Pro koncert v chrámu Panny Marie Sněžné bylo nutné vyrobit speciální pódium o rozloze zhruba 50 metrů čtverečních, aby se na něj vešlo na 190 hudebníků a sboristů. Skladatel pojal koncert, který je součástí vernisáže, jako oslavu svých pětaosmdesátin. Umělce se podařilo pro Olomouc získat i přesto, že má program naplněn na několik let dopředu.

"Získat legendu hudební avantgardy, dirigenta a skladatele Pendereckého, je na několikaleté domlouvání pro kohokoliv na světě," řekl dnes ČTK mluvčí muzea Tomáš Kasal. Zásluhu na tom, že Krzysztof Penderecki do Olomouce přijel, má podle Kasala hodně lidí z polské i české strany, zásadní však bylo jeho vlastní rozhodnutí.

Podle Alexandra Jeništy z Muzea umění byla příprava koncertu extrémně náročná i kvůli obrovskému počtu hudebníků, kvůli kterým se muselo v kostele vyrobit speciální pódium. "Je to mezinárodní projekt s velkou mezinárodní účastí. Ansámbl je obrovský, pořadatelsky je to extrémně náročné," řekl ČTK Jeništa. Na pódium se muselo vejít téměř 200 hudebníků, šlo o orchestr, smíšený sbor, chlapecký sbor, sólisty a dirigenta. Koncert si nenechalo ujít přibližně 550 posluchačů.

Výstavní projekt připravovali zástupci muzea od roku 2016. Shromáždili víc než 400 obrazů, soch, časopisů, knih či plakátů zapůjčených ze 60 institucí z deseti evropských zemí. Na výstavě jsou zastoupeni čeští malíři Emil Filla a František Kupka, rakouští umělci Max Oppenheimer a Oskar Kokoschka, maďarský autor Sándor Bortnyik, chorvatský malíř Josip Seissel nebo izraelský malíř a architekt rumunského původu a jeden ze zakladatelů dadaismu Marcel Janco. Poprvé zabrala výstava celé výstavní patro.

Projekt Rozlomená doba bude v Olomouci k vidění do 27. ledna, začátkem března se výstava přesune do Krakova. Do roku 2020 ji poté postupně budou moci navštívit milovníci umění také na Slovensku a v Maďarsku.