Přehledně: Smělé plány nové koalice. Zrušení EET, důchodová reforma i masová výstavba bytů

  • Koalice Spolu a PirStan podepsaly koaliční smlouvu (8.11.2021)
    Aktualizováno -
    8. 11. 2021
    13:28
    Autor: ČTK,Mii - 
    8. 11. 2021
    12:26

    Česko se opět přiblížilo ke vzniknu nové vlády, lídři koalic Spolu a Pirátů se Starosty podepsali koaliční dohodu. To je klíčový dokument, který nastiňuje, jakou formou strany budou spolupracovat a na jaká témata se zaměří. Plány mají skutečně velké, spoustu zákonů po kabinetu Andreje Babiše (ANO) chtějí zrušit a naopak spoustu jiných zavést. Blesk Zprávy přináší kompletní výběr hlavních bodů čerstvé koaliční dohody.

  • 1.12 hlavních priorit

    Koalice Spolu a Pirátů se STAN zařadily mezi své priority stabilizaci veřejných financí, orientaci na EU a NATO, penzijní reformu a také zlepšení politické kultury či podporu vzdělávání a svobodného trhu.

    V dokumentu, který dnes lídři nového uskupení podepsali v Poslanecké sněmovně, se koalice zavázala pracovat na 12 prioritách.

    V dokumentu uvedla, že se bude muset vypořádat nejen s dopady pandemie covidu, ale i s následky bezohledné nezodpovědnosti předchozí vlády. Česko má podle obou koalic za sebou nejtěžší období polistopadové historie. Za nezbytné považují vrátit zemi do dobré kondice. „Ozdravit nejen veřejné finance a poškozenou ekonomiku, ale také důvěru lidí ve stát a jeho instituce, “ uvádí dokument.

    Při stabilizaci veřejných financí slibuje nová vládní koalice „odpovědnou rozpočtovou politiku, která zabrzdí nesmyslné rozhazování peněz daňových poplatníků“.

    Kompletní znění koaliční smlouvy ZDE

    Nová vláda má nalézt úspory a stanovit dlouhodobé směřování veřejných financí a v co nejkratší možné době zajistit rozumné hospodaření státu. „Cesta ke stabilitě je v reformě výdajů státu, opatřeních proti střetu zájmů a korupci a efektivním nakládání s penězi, nikoliv ve zvyšování daňové zátěže,“ uvádí dokument.

    Česko musí být podle Spolu a PisSTAN aktivním členem EU a NATO, prioritou má být nezpochybnitelná euroatlantická orientace, důraz na stabilní partnerství s demokratickými zeměmi po celém světě a na ochranu lidských práv a demokracie.

    V penzijní reformě se koalice zavázala zohlednit zásluhovost a podpořit mezigenerační solidaritu v rodinách. Reforma pak má být postavena na celospolečenském konsenzu. Vzdělávací systém pak podle dokumentu musí využít potenciál kvalitních učitelů, vytvořit prostor pro rozvoj znalostí, dovedností a kompetencí žáků a studentů, a to vše v moderním obsahu a prostředí. Za zásadní celospolečenskou výzvu označili autoři programu koalice regionální soudržnost. Vláda bude podle koalice předcházet dalšímu rozevírání nůžek mezi regiony a řešit problémy, které vedou k vylidňování venkova a pohraničí.

    Uskupení chce podporovat malé a středních podniky a také kreativní a inovativní přístupy s potenciálem růstu a zdravé konkurence. Vláda se také zaváže hledat řešení, která budou omezovat lidský vliv na klimatické změny.

    Digitalizaci považuje za cestu k pohodlnějšímu kontaktu občanů se státem, automatizací procesů chce ale také zefektivnit fungování státu jako celku. Pro seniory a lidi se speciálními potřebami nadále zůstane papírová cesta, uvádí. Do státní správy slibuje Spolu a PirSTAN přivést nejlepší talenty, aby občanům dodávala špičkové služby.

    V rodinné politice chce vznikající vládní koalice podpořit flexibilnější pracovní podmínky a nabídnout nové možnosti k sladěním rodinného a profesního života.

