Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Schváleno: Řidičák na motorku až od 24 let!

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: ČTK, ap - 
2. března 2011
11:28

Mladým motorkářům na silných strojích zvoní hrana. Začínat se bude pěkně od podlahy. Ti, kteří začnou na skútrech, se povolení řídit silný stroj dočkají dřív, než ti, kteří budou chtít osedlat silnou mašinu rovnou. Ti se za nejsilnější stroj posadí až od 24 let.

Návrh, který připravilo Ministerstvo dopravy, schválila ve středu vláda. Zatímco dnes si stačí v osmnácti udělat řidičák a pak vyjet rovnou na silnici, nyní si fanoušci motorek sednou za svůj oblíbený stroj až ve 21 letech. A to ještě budou muset mít praxi ze slabších strojů.

Bez praxe za mašinu až od 24 let

Bez praxe se za řidítka nejsilnějších motorek s výkonem nad 35 kilowattů posadí  začátečníci až od 24 let. Motorkářům s praxí ze slabších motorek by věková hranice zůstala na 21 letech. Návrh ale také zvyšuje věkovou hranici pro řízení slabších motorek a rovněž pro řízení autobusů.

"Řízení slabších motorek považujeme za vhodnou praxi," vysvětlil rozhodnutí mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Pokud bude tedy motorista nejméně dva roky držitelem oprávnění pro motocykly od 11 do 35 kilowattů, bude si moci pořídit oprávnění pro řízení nejsilnějších motorek už od 21 let.

Bude se začínat na kozlech

Důvod je jasný. Zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Právě mladí motorkáři jsou totiž častou příčinou dopravních nehod. A ty končí často tragicky. Každá dvacátá nehoda končí smrtí. Ministerstvo tak chce vrátit časy, kdy se řidiči první "rozkoukali na slabých kozlech" a teprve pak postupně přesedlali na silné mašiny.

Řízení malých motocyklů s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 45 kilometrů tak ponechává návrh ministerstva na dosavadní hranici 15 let. Motocykly do maximálního výkonu 11 kilowattů bude možné řídit od 17 let a motocykly do 35 kilowattů od 19 let. Dosud pro řízení těchto motocyklů platila věková hranice 16, respektive 17 let.

Odkdy se posadí řidiči za mašinu

Skupina AM: 15 let (zůstává stejná) - rychlost stroje do 45 km/h

Skupina A1: 16 let (zůstává stejná) - výkon do 11 kW, objem válců do 125 cm³.

Skupina A2: 18 let (zůstává stejná) - Výkon do 35 kW (nyní do 25kW)

Skupina A: 24 let (v současnosti 21 let) - Silné motocykly nad 35kW. Pro ty, kteří budou mít dvouletou praxi na motorkách třídy A2 se hranice posouvá pouze na 20 let

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

bobou ( 2. března 2011 14:55 )

přesně tak. Vždyť k čemu je omezení podle věku? Ti dobrovolní dárci orgánů na těch mašinách stejně nezvolní. Jediné co se posune bude věk umrtí. Nikdo přece nezaručí, že až dosáhnou povolené věkové hranice, tak začnou jezdit pomaleji, opatrněji, ohleduplněji atd. Hlavně oni strašně hřeší na to, že je téměř nikdo nestíhá. Já jsem zatím ještě neviděl policajta na mašině, kterak honí motorkáře ženoucího se velikou rychlostí. A kamery jsou v jejich případě také na nic. Ježdění na silných strojích buď máš, nebo nemáš v krvi a žádný zákon tě to nenaučí.

natal1 ( 2. března 2011 13:10 )

Podle mne jdou eliminovat podle výšky pojištění..viz.http://www.ruceni-povinne.eu/proc-plati-co-ridic-to-jina-cena-povinneho-ruceni/..N emá smysl někomu bránit v tom, že si chce koupit silnou motorku..motorkář navíc většinou ohrožuje hlavně sebe, nejvíc nehod způsobují mladí řidiči v silných vozech- statistiky Audi-muž do 30 let..tam jsou ohroženi i ostatní..každý komu je 18 let je dospělý a zodpovědný za své činy.. toto opravdu nechápu, je to čirý populismus od lidí, kteří většinou na motorce v životě ani neseděli..

vodry ( 2. března 2011 12:00 )

Jako každá byrokratická represe, bezmocně hledající zjednodušující řešení problémů v omezování našich práv bez znalosti problematiky, ani tohle nepomůže! 1) bezmozek zůstane bezmozkem a 2) koupí-li si přemotorovaný stroj - tzv. "supersport" zabiják, narazí. A tento problém nelze vyřešit jinak, než bizardně... Takže je lepší neregulovat a nechat to být. Btw. jezdím na mašině již 22 let, prokochal jsem skoro celou Evropou i částí Asie a "krešnul" jsem asi 5x, ale kontrolovaně...

5mira7 ( 2. března 2011 11:37 )

To je jen zástupný problém. Prvořadě by se měli zaměřit na to, že existuje nějaké rychlostní omezení pro motorky a důsledně se tím řídit. Když někoho čapnou třeba podruhé, tak na půl roku zabavit stroj a bylo by. Většina by jich jezdila jako beránci. Tento zákon mi připomíná něco takového, jako když někdo neplatí vodu, tak to zavřeme všem.

honza33 ( 2. března 2011 11:22 )

Už aby to bylo...

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa