Poslanci schválili 150 km/h na některých dálnicích! Jsou řidiči připraveni na vyšší rychlost?

Poslanci schválili návrh, že si na některých českých silnicích budou moci řidiči více přišlápnout na plyn. Konkrétně 150 km/h na některých úsecích dálnic a 110 km/h na vybraných silnicích první třídy. Kde řidiči budou moci zrychlit, to však budou určovat ministerstvo dopravy, v druhém případě pak kraje. Zákon ještě musí projít senátem a poté poputuje na stůl prezidentu Zemanovi. Ministr dopravy ze schválení příliš nadšený nebyl…
Na vybraných úsecích dálnic by mělo být možné zvýšit za příznivých technických a stavebních podmínek povolenou rychlost až na 150 km/h. Schválila to sněmovna v novele zákona o pozemních komunikacích. Ministr dopravy Dan Ťok s tím nesouhlasil. Také na vybraných silnicích první třídy by se mohla rychlost zvýšit z 90 na 110 kilometrů v hodině. Novelu musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident.
Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h obsahuje schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec. Zvýšení rychlosti by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky. Týkat se bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.
Jako příklad vhodných úseků uvedl Adamec dálnici D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží. Dalším takovým úsekem by mohla být D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové nebo část D3.
Ministr upozorňuje: Dálnice nejsou připraveny
Zvýšení rychlosti by vždy muselo povolit ministerstvo dopravy, které se ale k návrhu stavělo odmítavě. Ministr Dan Ťok upozorňoval například na to, že dálnice jsou projektovány na rychlost 130 km/h nebo že by bylo nutné prodloužit připojovací pruhy.
Již před hlasováním Ťok avizoval, že návrh nepodpoří. „Nejen naše dálnice (možná ani řidiči) nejsou připraveny na rychlost 150 km/hod,“ napsal ministr na Twitteru. „Nedáváme úplně dobrý precedent,“ řekl Ťok po odhlasování návrhu s tím, že stanovisko ministerstva nebylo souhlasné. „Naším záměrem nebylo zvýšit rychlost na dálnicích na 150 km/h a doufám, že se to ve velké míře nerozvine,“ uvedl na tiskovce Ťok.
Nejen naše dálnice (možná ani řidiči) nejsou připraveny na rychlost 150 km/hod. Proto budu dnes při třetím čtení k tomuto návrhu proti.
— Dan Ťok (@dan_tok) 29. Duben 2015
Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá také se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy. Už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to mít nebude.
110 km/h bude povolovat kraj
Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, by zákon umožnil povolenou rychlost zvýšit o 20 km/h na 110 km/h. Povoloval by to kraj. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 km/h.
Předloha má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí.
150 km/h na dalnici bych povolil az ve chvili kdy budou cesi schopni dodrzovat 130 km/h #dalnice #rychlost
— David Beška (@DavidBeska) 29. Duben 2015
Novela také ze zákona vypouští možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou moci používat i po 1. lednu příštího roku. Vláda uvádí mimo jiné, že to ušetří peníze za zavedení elektronického systému. Poslanci také schválili návrh Daniela Korteho (TOP 09 a Starostové), který upravuje text na některých dodatkových tabulkách. V současné době na něm stojí „Mimo dopravní obsluhy“. Korte tvrdí, že je to gramaticky špatně. Místo toho má být nově na tabulkách napsáno „Mimo dopravní obsluhu“. Nejdéle pět let ale bude možné používat tabulky se starým textem.
Děti snad neprodukují odpady? A hlavně od těch nejmenších ty hnusný jednorázový pleny.