Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Ministr školství předával žákům vysvědčení. A zastal se inkluze

Autor: ČTK, var - 
31. ledna 2018
14:55

Děti na dvou pražských školách ve středu převzaly pololetní vysvědčení od ministra školství v demisi Roberta Plagy (ANO). Ministr při této příležitosti navštívil jednu běžnou základní školu a jednu školu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Novinářům řekl, že tak chtěl vyjádřit svou podporu vzdělávání v obou typech škol.

Já jsem toho názoru, že jak školy speciální, tak školy běžné v systému mají své místo a i toto je určité gesto, které tím chci deklarovat,“ uvedl Plaga.

Ministr nejdříve rozdal vysvědčení handicapovaným dětem v Základní škole a Střední škole Karla Herforta v Josefské ulici. Poté zamířil do Malostranské základní školy, která je ve stejné ulici naproti. Na speciální školu Karla Herforta chodí žáci ve věku 6 až 25 let. Jsou to například děti s těžšími formami dyslexie či dysgrafie, poruchami koncentrace, mentálním postižením či kombinovanými vadami.

Nechce rušit společné vzdělávání

Plaga po svém nástupu do funkce v prosinci řekl, že by chtěl upravit současné nastavení vzdělávání dětí se speciálními potřebami v běžných školách. Podle něj je třeba jeho věcná i finanční revize. Rušit společné vzdělávání dětí v běžných školách ale prý nechce.

Novinářům také řekl, že by nic neměnil na současném způsobu hodnocení žáků. Školy si nyní mohou vybírat, zda budou děti hodnotit slovně, či známkami, většinou ale zůstávají právě u známek.

Já si myslím, že je dobře, že si to škola může zvolit v interakci s rodiči. Rodič může samozřejmě slovní hodnocení požadovat. Myslím si, že je to ku prospěchu, ale myslím si, že má být volnost na úrovni školy, nikoli že bychom nutili všechny školy takto (žáky) hodnotit,“ uvedl Plaga.

„Pro malé děti je známka zavádějící“

Odborníci v poslední době často mluví o tom, že by učitelé měli používat více slovní hodnocení než známky. Aktuální studie institutu CERGE-EI ukázala, že známky jsou v ČR důležité při rozhodování dětí o střední škole, ale neodpovídají skutečným schopnostem žáka. Kvalitní slovní hodnocení naproti tomu údajně poskytuje lepší informace o pokroku žáka, jeho přístupu a možnostech, nicméně neumožňuje srovnání mezi různými žáky.

Zrušit známkování by si přála část rodičů, které zastupuje Fórum rodičů. „Důležitým argumentem je, že pro malé děti je známka zavádějící, abstraktní informací, často i demotivující," stojí v prohlášení, které zaslal předseda organizace Petr Chaluš. Stát by podle něj měl zákony upravit tak, aby učitelé na prvním stupni hodnotili děti pouze slovně.

Vysvědčení ve středu ve školách převzal více než jeden milion žáků a studentů, kterým tak skončilo první pololetí letošního školního roku. V pátek školáky čekají jednodenní prázdniny, na které v polovině Prahy a dalších 11 okresech navážou od pondělí prázdniny jarní.


Video  Klaus a Valachová v hádce o postižených dětech: On: „Vyhnala jste je!“ Ona: „Mlčte!“  - Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa