Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Otázka za miliardy: Pod kým bude létat záchranka? Ve hře je armáda i policie

Autor: ČTK, simao - 
17. února 2016
17:54

Kdo bude do budoucna zajišťovat a provozovat leteckou záchrannou službu? Ožehavá otázka je momentálně na vládním stole a žádá si poměrně rychlé řešení, současné kontrakty vyprší koncem roku. A tak ministr financí Andrej Babiš (ANO) navrhl ministrovi zdravotnictví Svatoplukovi Němečkovi (ČSSD), aby provozoval záchranku stát namísto soukromníků. Půjde o armádu, policii a případně i novou vládní neziskovkou, jak nastiňuje Babiš?

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) dostal od ministra financí Andreje Babiše (ANO) návrh na převedení letecké záchranné služby na ministerstvo obrany. Babiš mu jej v úterý poslal dopisem. A Němeček to má za elegantní řešení. Kolem letecké záchranky je přitom nebývale rušno.

V současné době 8 z 10 základen provozují soukromé firmy a po jedné armáda a policie. Koaliční strany se ale shodují na tom, že by mohlo být provozování záchranky státem komfortní. Jenže jak to realizovat.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) novinářům po středečním zasedání vlády řekl, že je nutné, aby se dohodla ministerstva obrany a vnitra. „Bylo by pochopitelnější, kdyby se záchranné služby ujalo ministerstvo vnitra či obrany,“ souhlasí vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). I on konstatoval, že vládu ale tlačí čas.

Proč? Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) připomněl, že vrtulníky je nutné skutečně zajistit bez jakéhokoli váhání, protože smlouvy se soukromými poskytovateli vyprší ke konci roku. „Budeme intenzivně jednat o variantních řešeních,“ slíbil za svůj resort Stropnický. Armáda přitom provozuje službu v Plzeňském a Karlovarském kraji, policie pak na území Prahy a Středočeského kraje.

Babišův dopis Němečkovi a inspirace Německem

V dopise Němečkovi uvedl Babiš, že provoz armádou a příp. policií by byl smysluplnější, i za cenu prvotních nákladů na techniku a podobně. Němeček není proti.

Ministerstvo zdravotnictví již o této variantě dříve uvažovalo, ale narazilo právě na nesouhlas obrany a ministerstva vnitra. Nyní se však ministerstva snaží domluvit. V době, kdy měla vláda rozhodnout o vypsání nové veřejné soutěže, což však ve středu po Babišově návrhu odložila.

Andrej Babiš přitom také v dopise nastínil, jak by si provozování státem představoval. Jako jednu z možností vidí i založení nové neziskové organizace, která by se řízením letecké záchranky pomáhala. Inspirací podle něj může být Německo, kde leteckou záchrannou službu zajišťují společně s ministerstvem vnitra nezisková organizace DRF a automobilový klub.

Podle ministra Němečka by bylo ideální, aby všech deset základen letecké záchranky převzalo od roku 2017 ministerstvo obrany, tedy armáda. Nedávno přitom Němeček s kolegou Stropnickým podepsali alespoň spolupráci mezi zdravotnictvím a armádou při snaze zachránit děti v kritickém stavu.

Video Ukázka vrtulníku na letišti v Kbelích: Armáda pomáhá převážet doktory k urgentním případům - Jaroslav Šimáček, Jan Brunclík
Video se připravuje ...

„Vláda dnes materiál odsunula s tím, že ministerstvo zdravotnictví předloží na příště dvě varianty usnesení - tedy že se provozovatelé vysoutěží, nebo od 1. ledna 2017 službu zajistí ministerstvo obrany a dostane na to od ministerstva financí peníze,“ uvedl zdroj ČTK s připomínkou, že už dříve obrana i vnitro rozšíření působnosti na další základny odmítly.

Kvůli chystanému tendru na provozování letecké záchranky soukromníky se však Němeček s Babišem posledně neshodli. A šlo samozřejmě v první řadě o peníze. Babišovi se totiž nezdála odhadnutá cena tendru.

Vznikly dva rozdílné posudky, které se zásadně liší cenou. Jeden ukázal na 3,788 miliardy korun (vypracoval jej Ústav soudního znalectví v dopravě z ČVUT), druhý na 1,739 miliardy korun bez DPH (posudek od Znaleckého ústavu VŠE). Šéf státní kasy Babiš by se samozřejmě přikláněl k nižší částce, zatímco ministr Němeček operoval s možností kolem 3,128 miliardy korun. Uvažuje se tak i o novém, třetím znaleckém posudku.

Armáda a policie nemá potřebné povolení?

Pokud ale skutečně přejde letecká záchranka pod stát, není jasné, které z ministerstev ji nakonec bude platit. A je zde ještě jeden problém. Podle Zdravotnického deníku je už nynější zapojení armády a policie sporné. Z evropských pravidel totiž vyplývá, že provozovatel musí mít schválení národního leteckého úřadu.

"Armáda a policie na to nemá od Úřadu pro civilní letectví povolení pro obchodní letovou dopravu. Nemohou létat s leteckou záchrannou službou (HEMS), protože létají podle armádních a policejních papírů. Proč by to nedělala armáda jinde v Evropě, jak to, že jsme jediní? Protože něco porušujeme," citoval web poslance Milana Brázdila (ANO), původní profesí záchranáře.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa