Průzkum Studentský barometr každoročně provádí poradenská společnost PwC ČR. Letos se ho zúčastnilo 300 studentů a čerstvých absolventů vysokých škol převážně ekonomického zaměření. Přibližně dvě třetiny respondentů studovaly v Praze, pětina v Brně.

Ekonomicky vzdělaní vysokoškoláci přistupují k pracovnímu trhu globálně, tedy bez ohledu na hranice. Navíc práci v zahraničí nevnímají jako dočasnou záležitost. Už netvrdí, že se chtějí za několik měsíců nebo pár let vrátit. "Dnes říkají, že Evropa a svět je jim otevřený. Možná někde může být i lépe než v České republice. Otázka návratu není v tuhle chvíli tak prioritní, jak jsme ji cítili dřív," řekl ČTK partner ve společnosti PwC ČR Václav Prýmek.

Ekonomicky zaměření vysokoškoláci si pracovní pozice vybírají. Uvědomují si, že ekonomická krize skončila, takže nejdůležitější roli nehrají výše mzdy a jistota pracovní pozice. Zajímá je především náplň práce a prestiž značky.

Prýmek připomněl, že se více než dříve nováčci zajímají také o charitativní aktivity firem. "Poslední roky roste počet studentů, kteří se v rámci zjišťování věcí o firmě, kam chtějí jít pracovat, ptají na aktivity v oblasti společenské odpovědnosti firem. Skutečně se ukazuje, že mladí lidé dnes chtějí mít pocit, že jdou do společnosti, která v tom něco dělá," řekl.

Kvalitní zaměstnance je často třeba získávat už při studiu. "Je spousta studentů, kteří jsou zaháčkovaní už během školy, už pracují a nechtějí měnit. Chtějí pokračovat tam, kde jsou na částečných úvazcích," uvedla Daniela Čapková z oddělení lidských zdrojů PwC.

Nadále na trhu práce roste význam sociálních sítí. Téměř každý respondent měl profil na facebooku, takřka polovina také na síti LinkedIn specializované na profesionály. Facebook už vysokoškoláci nevnímají jen jako prostředek k zábavě a udržování kontaktu s přáteli, ale využívají ho i v profesní oblasti, uvedla Čapková. "Náš průzkum ukázal, že sociální sítě jsou pro studenty již rozšířenějším zdrojem informací než pracovní veletrhy či osobní doporučení od kamarádů," dodal Prýmek.