Útulky nemají přijímat zvířata přímo od majitelů, ale lidé to obcházejí vymýšlením různých historek o tom, jak k nechtěným psům přišli. Podle ředitele například vyprávějí, jak krabici se štěňaty našli u popelnic a obdobné příhody. "Ta štěňata jsou přitom navoněná a zjevně pocházejí z domova. Ale když je nevezmete, tak pak mohou skutečně skončit na ulici," řekl.

Upozornil, že není nezbytné, aby si lidé ve snaze zbavit se nechtěného psa vymýšleli takové "pohádky". "Jsme schopni zprostředkovat kontakt s novými majiteli. Ti původní si navíc mohou vybrat, komu psa dají. A mohou se třeba i domluvit, že se na něj přijdou někdy podívat."

Stačí, když na adresu upoz@mppraha.cz pošlou základní informace. Nemusejí mít přitom obavy, že by se zájemce nenašel. Když se štěňata objeví v nabídce útulku na webových stránkách, reakce lidí bývá bouřlivá. "Máme třeba 50 až 100 telefonátů denně, když dáme nějaké štěně na web. A lidé k nám pak chodí ještě před otevírací dobou, protože ho dáme tomu, kdo dřív přijde," řekl Steinbauer.

Nejen štěňata, ale ani dospělí psi se v útulku příliš neohřejí, průměrná doba pobytu je čtrnáct dní. "Chodí tisíce lidí za měsíc, kteří mají zájem," uvedl ředitel.

Zájemci o psího kamaráda podle něj mnohdy netrpělivě čekají, až se v útulku objeví nějaký nevhodný chlupatý dárek. To se však stává obvykle až koncem ledna. "Lidem to chvíli trvá. Postupně to děti přestane bavit a rodiče přestanou mít čas. Ale my nejsme schopni odhadnout, co jsou nevhodné dárky," řekl. Statisticky se prý leden nijak výrazně neliší od ostatních měsíců.

Každé štěně, které se dostane do útulku, je prohlédnuto veterinářem, odčerveno, naočkováno a dostane mikročip. Minimálně sedm dní musí zůstat v karanténě. "Čím rychleji najde nový domov, tím je to pochopitelně lepší," poznamenal Steinbauer.

Zájemci o psa z útulku by si pro něj měli přijít osobně. "To zvíře totiž velmi rychle přilne k tomu, kdo si ho z útulku odvede. To je podobné jako u dětí z dětského domova," dodal ředitel.