Schillerová čelí posměškům a kritice za 2 miliony z eráru. Měla by to uhradit, míní Pekarová
Naaranžované fotografie, videopříspěvky, kde s dikcí učitelky lidem vysvětluje opatření ministerstva. To vše lidé mohli nacházet na instagramovém účtu exministryně financí Aleny Schillerové (57, ANO). A ani netušili, že za to platí z vlastních kapes! K celé záležitosti se vyjadřují politologové, marketingoví experti a s chutí i političtí rivalové bývalé šéfky státní kasy, která však odmítá, že by její počínání bylo nestandardní.
Jak zjistil web Seznam Zprávy, za fotografa a kameramana, kteří jí od září 2020 vytvářeli tenhle obsah, zaplatila skoro 2 miliony z rozpočtu ministerstva. Současná šéfka poslaneckého klubu hnutí ANO se však hájí, že šlo o propagaci celého resortu, nikoliv jen její osoby.
„Rozpočet, daně, to jsou velmi složité věci, takže jsme se to snažili přibližovat lidem a snažili jsme se vzbudit zájem o resort Ministerstva financí. A musím říct, že se to velmi dařilo,“ řekla Schillerová České televizi.
„Upozorňuji, že (fotografové) nebyli vyčleneni na můj facebook a instagram. Znovu to opakuji. Já vím, že je to hezká novinářská zkratka, ale není to pravda. Byli to zaměstnanci tiskového odboru, kteří se podíleli na prezentaci činnosti Ministerstva financí,“ dodala.
Expert: Inscenované snímky byly propagací ministryně
Karel Komínek z Institutu politického marketingu ale ve vyjádření pro ČT upozornil, že „je velmi tenká hranice mezi tím, kdy se skutečně propaguje nějaký resort a kdy se propaguje ten člověk, který je v jeho čele“.
„Myslím, že v případě paní Schillerové je opravdu ta hranice trochu posunuta v tom, že tam šlo na první pohled vidět, že skutečně vznikají inscenované fotografie vyloženě paní exministryně,“ řekl marketingový konzultant.
Schillerová dále bránila své fotografy, kteří byli za svou práci placeni z daní občanů. „Dostávali úkoly od svých nadřízených, jsou to zaměstnanci, kteří tam jsou přibráni za nějaké tabulkové platy. To jde všechno mimo ministra,“ uvedla bývalá ministryně.
Mediální manažer a v současnosti i poradce premiéra Petra Fialy Michal Klíma pak na sociální síti uvedl, že „v onom honorovaném období proběhly jedny krajské a jedny parlamentní volby“.
„Ty druhé za účasti paní ministryně v čele kandidátní listiny ANO,“ upozornil.
Hejtmanka Pecková si fotí sama
Proti počínání Schillerové na sociálních sítích v době, kdy vedla ministerstvo financí, se pak vymezili například středočeská hejtmanka Petra Pecková (za STAN) nebo ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
„Jen chci říct, že moje socky, moje názory, moje práce, můj čas. Žádné veřejné peníze,“ napsala Pecková na twitteru.
„Účet za sociální sítě paní ministryně placený z veřejných peněz mě opravdu rozezlel. Svoje sociální sítě si spravuji sama, naopak hodně fotím a na profilech kraje se i často používají moje fotky,“ uvedla pro FORUM 24 hejtmanka.
„Pokud jde o významnější pracovní akci, třeba pietní akt, je přítomen některý zaměstnanec tiskového oddělení. Všichni jsou schopni v případě potřeby i fotografovat. Pokud se akce překrývají nebo jde o významnější akce s mnoha účastníky, jako je například podpis memoranda s hlavním městem, je přítomen externí fotograf za 500 korun na hodinu. Smlouva je uveřejněna na webu kraje. Pokud jsem zvaná na akce pořádané jinými organizátory, obvykle se domluvíme na použití jejich fotografií,“ doplnila Pecková.
„Omlouvám se všem svým ‚fanouškům‘ že si tento účet spravují sám, kvalita fotek je úměrná mému telefonu a neschopnosti používat filtr…“ přisadil si Jurečka na sociální síti.