    Slibuje zajistit dostupnou zdravotní péči. V případě bydlení chce přinést řešení, která pomohou jak vlastnickému, tak nájemnímu bydlení včetně sociálního bydlení. Za nejdůležitější považuje zásadní zrychlení stavebního řízení při zachování ochrany ostatních zájmů a podporu samospráv.

    Ve vědě a výzkumu koalice vidí příležitost pro posun Česka výše mezi nejúspěšnější země.

  • 2.Práce a sociální věci

    • Podpora zkrácených pracovních úvazků, například úlevou na pojistných odvodech.
    • Zachování dětských skupin a podpora dalších služeb péče o nejmenší děti (včetně podpory fyzických pečujících osob).
    • Rodičovský příspěvek budou moci dostávat i prarodiče.
    • Sjednocení systému péče o ohrožené rodiny a děti ze tří resortů pod jeden – Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, aby se zefektivnilo nakládání se zdroji. Název MPSV se doplní o tematiku rodiny.
    • Podpora pěstounů, oddělení příbuzenské péče od péče pěstounské, aby byly zohledněny specifické potřeby pečujících příbuzných. Zavedení celostátního registru pěstounů.
    • Zavedení automatické valorizace minimální mzdy.
    • Podpora rodinných pečujících, včetně přímé finanční podpory.
    • Důchod se bude skládat ze dvou hlavních složek a třetí dobrovolné. Základní garantovaná složka se zvýší. Zásluhová složka bude vycházet z odvodů do systému a počtu vychovaných dětí.
    • Podpora seniorů pracujících v důchodovém věku více se zohlední celkové odpracované roky ve výši důchodu.
    • Zkrácení doby potřebné pro dosažení nároku na důchod.
    • Standardní doba studia se vrátí do náhradní doby.
    • Zavedení možnosti platit jedno procento svého důchodového pojištění rodičům nebo prarodičům.
  • 3.Finance

    • Ze státního rozpočtu budou kapitálové výdaje tvořit alespoň deset procent z celkového rozpočtu.
    • Zvýší se limit pro povinnou registraci k DPH na dva miliony korun.
    • Podpora částečných úvazků snížením odvodů sociálního pojištění.
    • Valorizace slevy na poplatníka.
    • Vytvoření pravidla daňové brzdy, které stanoví strop daňového zatížení. Jakmile jej složená daňová kvóta dosáhne, zvyšování daní bude automaticky vyloučené.
    • Snaha o to, aby fiskální ústava stala ústavním zákonem.
    • Snížení sociálního pojištění na straně zaměstnavatelů o dva procentní body, za předpokladu konsolidovaných veřejných financí.
    • Daňové prázdniny se zastropováním výše příjmů pro rodiny, které čerpají rodičovský příspěvek nebo mají tři a více dětí.
    • Možnost odečíst si z daní platby za pečovatelské služby (do určitého limitu).
    • Odstřihnutí firem z daňových rájů od veřejných peněz.
    • Závazek (v zájmu zdravých veřejných financí) k co nejrychlejšímu splnění fiskálních maastrichtských kritérií, které je nutnou podmínkou vstupu do ERM II.
    • Podpora minimální daně z příjmů právnických osob na půdě EU a OECD, která zajistí, aby se zisky mezinárodních korporací danily tam, kde vznikají.
    • Obce, kraje i stát získají díky zdanění těžby více peněz z dobývání nerostných surovin na svém území. Pamatovat budeme i na přilehlé obce.
    • Zrušení EET.
  • 4.Digitalizace

