Babiš podal trestní oznámení. Kvůli zakázce na elektronické dálniční známky
Premiér Andrej Babiš (ANO) podal trestní oznámení kvůli původní zakázce na elektronické dálniční známky. Trvá na tom, že byla předražená a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o ní vládu neinformoval. Předseda vlády to v pondělí řekl na tiskové konferenci po jednání vlády. Dodavatelem a provozovatelem IT systému měla být společnost Asseco Central Europe, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se s ní domluvil na zrušení bez sankcí pro stát.
„Trestní oznámení jsme podali minulý týden. Trváme na tom, že zakázka byla předražená, že jsme o tom nevěděli a SFDI ji dělal ve vlastním režimu,“ řekl Babiš. Zakázka zadaná bez otevřené soutěže vyvolala vlnu kritiky kvůli ceně 401 milionů korun. Stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Soutěž bude podle Babiše vypsána nově.
Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro ŘSD může dělat státní CENDIS, který je pod rezortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou. pic.twitter.com/bo0N11yrDS
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) February 2, 2020
S novými známkami sledovací systém?
Babiš s Havlíčkem v pondělí zároveň odmítli informace serveru Seznam Zprávy, podle kterých e-shop na dálniční známky byl zástěrkou pro tajný sledovací systém. Na základě zdroje z bezpečnostní komunity web uvedl, že kamery, které mají kontrolovat, zda má vůz zaplacenou známku, mají pořídit nejen snímky registrační značky, ale též kabiny automobilu s posádkou.
Premiér informace serveru označil za lež a nesmysl. Podle Havlíčka jde o fantasmagorii. „Zaprvé se postupovalo zcela podle zákona a za další bezpečnostní služby neměly žádné jiné požadavky, než co se děje běžně na letištích,“ uvedl.
„Hlavní bylo ve smyslu požadavku bezpečnostních služeb ochránit vozidla bezpečnostních služeb, což je zcela normální, protože tato vozidla, kterých není úplně nejméně, musí mít nějaký prvek ochrany a být zabezpečeny. Pokud by se k tomuto nepřistoupilo, může se tím do určité míry ohrozit bezpečnost, protože ony chrání především občany, instituce, firmy. Toto není nic mimořádného,“ dodal Havlíček.
BIS nepovažuje postupy v evidenci vozidel za protizákonné
Bezpečnostní informační služba (BIS) v pondělí v tiskové zprávě tvrzení serveru také odmítla. Trvá na tom, že v evidenci vozidel v systému časového zpoplatnění nepožadovala nic nezákonného. Informace webu, že BIS chtěla fotografie celé posádky vozů, je podle jejího ředitele Michala Koudelky nepravdivá. Kontrarozvědka žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně čelní fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat.
Při jednání s ministerstvem dopravy byla BIS nabídnuta pouze možnost získat čelní fotografii bez výřezu registrační značky, uvedla služba. „BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla,“ uvedl Koudelka. Podle něj je nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici.
anonym!! jediné a zaručené tebe pohřbívat nebudou tebe hodí jako mršinu hyenám!!!