Nové limuzíny na Hradě mají, i tak nakupují. Auta pro úředníky: Pět vozů za 4 miliony
Nabouchané luxusní káry za skoro 4,5 milionu korun. Takové se už brzy budou prohánět po sídle prezidenta. Správa Pražského hradu si objednala u mladoboleslavské Škodovky 5 limuzín, jenže ne pro hlavu státu Miloše Zemana (74). Kdo se v nich bude vozit?
Hrad se při pořizování nových škodovek, podle všeho superbů, pořádně plácne přes kapsu. Jedna limuzína vyjde kasu na 767 tisíc korun a pořizovací cena všech 5 vozů už dělá hezkou sumičku 4,423 milionu korun.
Jak ale přiznává mluvčí správy David Šebek, »bouráky« nejsou primárně určeny pro hlavu státu. „Přepravu prezidenta republiky zajišťuje policie, která má pro tento účel vozidla zapůjčená,“ sdělil Blesku (Zeman jezdí speciálním superbem třetí generace).
Podle Šebka se jedná o standardní výměnu vozového parku. „Pět obměněných reprezentativních vozů využije Správa Pražského hradu stejně jako v minulosti k zajištění přepravních potřeb kanceláře prezidenta a správy,“ snažil se přiblížit nákup zbrusu nových automobilů Šebek.
Sveze se Mynář?
Jestli jsou nové limuzíny určeny pro hradního kancléře Vratislava Mynáře (51) či nějakého jiného konkrétního zaměstnance, Šebek na přímý dotaz Blesku říct nechtěl. „Požadavky na přepravu vyplývají z provozních potřeb Kanceláře prezidenta republiky a Správy Pražského hradu,“ vzkázal.
Limuzíny se tak využijí i při různých státních návštěvách. Vždyť jedním z požadavků Hradu na nová auta je i zámek s nosičem vlajek v pravém předním blatníku. Automobilka má podle smlouvy na dodání limuzín tři měsíce, konkrétní datum, kdy si je správa převezme, mluvčí Šebek upřesnit nechtěl. Je tak možné, že na nové miláčky si budou muset ještě chvíli počkat.
Co s ojetinami?
Stará a dosluhující auta ze své »stáje« nabídne Hrad k odkupu. Přednostní právo má podle zákona Úřad vlády a další státní instituce. Pokud se ale o vozidla nikdo z nich nepřihlásí, mohou být prodána i do autobazarů. Může se tak stát, že si koupíte limuzínu, v níž na mobilu pilně pracoval prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček (40).
Klaus chtěl »cizince«
O prezidentovi Miloši Zemanovi je známé, že si na škodovky potrpí a je toho názoru, že česká hlava státu má jezdit v českém autě. To jeho předchůdce Václav Klaus (77) měl raději německé audiny. Dokonce ve své Audi A8 přijel na inspekci do závodu v Kvasinách, kde se vyráběl nový superb. A ačkoliv měl Klaus vlajkovou loď české automobilky k dispozici, svěřil se, že raději bude jezdit audinou. Prý přece jen o něco méně drncá.
Nakupovalo se už v létě
Už na jaře poptávala policie 9 limuzín, z čehož jedna měla být pancéřovaná, pro ochranku prezidenta Zemana. Nakonec si ochránci vybrali luxusní bavoráky za bezmála 39 milionů korun. V interiéru mají bouráky různé vychytávky. Podle smluv bude v autech televize, DVD přehrávač, nebo lampička na čtení.
Co všechno má mít hradní limuzína
✔ spotřeba max. 7,3 l/100 km
✔ automatická převodovka
✔ pohon kol 4x4
✔ zrychlení 0 – 100 km max. 7 sekund
✔ barva černá, doplňky v barvě vozu
✔ v interiéru černá nebo tmavě šedá látka, případně v kombinaci obou barev
✔ klimatizace s elektronickou regulací, min. dvouzónová
✔ vestavěná GPS navigace
✔ parkovací senzory vpředu i vzadu
✔ zadní sklo a zadní boční okna zatmavěná
✔ na podlaze interiéru vkládané textilní koberce
✔ letní i zimní sada pneumatik na litých discích pro daný typ vozu
✔ minimálně airbag řidiče, spolujezdce, hlavové, boční i zadní airbagy
✔ 3bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech
✔ zámek s nosičem vlajek v pravém předním blatníku
Jak to, zdenekk tady nadává od ráno do noci.