Schváleno: Řidičák na motorku až od 24 let!
Mladým motorkářům na silných strojích zvoní hrana. Začínat se bude pěkně od podlahy. Ti, kteří začnou na skútrech, se povolení řídit silný stroj dočkají dřív, než ti, kteří budou chtít osedlat silnou mašinu rovnou. Ti se za nejsilnější stroj posadí až od 24 let.
Návrh, který připravilo Ministerstvo dopravy, schválila ve středu vláda. Zatímco dnes si stačí v osmnácti udělat řidičák a pak vyjet rovnou na silnici, nyní si fanoušci motorek sednou za svůj oblíbený stroj až ve 21 letech. A to ještě budou muset mít praxi ze slabších strojů.
Bez praxe za mašinu až od 24 let
Bez praxe se za řidítka nejsilnějších motorek s výkonem nad 35 kilowattů posadí začátečníci až od 24 let. Motorkářům s praxí ze slabších motorek by věková hranice zůstala na 21 letech. Návrh ale také zvyšuje věkovou hranici pro řízení slabších motorek a rovněž pro řízení autobusů.
"Řízení slabších motorek považujeme za vhodnou praxi," vysvětlil rozhodnutí mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Pokud bude tedy motorista nejméně dva roky držitelem oprávnění pro motocykly od 11 do 35 kilowattů, bude si moci pořídit oprávnění pro řízení nejsilnějších motorek už od 21 let.
Bude se začínat na kozlech
Důvod je jasný. Zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Právě mladí motorkáři jsou totiž častou příčinou dopravních nehod. A ty končí často tragicky. Každá dvacátá nehoda končí smrtí. Ministerstvo tak chce vrátit časy, kdy se řidiči první "rozkoukali na slabých kozlech" a teprve pak postupně přesedlali na silné mašiny.
Řízení malých motocyklů s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 45 kilometrů tak ponechává návrh ministerstva na dosavadní hranici 15 let. Motocykly do maximálního výkonu 11 kilowattů bude možné řídit od 17 let a motocykly do 35 kilowattů od 19 let. Dosud pro řízení těchto motocyklů platila věková hranice 16, respektive 17 let.
Odkdy se posadí řidiči za mašinu
Skupina AM: 15 let (zůstává stejná) - rychlost stroje do 45 km/h
Skupina A1: 16 let (zůstává stejná) - výkon do 11 kW, objem válců do 125 cm³.
Skupina A2: 18 let (zůstává stejná) - Výkon do 35 kW (nyní do 25kW)
Skupina A: 24 let (v současnosti 21 let) - Silné motocykly nad 35kW. Pro ty, kteří budou mít dvouletou praxi na motorkách třídy A2 se hranice posouvá pouze na 20 let
přesně tak. Vždyť k čemu je omezení podle věku? Ti dobrovolní dárci orgánů na těch mašinách stejně nezvolní. Jediné co se posune bude věk umrtí. Nikdo přece nezaručí, že až dosáhnou povolené věkové hranice, tak začnou jezdit pomaleji, opatrněji, ohleduplněji atd. Hlavně oni strašně hřeší na to, že je téměř nikdo nestíhá. Já jsem zatím ještě neviděl policajta na mašině, kterak honí motorkáře ženoucího se velikou rychlostí. A kamery jsou v jejich případě také na nic. Ježdění na silných strojích buď máš, nebo nemáš v krvi a žádný zákon tě to nenaučí.