    • Dokončení realizace zákona o právu na digitální služby, zejména katalogu služeb veřejné správy a plánu jejich postupné digitalizace nejpozději k 1. únoru 2025. Pokud občan státu data jednou poskytne, už je po něm stát nesmí znovu vyžadovat.
    • Co nejrychlejší zrušení povinnosti nosit u sebe průkazy a dokumenty, pokud si je stát může ověřit jinak (tvorba tzv. eDokladovky).
    • Jednotné uživatelské a programové rozhraní pro komunikaci se státem.
    • Posílení významu a koordinace informační a kybernetické bezpečnosti v bezpečnostní politice státu (NÚKIB, Ministerstvo vnitra ČR, Armáda ČR, zpravodajské služby) při zachování práva na soukromí a svobodu jednotlivce.
    • Spolupráce s EU, NATO a dalšími mezinárodními partnery tak, aby internet zůstal otevřený a bezpečný.
    • Kritická infrastruktura bude stát na bezpečných, otevřených a auditovatelných technologiích přístupných kontrole odbornou veřejností.
    • Pro zavádění moderních služeb ICT je nezbytné usnadnit sdílení odborníků, znalostí a zkušeností mezi orgány veřejné správy (vznik národního kompetenčního centra, popř. multiresortních kompetenčních center).
    • Realizace konceptu eGovernment Cloudu ve státní i komerční části a přijetí flexibilnějších pravidel pro nákup cloudových služeb v souladu se standardy EU. Zajištění uložení osobních údajů obyvatel v bezpečných datových centrech na území ČR nebo ve státech EU.
    • Zajištění rychlého a cenově dostupného internetového připojení na základě tržní nabídky komerčních poskytovatelů.
    • Příprava legislativní úpravy, která zavede povinnost pro všechny, kteří staví sítě dopravní a technické infrastruktury, aby součástí stavby byly kabely pro vysokorychlostní optické sítě.
    • Spuštění digitální mapy veřejné správy a krajských technických map, kde budou dostupná data o sítích dopravní a technické infrastruktury v území.
  • 5.Místní rozvoj

    • Zastavení odchodu lidí z venkova podporou infrastruktury a služeb, snadnějšího dojíždění do práce a školy, dostupné zdravotní péče a pokrytí venkova vysokorychlostním internetem.
    • Úprava nového stavebního zákona a jeho účinnosti tak, aby bylo zajištěno rychlé a digitální stavební řízení prostřednictvím Portálu stavebníka. Stavebník bude jednat jen s jedním úřadem a ten si sám zajistí další podklady.
    • Zjednodušení podmínek a zkrácení lhůty u jednoduchých staveb. Zachování stavebních úřadů na místní úrovni.
    • Obce by se měly ne slučovat, ale propojovat na základě dobrovolnosti.
    • Zachování stávajícího financování obcí.
    • Rozvoj přeshraniční spolupráce. V oblastech s horší dostupností zdravotní péče by měli obyvatelé v pohraničí využívat nemocnice na obou stranách hranice.
    • Podpora všech typů bydlení (vlastnické, nájemní i družstevní).
    • Přijetí zákona o podpoře bydlení, který nabídne obcím soubor volitelných nástrojů, jež umožní systematicky řešit bytovou situaci obyvatel.
    • Nové finanční nástroje na výstavbu dostupných nájemních bytů formou půjčky od EIB a garancí státu za úvěry. Čtvrtý rok volebního období je v plánu vybudovat 10.000 nájemních bytů ročně navíc.
    • Snížení DPH u výstavby či rekonstrukce bytů a domů.
    • Sestavení cenové mapy pro výpočet obvyklého nájemného.
    • Přesun více peněz na bydlení do Státního fondu podpory investic, a to i na přípravu projektových dokumentací, výkupů nemovitostí a brownfieldů pro účely bydlení. Podpora nákupu a nebo zbourání zchátralých budov, pokud místo nich vzniknou nové bytové domy.
    • Zkrácení odpisové doby na 20 let, což má motivovat investory k výstavbě nájemního bydlení.
    • Zvýhodněné hypotéky na první bydlení (snížení povinné spoluúčasti, přímá pomoc státu se spoluúčastí, bonus za každé narozené dítě).
    • Uvolnění pozemků v držení státu a převedení je obcím za účelem bytové výstavby.
  • 6.Spravedlnost

    • Zavedení korespondenční volby pro Čechy v zahraničí.
    • Dokončení digitální sbírky právních předpisů.
    • Zefektivnění opatření proti nečinnosti. Stát a veřejná správa budou plnit zákonné lhůty. Tam, kde je to možné, se s uplynutím zákonné lhůty žádost automaticky schválí.
    • Diskuse se Senátem a opozicí ohledně témat, jako jsou posílení role Senátu, dobrovolný klouzavý mandát, úprava vysílání vojsk, ústavní ochrana vody a rozšíření pravomoci NKÚ.
    • Vyhodnocení nedávné právní úpravy exekucí, dopadu institutu chráněného účtu a administrativní zátěže zaměstnavatelů.
    • Reforma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jeho hlavní funkcí by měl být dozor nad zadáváním veřejných zakázek, nikoli obstrukce.
    • Vrácení působnosti lustračního zákona na členy vlády.
    • Jednotná veřejná evidence dotací.
    • Zpřísnění podmínek odvolání nejvyššího státního zástupce.
    • Novela zákona o střetu zájmů i ve vztahu k zamezení kumulace a koncentrace moci.
    • Elektronický spis na soudech, jehož obsah bude sdílený příslušnými soudy a dalšími orgány.
    • Lepší ochrana obětí sexuálního a domácího násilí.
    • Zpřístupnění statistik rozhodování soudců a soudů.
    • Úprava právních podmínek pro registrované partnery (např. v Občanském zákoníku).
    • Rozšíření možností alternativních trestů, zjednodušení zaměstnávání vězněných osob.
    • Podpora probačních domů a otevřených věznic.
    • Větší používání náramků pro domácí vězení.
  • 7.Kultura

    • Rozpočet ministerstva kultury (bez náhrad církvím) bude směřovat k jednomu procentu státního rozpočtu.
    • Trvalé vyšší daňové zvýhodnění mecenášství a sponzoringu jako krok k funkčnímu vícezdrojovému financování kultury.
    • Podpora filmových pobídek, transformace Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize.
    • V návaznosti na upravený stavební zákon revize památkového zákona.
    • Knihy a učební pomůcky mají být bezpodmínečně považovány za nezbytné zboží.
    • Implementace směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu s důrazem na práva uživatelů a ohledem na práva výrobců, producentů a vydavatelů.
    • Udržitelnost financování veřejnoprávních médií jako nejzákladnější podmínka nezávislosti.
    • Zapojení Senátu do systému volby Rady ČT, ČRo a ČTK.
    • Hospodaření veřejnoprávních médií by mělo být podrobeno kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu.
  • 8.Podnikání a energetika

    • Umožnění vést účetnictví a daňovou evidenci v eurech.
    • Automatizace zakládání účetních výkazů do sbírky listin.
    • Zavedení administrativně jednoduchého systému zaměstnávání pracovníků ze zemí mimo EU.
    • Zatraktivnění vydávání zaměstnaneckých akcií.
    • Zvyšování konkurence na telekomunikačním trhu.
    • Budoucnost české energetiky je v kombinaci jaderné energie, decentralizovaných obnovitelných zdrojů, zejména fotovoltaiky na střechách, jejíž energii se bude skladovat v bateriích, a ve zvyšování energetické účinnosti.
    • Green Deal je příležitost, jak investicemi do udržitelného rozvoje, čistých a obnovitelných zdrojů a cirkulárního hospodaření modernizovat ekonomiku, zvýšit kvalitu života a zlepšit životní prostředí.
    • Při vyjednávání konkrétních opatření bude vláda v EU zohledňovat možné sociální dopady a specifické podmínky České republiky.
    • Limity těžby uhlí jsou konečné a neprolomitelné. Uhelné elektrárny budou odstavovány s podmínkou zajištění dostatečných záložních kapacit. Přechod teplárenství k nízkoemisním zdrojům se připraví tak, aby se skokově nezvýšily ceny. Snaha o odklon od uhlí dříve než v roce 2038.
    • Měl by vrůst význam zemního plynu jako přechodného zdroje k vyrovnávání výkyvů, nárůst jeho podílu ale nesmí zemi geopoliticky ohrozit. Vláda se bude snažit získat podíl na terminálu LNG v sousední zemi.
    • Podpora výstavby nového jaderného bloku v Dukovanech pod podmínkou, že ho nebudou stavět ruské ani čínské firmy.
    • Posílení práva dotčených obcí při případném rozhodování o umístění hlubinného úložiště.
    • Do roku 2025 by se měla vybudovat nová fotovoltaická zařízení na minimálně sto tisících střech. Vlastníci by mohli získanou energii sdílet nebo prodávat.
    • Pokračování programu Zelená úsporám (zateplování, výměna kotlů, instalace FVT ve spojení s bateriemi, tepelná čerpadla s FVT).
    • Zavedení uhlíkového cla jako nástroje na evropské úrovni, který ochrání české firmy proti konkurenci mimo EU.
  • 9.Zemědělství

