„Marně bojuji již skoro dva roky, aby senioři nebyli diskriminovaní na základě věku a často i tělesného postižení,“ říká paní Růžena. „Všichni oslovení, pokud vůbec zareagují, mi radí, abych chodila nakupovat jinam,“ dodává.
Jenže ostatní obchody, do kterých by mohla chodit pohodlně, má příliš daleko. „A tam já nedojdu, jelikož chodím pouze o berlích. Můj byt se nachází 3 minuty od tohoto obchodu,“ vysvětluje seniorka, proč se nechce vzdát.
„V dubnu roku 2022 byla Billa rekonstruována. Z parkoviště zmizel ostrůvek – původní stanoviště nákupních vozíků. Nově se musí odkládat ve svahu, protože vstup do prodejny je vyvýšený kvůli dešti. Zatáčet vozík ve svahu je pro staré lidi opravdu velká dřina,“ líčí problém.
Podle svých slov oslovila prakticky po otevření okamžitě vedoucího prodejny, po nějaké době pak i vedení celého řetězce Billa. „Dozvěděla jsem se, že to schválil rakovnický stavební úřad. Šla jsem tam a dozvěděla jsem se, že to odpovídá stavebním směrnicím,“ popisuje s tím, že následně napsala i několika zastupitelům.
„Jediný pan Holub mi druhý den volal, že se byl u Billy podívat, že mi dává za pravdu. Že viděl, jak se s tím lidé potýkají, dokonce i mnohem mladší a i s prázdnými košíky,“ pokračuje v popisování paní Růžena.
To, že jí všichni radí, aby chodila nakupovat jinam, ji akorát rozčiluje. „Já ale nekopu jen za sebe, ale i za ostatní staré lidi, kteří tam chodí nakupovat. Pana Ombudsmana bych se ráda zeptala, zda může v tomto starým lidem pomoci,“ uzavírá vyprávění Mužíková.
Svědkem nehody
Sama paní Růžena Mužíková byla svědkem nehody, která se stala před měsícem. „Stará paní vyjížděla s nákupem a zablokovala si bederní páteř, že nebyla schopná pokračovat. Musela zavolat synovi a ten pro ni přijel z práce,“ vypráví.
Reakce okolí
➤ Město: Není to náš pozemek…
Za město Rakovník zaslala vyjádření mluvčí Kateřina Hradilová: „Město řeší se správcem daných objektů akorát opravu dlažby nahoře u ostatních obchodů. Dole u obchodního domu Billa se nejedná o náš pozemek, nemůžeme s tím tedy nic dělat, doporučuji se spíše obrátit na majitele pozemku.“
➤ Zastupitel Holub: Paní Mužíková má pravdu
Růžena Mužíková Ombudsmana Blesku odkázala na zastupitele Pavla Holuba, který s ní situaci řeší od července 2023. „Od té doby celou kazu sleduji, paní Mužíková mě pravidelně informuje o jednotlivých krocích a já ji podporuji v její snaze. Podle mého názoru i s přihlédnutím k tomu, že mám také seniorní, hůře pohyblivé rodiče, jí dávám plně za pravdu v tom, že po rekonstrukci se situace zhoršila přesně v duchu, jak jej paní Mužíková popisuje,“ napsal Blesku.
„Byl jsem se tam podívat a dal jsem jí za pravdu. Zejména senioři se při výjezdu nebo vjezdu od stojánku s nákupními košíky perou, musí vynakládat úsilí i s prázdnými košíky. Vjezd do supermarketu je ve spádu, možná v normovém spádu, nicméně diskomfortní,“ dodal a přidal i řešení:
„Mohlo by být poměrně jednoduché a levné – stačilo by snížit spád dlažby v šíři alespoň 2 m ve vstupu do prodejny na minimum tj. do 0,5%, a to i ve směru ke stojánku nákupních košíků.“
➤ Billa: Ticho
Ani po opakovaných dotazech nikdo nereaguje.
Ředitel, město, zastupitelstvo
Má paní Růžena šanci dosáhnout změny? „Obávám se, že paní Růžena Mužíková bez pomoci zastupitelstva města Rakovník, rady města nebo starosty se nedomůže ničeho. Paní Mužíkova se může obrátit na ředitele Billy, ale nikdo jí nezaručí, že i po tomto jednání nezůstane situace stejná,“ říká k případu Ombudsmanka Blesku JUDr. Jaroslava Šafránková.
„Jestliže byla stavba schválena stavebním úřadem, splňuje veškeré náležitosti, a pokud zastupitel pan Holub sdělil paní Mužíkové, že by nebylo snížení spádu ani drahé, ani složité, pak je třeba si položit otázku, proč zastupitel nevstoupil sám v jednání s řetězcem Billa a nedomluvil se na tom, že obec, tedy město Rakovník, na své náklady nechá tuto levnou úpravu provést,“ pokládá otázku Šafránková.
„Ještě můžeme poradit paní Mužíkové, aby se účastnila konání zastupitelstva a v rámci rozpravy tyto námitky uvedla,“ dodala Ombudsmanka Blesku.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Jako za časů babiček: Šílené ceny másla ženou Čechy do domácí výroby! Aneta má přes půl kila za 46 korun!

Ekonom o veřejných financích: Čekají nás horší časy! Čeho se obávat? Pavlína Horáková, Lukáš Červený