Pekarová: Měla by to uhradit
Šéfka Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) pro CNN Prima News poznamenala: „Je to určitě o tom, že by měla tyto peníze buďto strana, která ji do vlády nominovala, tedy hnutí ANO, nebo ona sama uhradit.“
A ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) dodal: „Myslím, že je to příklad výdaje, který je úplně zbytečný, a z těchhle částek, které nejsou vůbec malé, se pak stane to, že deficit rozpočtu je rekordní.“
Schillerová však dál fotografa a kameramana hájí. „Nevedli ani můj instagram, ani můj facebook, podíleli se na práci tiskového odboru, kde bylo dalších 10 až 12 kolegů a ty platy odpovídají nějakým normám, nějakým tabulkám,“ řekla také novinářům. Pochybení dál odmítá.
Marketingový odborník: Kvůli tomu lidé státu daně neodevzdali
„Žijeme v multimediální době a tak je samozřejmě správné, že ministr komunikuje s voliči ve věcech ministerstva. Neměl by ale peníze daňových poplatníků používat k propagaci sebe jako politika, protože na to lidé státu daně neodevzdali,“ uvedl na facebooku marketingový expert Jakub Horák.
„Na tyto účely mají strany příslušné příspěvky od státu a nemělo by to jít z peněz ministerstva, ale z účtu hnutí ANO. Když si tak prohlížím insta paní Schillerové, tak vedle platů fotografů doporučuju projít účetnictví a mrknout se na faktury od vizážistky, garderobiéra a módních salonů. Hádám, že budou podstatně vyšší, než jsou ty za fotografy,“ dodal Horák.
„Fotky a videa na instáč paní bývalé ministryně za dva miliony z veřejných peněz? To je docela solidní raketa, kterou se paní ministryně zapomněla pochlubit,“ rýpli si na svém profilu Piráti.
„Soft light, dobrý úhel, póza, retuš. Rozumím tomu, že chtěla paní Schillerová pěkné fotky. Která žena by je nechtěla. To si je ale měla zaplatit z vlastní kapsy a ne z peněz Ministerstva financí! Tam by se ty téměř dva miliony, které utratila za fotky a videa, daly totiž investovat daleko lépe. Informovat o chodu MF mohla bez líbivých fotek s pávy, adventními věnci nebo ‚náhodnými kolemjdoucími‘, kteří jí děkují za skvělou práci, kterou odvádí. Poděkují jí i za tohle? Mimochodem v jednom z rozhovorů paní exministryně řekla, že její fotky a sítě sponzoruje ANO - celkem se za tu diskotéku tedy vyplázlo daleko víc. Ale fotograf je to šikovnej, to nemohu říct!“ rýpl si do exministryně pro změnu europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).
„U Schillerové jde o zneužití veřejných peněz pro vlastní politickou a volební agitaci. Je to těžce za hranou, 2 milióny za fotky jsou absurdní. Ale ptejme se šířeji, kolik stojí erár sebeprezentace politiků. Nedělají komunikační týmy u ministrů, hejtmanů, primátorů jen nebo hlavně jejich čistě osobní PR? Kde je přidaná informační hodnota pro veřejnost? Kolik lidí na to najímá ministerstva, hejtmanství, radnice? Jak to ovlivňuje volby ve prospěch vládnoucí strany za veřejné peníze? Není to všude stejné, ale pojímání politiky jako instagramové show (nebo facebookové, twitterové, tiktokové, to je jedno) je pekelné,“ poznamenal protikorupční expert David Ondráčka, někdejší ředitel Transparency International.
udělá se kontrola a ta ukáže, jak bylo vše fakturováno. V Brně to trvalo hnutí ANO 5 let, než vrátili polovinu daru od zetě Schillerové, který je taková divná figurka. Mají v účetnictví pěkný nepořádek. Babiš tvrdil, že hnutí dary v době jeho stíhání nedával a na transparentním účtu jsou evidovány jeho finanční dary z té doby