    • Podpora rodinných farem, malých, středních a začínajících a ekologických zemědělců (včetně pronájmu státní půdy).
    • Podpora plateb na první hektary a zastropování dotací pro největší firmy.
    • Investiční dotace z Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu (PGRLF) a dotačního programu na Podporu rozvoje venkova (PRV) se poskytnou zemědělcům, jejichž příjmy ze zemědělské činnosti budou minimálně 30 procent včetně propojenosti podniků.
    • Modernizace systému evidence využití zemědělské půdy (LPIS), jeho propojení s dalšími systémy. Zemědělci tak budou řešit administrativu na jednom místě.
    • Čtvrtina zemědělské půdy se do roku 2030 přesune do režimu ekologického zemědělství. Minimálně desetina zemědělské půdy bude do roku 2030 aktivně chránit opylovače a celkovou biodiverzitu.
    • Ukončení podpory biopaliv 1. generace a bioplynových stanic, které zpracovávají technické plodiny. (Vhodným doplňkem energetického mixu je naopak bioplyn z odpadu.)
    • Novelou zákona o ochraně zemědělského půdního fondu se převede zodpovědnost za stav krajiny na ty, kdo v ní hospodaří.
    • Motivace zemědělců ke zmenšování půdních bloků, osevní plocha plodin v erozně ohrožených oblastech se omezí na 10 hektarů.
    • Podpora zapojení zemědělců do odbytu zboží, ustavení strategického investičního fondu, kterým se podpoří vstup dodavatelů do zpracovatelských firem.
    • Snaha na úrovni EU o zákazu dovozu potravin ze třetích zemí, které nesplňují české standardy.
    • Snaha o celoevropský zákaz klecových chovů nosnic či kožešinových farem tak, aby zákazem nebyli znevýhodněni čeští zemědělci.
    • Revize postoje ČR vůči Společné zemědělské politice EU.
    • Zřízení dobrovolného rezervního fondu na podporu farmářů v případě přírodních katastrof. Prostředky do takového fondu by byly nákladovou položkou.
    • Zpomalení erozí, ročně se na to vyčlení nejméně tři miliardy korun.
    • Posílení pravomoci vlastníků půdy a hospodářů v organizaci honiteb.
    • Budoucí zisky ze státních lesů nepůjdou do státního rozpočtu, budou přispívat k obnově lesních ekosystémů a ochraně vody.
    • Podpora dřeva jako obnovitelného materiálu ve stavebnictví minimálně u veřejných zakázek.
    • Systém motivace a podpora vlastníků pro potřebnou přeměnu lesů po kůrovcové kalamitě.
  • 10.Doprava

    • Prioritou je výstavba sítě vysokorychlostních tratí (VRT), která bude ošetřena zákonem. S výstavbou sítě VRT budou budovány další relevantní sítě.
    • Dalšími prioritami jsou Pražský okruh, D35 a dokončení D1.
    • Budování dalších odstavných ploch pro kamiony. Pro jejich výstavbu budou přednostně využívány plochy typu brownfield.
    • Na financování silnic II. a III. tříd půjde od roku 2023 minimálně šest miliard korun ročně.
    • Po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu by se mohla v úsecích, kde to bude možné, povolená rychlost na dálnicích zvýšit na 150 km/h.
    • Zastavení práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe.
    • Vytvoření podmínek pro přesun části nákladní dopravy ze silnic na koleje. Obnova a výstavba železničních vleček včetně napojení velkých průmyslových zón.
    • Systematické zvýšení počtu cestujících ve veřejné dopravě. Nabídka jednotné jízdenky (OneTicket) tak, aby zahrnovala všechny druhy veřejné dopravy.
    • Otevření železnice pro konkurenci v co největším možném rozsahu.
    • Rozšíření mýtného tak, aby se tranzitní nákladní dopravě nevyplatilo objíždět zpoplatněné úseky.
    • Dokončení procesu odstranění nelegálních billboardů u dálnic.
  • 11.Obrana

