Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) při zahájení maturit uvedla, že na obtížnosti maturitního testu se ani matematici neshodnou. Přiklánějí se ale podle ní spíše k tomu, že úroveň je jednoduchá. Cermat v minulosti kvalitu svých testů obhajoval, jeho aktuální vyjádření ČTK zjišťuje.
Botlík je přesvědčen, že za obvyklým výrazným nepoměrem počtu propadajících z matematiky a jiných předmětů je třeba vidět nastavení obtížnosti testů ze strany Cermatu. "Katalogu požadavků lze vyhovět tak, že test udělají prakticky všichni, ale i tak, že ho neudělá skoro nikdo. Někdo rozhodl, že tento test bude výrazně obtížnější než zbývající dva," řekl spoluzakladatel společnosti Kalibro poskytující testy pro ZŠ.
O možnosti vytvořit ze stejných požadavků různě obtížné testy se na svém blogu zmiňuje i Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio zabývající se rovněž tvorbou testů. Obtížnost testů podle něj není srovnatelná ani meziročně, což způsobuje výkyvy v úspěšnosti maturantů.
V případě testu z matematiky hraje podle Botlíka roli také doba na jeho vyplnění. "Maturanti se musejí strašně rychle rozhodnout, co mají dělat, a rychle a prakticky bez chyby to spočítat. Cermat tím testuje, jestli žáci dokážou víceméně rutinně použít naučené postupy," řekl. Odráží se to ve způsobu přípravy. "Musí spočívat v tom, aby děti prováděly velké množství drobných činností. Jsou to ale matematické operace spíše technického charakteru - smysl toho celého dětem uniká, utápějí se v detailech."
Předseda Unie školských asociací ČR (CZESHA) Jiří Zajíček, který je ředitelem Masarykovy střední školy chemické, nevidí u matematiky vinu jen v testech. "V podstatě dochází ke spoluvině. Někteří žáci ty kompetence opravdu postrádají," řekl ČTK. Matemtiku podle jeho zkušenosti volí i středoškoláci, kteří dostatečně neovládají ani ji, ani cizí jazyk. Věří, že se ji rychleji dokáží doučit.
Tato skupina středoškoláků bude mít problémy, pokud bude v roce 2021 pro řadu oborů zavedena povinná maturita z matematiky a tím i cizího jazyka, doplnil Zajíček. "Snažili jsme se tomu do poslední chvíle zabránit, ale nepodařilo se to," řekl.
Botlík si myslí, že testy z matematiky a češtiny zvýhodňují gymnazisty. "Ani jeden testů nerespektuje to, co má být hlavním cílem výuky těchto předmětů na většině středních odborných škol. Pojetí testů je určeno tím, co a jak se vyučuje na gymnáziích," řekl.
Tato tendence se podle něj zhoršuje, ale například ředitel Zajíček si myslí, že zůstává stejná. "To je nemoc, o které víme od doby, kdy máme společnou maturitu," poznamenal. Stejný názor má předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. "Nemusí maturitu konat všichni, v tom je zakopaný pes. To se týká například učilišť s maturitou," uvedla. Plánovaná mistrovská zkouška se ale alternativou maturity nestane.