nespokojených obyvatel. Fialu lidé s transparenty nazývali zbabělcem a vládu kritizovali za nedostatečnou pomoc lidem. Premiér se jim při návštěvě centra snažil vysvětlit otázky ohledně zdražování potravin i pohonných hmot, demonstranty však jeho argumenty neuspokojily.

Kupka: Existuje naděje, že obchvat bude dříve

Stavba obchvatu Bludova na hlavním tahu I/44 ze střední části Olomouckého kraje do Jeseníků začala předloni v červnu. Obchvat měří 5,6 kilometru. Nový úsek silnice I/44 bude začínat u Postřelmova a napojí se na silniční průtah Šumperkem. Zakázku vyhrálo sdružení firem Strabag a M-SILNICE, které v tendru nabídlo cenu 2,323 miliardy korun. Součástí projektu je stavba 21 mostů o celkové délce 1,2 kilometru, dvou mimoúrovňových křižovatek a tří protihlukových stěn. Obchvat bude hotový v roce 2024.

Stavba postupuje přesně podle harmonogramu, a dokonce existuje naděje, že by bylo možné stavbu zprovoznit o něco dříve,“ řekl dnes novinářům ministr dopravy Martin Kupka (ODS), podle kterého je stavba obchvatu spolu s budovanou čtyřkilometrovou přeložkou silnice I/11 z Postřelmova do Chromče klíčová pro celý region. Přeložku silnice mezi obcemi Postřelmov a Chromeč chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvést do provozu také v roce 2024.

Obchvat s přeložkou významně uleví Bludovu a okolním obcích, kterými nyní projíždí velké množství aut. „Co je podstatné, znamená to rychlejší spojení směrem na Šumperk a Jeseník, zlepšení dopravní obslužnosti a také větší bezpečnost na silnicích,“ uvedl Kupka, podle kterého nová čtyřpruhová silnice vedoucí kolem Bludova sníží riziko dopravních nehod.

ŘSD už má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí na stavbu obchvatu nedalekého Zábřehu, který naváže už na dokončený úsek I/44 u Chromče. „Požádali jsme o jeho (územního rozhodnutí) vydání. V tuto chvíli očekáváme, že bychom v roce 2023 mohli získat územní rozhodnutí a budeme pokračovat v přípravě stavby, to znamená zpracování dokumentace pro stavební povolení a výkupy pozemků,“ řekl dnes novinářům ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj by tak stavba obchvatu Zábřehu mohla být zahájena v roce 2026.

V okresech Bruntál, Jeseník a Šumperk letos stát investuje do dopravní infrastruktury 3,2 miliardy korun, dalších 21,5 miliardy korun pak do konce roku 2030, uvedl Fiala po výjezdním zasedání, kterého se účastnili i místní politici. Zmínil i investice do železnice, například nedávné dokončení elektrizace tratě Šumperk - Libina.

Video  Fiala: Je potřeba šetřit. I když to není příjemné a bude to bolet  - Úřad vlády ČR
Video se připravuje ...

LuCo ( 31. března 2023 16:03 )

Fiala? Celý svět žasne, jaký mudrc může být v ČR premierem....

jasnavolba ( 30. března 2023 18:31 )

bohuže u nás i takový pitomec muže být premier!

jajas ( 30. března 2023 10:11 )

Jedinná jejich "zásluha" je, že místo aby snížili inflaci, tak raději změnili způsob výpočtu valorizací důchodů....fakt "práce" za všechny prachy! Toto jim jde na výbornou!

jajas ( 30. března 2023 09:51 )

Vypadá to tak! Na jednu stranu říkají, že za tak vysokou inflaci nemohou, ale že právě tato inflace navýšila valorizace důchodů to jim nedochází nebo co? Takže jak to je?
Kde je tam ta jejich "zásluha"?

JaNat ( 30. března 2023 09:06 )

No on si to ale asi myslí. To je až k neuvěření co si tahle super vláda dovoluje.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa