Havlíček pro Blesk: Bezpečné tratě vyjdou na 130 miliard. Co změní tragédie u Milavčí?
Tři životy vzala středeční srážka vlaků u Milavčí. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (51, za ANO) za tím byla nejspíš chyba strojvůdce. Jenže i loni na železnicích umírali lidé. Blesk se proto ministra zeptal, zda věnuje bezpečnosti na tratích takovou pozornost, jak tvrdí.
Po srážce vlaků na Domažlicku se znovu otevřelo téma bezpečnosti na železnicích. Urychlí tato událost zavádění bezpečnostního systému ETCS?
My dnes jedeme rychleji, než nám říká Evropská unie. Ten systém má být zaveden v roce 2030. V tuto chvíli máme osázených 560 kilometrů, v roce 2025 budeme mít polovinu koridorových tratí. Z ETCS se nesmí stát mantra, že se to dá vytvořit během jednoho roku. Některé země ho vytváří celou generaci. Bude nás to stát nějakých 120-130 miliard korun.
V únoru 2020 tehdejší ředitel Českých drah Václav Nebeský říkal, že po domluvě s vámi byly některé zakázky zrušeny včetně té na systém ETCS. Mezitím zemřelo na tratích šest lidí. Nestálo tedy za to zaplatit před rokem víc?
Ne, to nemohlo, abychom si rozuměli. Ten systém se dnes připravuje, ale nespouští se. I kdyby se dnes kupoval, tak není funkční. To bude, až toho bude instalováno větší množství na celých tratích, jinak to nedává smysl. To, že máme pokrytých 560 kilometrů, neznamená, že funguje ETCS, první pilot pojede ve 2023.
Ale mohli jsme mít roční náskok?
O zakázce rozhodovaly České dráhy, ale byla extrémně předražená a my jsme měli signály od bezpečnostních služeb, že se jedná o cíleně předraženou zakázku, což jsem panu Nebeskému tehdy řekl. Není to jen o tom, že se něco kupuje, ale taky za kolik. Ale kdybychom nyní měli o sto kilometrů ETCS víc, tak by to stejně nepomohlo, protože to není spuštěno.
Je pravdou, že každé nehody využijí různí dodavatelé a obratem začnou nabízet ETCS nebo jiné systémy za neuvěřitelně vysoké ceny, prostě parazitují na situaci. Hraje se o desítky miliard a tomu není možné podlehnout.
„Investovat je třeba do dlouhodobých, ne krátkodobých provizorních řešení.“ To jsou vaše slova. Neměli jsme investovat do krátkodobých řešení a pak je postupně nahrazovat ETCS?
Tady je obrovský tlak a lobbing od dodavatelů, protože tu jde o miliardy. Mají tendenci nás dotlačit k tomu, abychom vedle povinného ETCS zaváděli ještě nějaké lokální systémy, které by byly později stejně odstaveny. Debata byla, jestli na lokální tratě nepoužít jiný systém. My tvrdíme, že nepůjdeme nějakou specifickou českou cestou, když stejně bude na tratích ETCS. Dělat něco krátkodobě a pak to vyměnit, to by vyšlo na desítky miliard korun.
Po sériích nehod loni v červenci jste tvrdil, že se věnujete bezpečnosti na železnicích nonstop. Skutečně jste se tomu mohl ten rok věnovat nonstop?
To byl tým, který zasedal každý měsíc. Je tam 15 nejschopnějších lidí v oblasti železnic a přinesl kompletní řešení. Za 14 dní jdeme na vládu s materiálem zabezpečení českých železnic, což je za 20 let poprvé. A ten materiál obsahuje rovněž celý jízdní řád zavádění ETCS.
Měli jsme tu bezprecedentní rok, kdy jste ještě coby ministr průmyslu řešil covid balíčky, tendr na dostavbu Dukovan. Nezůstala doprava stranou?
To vidíme podle výsledků, není to o tom, že člověk dělá všechno sám. Doprava má dnes nejvyšší rozpočet, prostavělo se nejvíce za desítky let, máme nejvíce postavených nádraží, urychlili jsme bezpečnostní investice do přejezdů, dokončíme D1 a rozjeli jsme první novodobý PPP na 32 kilometrů strakonické dálnice. Není to o jedné osobě, ale o systému práce a výborných lidech, které dnes na obou rezortech mám.
Jste ale čtvrtý ministr dopravy za hnutí ANO od roku 2014, neměli jste s tím něco dělat dřív?
Neřekl bych, že se předtím nic nedělalo. To rozhodnutí bylo, že se plně najede na systém ETCS. Kolem toho byla emotivní diskuze. Můj úkol byl připravit plán dostat ETCS do hlavních tratí. Ten minulý rok nás ale inicioval k tomu, že ho nebudeme dávat jen do hlavních tratí, ale i do těch lokálních, protože loni ta první nehoda byla lokálka.
Ale nyní se stala na mezinárodní trati. Není chybou, že takové dráhy jsou jednokolejné? Neměla by být modernizace rychlejší?
My jsme čekali na německou stranu, trať Praha-Plzeň-Domažlice - hranice budujeme. Aby ta poslední část mohla být dvojkolejná, musí na ni něco navázat, to je hlavní trať na Mnichov. Měli jsme problém s Německem, protože má trať od hranic do Schwandorfu horší než my. A v první fázi ji dvojkolejnou nechtělo.
Shodou okolností jsem se před 14 dny domluvil s tamním ministrem dopravy, že ji zkapacitní a bude dvojkolejná. Mají ji na listině priorit, což je signál, že to začnou dělat. Tím pádem můžeme i my. Přeci nemůžeme dělat trať dvojkolejnou a skončit na hranicích, to by nedávalo smysl. Problém byl v tom, že jsme jeli rychleji – a Němci to věděli – než oni, což se nestává příliš často, ale bylo to tak.
To se bavíme o jedné trati, ale takových máme víc.
Taky do nich dáváme 55 miliard, před třemi lety to bylo 40-45 miliard. Staví se tak, jako nikdy. Staví se supermoderní tratě, připravujeme vysokorychlostní tratě. Je pravda, že je to otázka peněz, ale není to jen o té infrastruktuře železniční, ale také o nádražích, přejezdech.
Nejsou železnice upozaděny oproti silniční a dálniční síti?
Silničáři nám zase říkají, že by se mělo dávat víc do silnic. Každý má na to svůj názor. Fakt je takový, že když jsem nastupoval na ministerstvo, tak rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury byl 80 miliard korun. Skončili jsme rok na úrovni 120 miliard. A letos máme 127,5 miliardy a příští rok máme 130 miliard. Víc já do té dopravy v současné době neseženu, jsme na hraně i dodavatelských kapacit.
Víte, že:
Podle místopředsedy německého sdružení cestujících Lukase Iffländera má Česko řadu tratí, které by byly v Německu zavřené už od 80. let.
Co je ETCS?
ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém, který by měl postupně nahradit zhruba 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů. A umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích.
Ano, blaboly jsou to, a mohou za to vsichni kolem, jen on ne, stara uz pisnicka...jak dlouho u nich lezi zdvojkolejnit a narovnat trat na Domazlice...a rezort maji nastarosti ANOnisti, tak jakepak prehazovani odpovednosti? A zabezpeceni? Jednoduche cidlo na loko, ktere zaznamena cervevou a uvnitr kabiny to zacne rvat, a to umi uz i skolaci...jen Havlicek ne! Spis celemu ANO jasne rict NE!