    • Základem obrany ČR je členství v NATO. ČR bude dávat dvě procenta HDP na obranu už v rozpočtu na rok 2025. Tato hranice bude legislativně zakotvena.
    • NATO by si mělo nadále zachovalo vedle vojenské akceschopnosti i politickou soudržnost a schopnost geopoliticky sjednocovat Západ proti vnějším hrozbám (zejména Rusku).
    • Při zajišťování kolektivní bezpečnosti musí EU postupovat v souladu s NATO a USA.
    • Podpora atraktivity Aktivních záloh.
    • Změna legislativy v oblasti ochrany kritické infrastruktury.
    • Nedemokratickým státům nebude neumožněn přístup ke klíčové infrastruktuře ČR.
  • 12.Školství, vysoké školy, věda a sport

    • Výdaje do školství budou směrovat k průměru zemí OECD, tedy alespoň k 5,2 procenta HDP.
    • Udržení platů pedagogických pracovníků minimálně na úrovni 130 procent průměrné mzdy. Posílení nadtarifních složek platu a motivace v průběhu kariéry.
    • Navýšení počtu podpůrných pracovníků v mateřských školách. Zavedení normativu na chůvy a asistenty pedagoga.
    • Podpora dětských skupin jako alternativy předškolního vzdělávání.
    • Celostátně ukotvené modely spolupráce škol s firemní sférou.
    • Revize cílů a obsahu vzdělávání. Zaměření na snížení celkového objemu učiva a podpora kvality. Jednotlivé školy se rozhodnou, zda vzorové školní vzdělávací programy využijí, nebo si vypracují vlastní.
    • Posílení výuky dějin 20. století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský extremismus.
    • Rozšíření nabídky profesních bakalářských programů.
    • Daňová podpora reinvestic do výzkumu.
    • Posílení Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace.
    • Aktualizace investičního plánu Národní sportovní agentury.
    • Zavedení víceletého financování sportu.
    • Zabezpečení trvání dotačních programů.
    • Při budování sportovišť jsou prioritou školní a multifunkční sportoviště, odpovídající parametrům konkrétních sportů.
  • 13.Zahraniční politika

    • Česká zahraniční politika se bude opírat o ukotvení v Evropské unii a NATO a o dobré vztahy se všemi sousedními státy. Spolupráce ve Visegrádské skupině bude součástí vazeb na všech úrovních.
    • Obnova tradic „havlovské“ zahraniční politiky. Snaha o přijetí zákona sankcionujícího hrubá porušení lidských práv (tzv. Magnitského zákona).
    • Podpora rozšíření EU, zejména na západním Balkánu.
    • Tradiční strategické partnerství s Izraelem, zejména v oblasti bezpečnosti, vědy, výzkumu a inovací, spolupráce s demokratickými partnery v asijsko-pacifické oblasti (jako například Tchaj-wan, Japonsko, Korejská republika a další), revize vztahů s Ruskem a Čínou.
    • Podpora EU, která nerezignuje na volný pohyb lidí, služeb, zboží a kapitálu, účinná ochrana vnějších hranic a pevná transatlantickou vazbu.
    • Na evropské úrovni je třeba urychlit návratovou politiku a bojovat s pašeráky lidí. Prioritou je migrace bez povinných kvót a prevence nelegální migrace v místě vzniku a ve státech, kudy vedou migrační trasy.
  • 14.Vnitro

    • Na základě inventury všech agend státu se do roka představí konkrétní plán na snížení počtu úřednických míst.
    • Úprava služebního zákona. Už v prvních kolech výběrových řízení na vedoucí místa bude možné připustit účast zájemců mimo státní službu.
    • Revize platových tabulek.
    • Sjednocení poplatkových a odvodových povinností občanů a podnikatelů. Platby bude možné uhradit na jednotném inkasním místě. Všechny platby vůči veřejné správě včetně kolků bude možné hradit platební kartou či bezhotovostně.
    • Součástí veřejné správy by měla být silná centrální autorita s potřebnou pravomocí.
    • Zřízení pozice „poradce pro národní bezpečnost“ jako nadresortní platformy pro koordinaci a komunikaci mezi subjekty bezpečnostní politiky při Úřadu vlády.
    • Zavedení pravidel pro transparentnější fungování médií: uvedení vydavatele, majitelů, významných sponzorů a zveřejňování finančních výkazů.
    • Boj s dezinformacemi po vzoru úprav ze zahraničí, aniž by byla narušena svoboda slova.
    • Revize legislativy pro krizové řízení a kritickou infrastrukturu a případná úprava kompetenčního zákona, aby se stát lépe připravili na krizové stavy.
    • Zavedení systematické přípravy občanů a spolků na krizové situace (kurzy pro středoškoláky a dobrovolně také pro veřejnost).
    • Nová Bezpečnostní strategie ČR, která bude vycházet z výsledků nově provedeného auditu národní bezpečnosti, nové Strategické koncepce NATO a Strategického kompasu EU.
    • Zachování práv legálních držitelů zbraní. Současná úprava je adekvátní a vyvážená.
  • 15.Životní prostředí

    • ČR se zavázala, že bude zmírňovat dopady klimatických změn a přispěje k dosažení uhlíkové neutrality v EU do roku 2050. Green Deal je pro ČR příležitostí, jak investicemi do udržitelného rozvoje, čistých a obnovitelných zdrojů a cirkulárního hospodaření výrazně modernizovat českou ekonomiku, zvýšit kvalitu života a zlepšit životní prostředí.
    • Ochrana vody a jejích zdrojů bude zakotvena v Ústavě ČR.
    • Zlepšení dostupnosti vody, a to propojováním vodárenských soustav. Podpora návratu vodohospodářské infrastruktury do vlastnictví samospráv.
    • Budování nových vodárenských nádrží jen výjimečně a pro účely zásobování obyvatel pitnou vodou.
    • Revize současných právních předpisů (zákon o ekologické újmě). Zpřísnění podmínek a kontroly nakládání s toxickými a nebezpečnými látkami a pokut.
    • Ukotvení tzv. modro-zelené infrastruktury (zelené střechy, výsadba stromořadí, aktivní hospodaření s dešťovou vodou) do legislativy a podzákonných norem.
    • Podpora výstavby v brownfieldech, aby se zástavba zbytečně nerozšiřovala do zelených ploch.
    • Rozvoj rozsáhlé infrastruktury pro elektromobilitu.
    • Zdvojnásobení plochy nejpřísněji chráněného území. Vyhlášení NP Křivoklátsko a NP Soutok („Moravská Amazonie“).
    • Podpora systémů zálohování obalů (sklo a hliník).
    • Při vyjednávání konkrétních opatření bude vláda na půdě EU zohledňovat možné sociální dopady a specifické podmínky České republiky.
  • 16.Zdravotnictví

    • Pravidelná valorizace plateb za státní pojištěnce.
    • Ve spolupráci s pojišťovnami bude umožněno poskytovatelům zavést elektronické monitorování volných kapacit pro možnosti registrace u některých typů lékařů.
    • Zajištění dostupnosti péče, a to zejména v menších obcích a v méně osídlených oblastech.
    • Systém monitoringu a správy čekací doby na plánované zákroky a plánovaná vyšetření.
jajas ( 9. listopadu 2021 19:52 )

Ty určitě.....

jajas ( 9. listopadu 2021 19:16 )

Samozřejmě až po tobě.....

jajas ( 9. listopadu 2021 19:14 )

Jde to s tebou s kopce......

sarina ( 9. listopadu 2021 18:38 )

Ty nejsi hrubý ty jsi sprostý na všechny diskutující, možná že jsi postižený(to mě nenapadlo) a takto si vybíjíš zlost na diskutující kteří mají opačný, jiný názor než ty. A dnes se ti to nějak vymklo z rukou. Někdy v říjnu si se přel z jajasem(snad si to bude pamatovat) a prý si tenkrát "vyhrál diskusi s ním". Když se na někoho nalepíš tak už nepustíš. Tolik zas těch nicků nemáš, ale máš jich dost v zásobě!!!

jajas ( 9. listopadu 2021 18:12 )

brugal: Blbý je, že se neděláš hloupějším, ale vypadá to, že jsi. Protože to co píšeš, si myslí každý hloupý člověk..... Fakt nedělej hloupějším....to tady není zapotřebí...

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa