„Zavolejte hned a získejte jedno ze 100 balení magnetických náramků zcela zdarma. Neodkládejte – rozhoduje pořadí přihlášek. Nabídka platí do 23. 10. 2023. Tento magnetický náramek dělá zázraky! Vyzkoušejte kúru za 0 Kč... Nová bezplatná zbraň pro boj s bolestí.“ Tak přesně tyto věty upoutaly pozornost paní Jarmily a nechala se zlákat inzerátem.
Vypadaly kamínky
Po telefonu objednala léčivý zázrak. „Měl být původně pro syna. Ten ho ale nechtěl, tak jsem si řekla, že ho budu nosit já, když léčí,“ vzpomíná s tím, že ho nakonec ani nevyužila. „Hned mi to skříplo kůži na ruce. Při každém pohybu. Navíc z něj vypadaly kamínky. Nedalo se to nosit,“ vypráví dále. Po nějaké době, co jí doma jen ležel, se rozhodla sepsat svůj příběh a odeslala ho Ombudsmanovi Blesku.
Rychlá reakce
Jakmile se Blesk začal případu paní Jarmily věnovat, přišla od prodejce překvapivá zpráva: „Náramek měl zřejmě vadu již z výroby. Paní bude zaslána finanční náhrada v plném rozsahu. Náramek nemusíte zasílat zpět, stačí v tuto chvíli Vámi zaslané fotky,“ napsala za reklamační oddělení Jitka Nováková. Firma nakonec seniorce, která je stále soběstačná – sama si vaří i nakoupí a po svých zvládá třetí patro, peníze opravdu vrátila.
„To není možné,“ byla první reakce paní Jarmily. „Chtěla jsem to napřed hodit za hlavu, ale pak jsem si řekla, že se o zkušenost podělím. Je vidět, že jsem se obrátila na správné lidi. Jsem moc ráda, že jste to vyřešili. Že se to vůbec podařilo. Velice moc děkuji,“ usmívala se.
Za peníze si koupí knihy
Jak s penězi, se kterými už nepočítala, naloží? „No udělám si nějakou radost. Třeba pěknou knížkou. Ty jsou teď drahé,“ pokračovala vitální paní, která od svých 18 let až do důchodu pracovala jako zdravotní sestra. „Prošla jsem různá oddělení. Pracovala jsem v nemocnici, v ordinaci, 20 let na poliklinice. Dokonce i v jeslích. Kde bylo potřeba. Učila jsem se ve Zlíně a představte si, že jsme byly první žákyňky, které v roce 1948 střídaly v zařízeních řádové sestry,“ vzpomínala.

Ombudsman Blesku: Dávejte si pozor!
Lukáš Zelený, který vám, čtenářům Blesku, již roky radí a hlavně reálně pomáhá, sepsal ještě pár vět k případu paní Jarmily… „Je vhodné zmínit, že v tomto případě se jedná ze strany prodejce o užívání nekalé obchodní praktiky, kterou zákon výslovně vyjmenovává. Obchodník totiž nesmí používat výrazy jako ‚zdarma‘, ‚bezplatně‘ či ‚gratis‘, pokud za zboží nebo službu požaduje jakoukoliv platbu, byť skrytou v jiných položkách. A stejně tak lze předpokládat, že v inzerátu popsaná zkušenost paní Agáty není reálná. Přičemž zákon zakazuje zveřejňovat falešné spotřebitelské recenze a takové chování prodejce považuje opět za nekalou obchodní praktiku.“
Vzhledem k tomu, že obě tyto nekalé obchodní praktiky jsou zakázané, může je sankcionovat dozorový orgán, zde konkrétně Česká obchodní inspekce. Má-li kdokoliv podezření, že byl vystaven nekalé obchodní praktice, neměl by váhat obrátit se na příslušný dozorový orgán.
A rada na závěr. „Nabízí vám někdo zázračný léčivý přípravek bez nežádoucích účinků, který vyléčí hned několik vašich problémů? Vyskočila na vás na internetu nabídka amuletů, talismanů nebo jiných předmětů, jež mají mít rozličné pozitivní účinky na váš psychický i fyzický stav? Či jste takovou nabídku viděli v časopise? Dejte si pozor na klamavé prodejce zázraků, vše si ověřujte a konzultujte s lékaři,“ apeluje Lukáš Zelený.
Policisté připravili preventivní informační kampaň proti podvodníkům, kteří kupčí s falešnými lístky na hokejové zápasy v rámci mistrovství světa v Praze. Policie České republiky