Ulice ve městech ovládnou kola. Auta budou muset zpomalit na 20 km/h

Cyklisté se mohou těšit na speciální zóny. (Ilustrační foto)
Cyklisté se mohou těšit na speciální zóny. (Ilustrační foto)  (Autor: Blesk/Profimedia)
Autor: Daniela Soukalová - 
27. července 2015
15:35

Jízdní pruh pro cyklisty nebo speciální cyklistické ulice. Takové novinky nachystalo ministerstvo dopravy a slibuje si od nich vyšší bezpečnost cyklistů. Motoristy ale nejspíš nepotěší.

Resort ministra Dana Ťoka (za ANO) představil sérii změn v cyklistické dopravě. Zřejmě nejvýraznější změnou je vznik speciálních ulic. Cyklisté i automobily tu sice budou moci jezdit společně, vozidla tu budou ale jen „hosty“ s maximální rychlostí omezenou na 20 kilometrů v hodině.

„To hlavní poselství a hlavní dopad této zóny je v tom, že tam musí být respektovány oba ty druhy dopravy,“ uvedl první náměstek dopravy a státní tajemník ministra dopravy Tomáš Čoček.

Další novinkou je speciální jízdní pruh pro cyklisty. Ten by měl vzniknout v úzkých městských ulicích, kam se často vedle sebe nemohou vejít pruhy pro veřejnou a motorovou dopravu. V omezeném prostoru by pak měl vzniknout bezpečný pruh pro průjezd jízdních kol, do kterého sice budou moci zajet nákladní auta, ale nesmí ohrozit ani omezit cyklistu v tomto pruhu.

Změny přitom nebudou ministerským diktátem, ale pouze možností. A bude na konkrétních městech, jak se k nim postaví.

 

Čtvrtinový nárůst cyklistiky v Praze

„Rostoucí zájem měst a obcí i české veřejnosti jsme vnímali. Doposud ale chybělo ukotvení bezmotorové dopravy ve struktuře ministerstva. To jsme nyní změnili a počítáme i s další finanční podporou na stavbu cyklistické infrastruktury,“ řekl náměstek Čoček.

Počet cyklistů přitom ve městech roste. Například v Praze v loňském roce sáhlo po jízdním kole o 24 procent více lidí. „Přirovnal bych to ke kuchařce. Ministerstvo dopravy má různé možnosti, tady můžeš zbudovat cyklopruh, cyklostezku, ale na těch městech a na té radě teď skutečně záleží, jak vytvořit ten prostor, aby byl skutečně bezpečný,“ řekl pro Blesk.cz koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martínek.

Počet úrazů na kole roste

S větším počtem cyklistů roste i počet jejich zranění. Podle policejních statistik jenom za loňský rok zemřelo 57 cyklistů a dalších 3690 se jich zranilo.

Ministerský náměstek zároveň mírní obavy, že by cyklisté svoje nové postavení zneužívali. „Já nemyslím, že by to byla tak razantní změna. Je to o tom, že jsou to komunikace, které tak jako tak cyklisté už velmi používají. Tam, kde si kolikrát cyklisté tu přednost vynucují, tak ji i z legislativy budou mít,“ upřesnil náměstek Čoček.

akko ( 27. července 2015 16:15 )

Kterej blb tohle zase vymyslel?...Udelejte jizdni pruh pro kolare a jizdni pruh pro auta...A bude vse v pohode....Nejakej "Genius" vymyslel,ze chodci jsou "pani" na silnici...Dnes se nikdo ani nerozhledne a leti pres silnici...a nebo si zastaveni aut vynuti(beztrestne)...A kdyz se neco stane,je na vine sofer auta...Kam ten blb co to vymyslel tu spolecnost vede?...To je prehnanost a prilisna snaha se zavdecit...BLBOST nezna hranic...

dopdel ( 27. července 2015 15:51 )

V prvé řadě by pro cyklisty měla být uzákoněna přilba,bez rozdílu věku. Už to by byl krok k bezpečnější jízdě.

Zobrazit celou diskusi