Recenze na webu Common Sense Media, neziskové organizace zaměřené na dopad médií a technologií na děti, kritizují seriál jako hloupý, negativní a dávající dětem špatný příklad. "Lokomotivy spolu příliš často hloupě soupeří. Tomáš a ostatní se mnohdy vyhýbají svým povinnostem, jen aby získaly navrch nebo se předváděly," soudí jeden recenzent. Další pisatel míní, že lokomotivy ukazují špatné vlastnosti jako například žárlivost.
Uživatelka webu Mumsnet dokonce tvrdí, že seriál, jehož prvních 52 dílů namluvil Ringo Starr, je sexistický. Jako příklad uvádí sekvenci z jedné epizody, kdy je lokomotiva ženského pohlaví hubována za to, že včas nevyprala prádlo.
Pravda však podle The Telegraph je, že ačkoli prý se tvůrci snaží dětem vštípit tradiční hodnoty jako přátelství, loajalitu a houževnatost, převážně levicoví spisovatelé a akademici Tomášovy příběhy kritizují už mnoho let.
Zápletka, která je mnohým trnem v oku, se obvykle točí kolem potíží, do kterých se dostane některá z lokomotiv, načež jí za sobeckost, lenost nebo zbrklé jednání vyhubuje provozovatel železnice alias Tlustý kontrolor. Lokomotivě je obvykle odpuštěno a stane se zase "opravdu užitečnou mašinkou".
"Tomáš se podobá jedné z těch absurdních idealizovaných postav stalinistické propagandy. Se zářícím obličejem sní sen o vyšší produktivitě. Stalin by příběhy o Tomášovi pravděpodobně schválil. Tomáš dělá, co mu nařídí Tlustý kontrolor, a silně nesouhlasí s tím, když jiné mašinky vystoupí z řady," napsal v roce 1990 komentátor britského listu The Guardian Mike Jarrett.
Kdykoli podle něj některá z lokomotiv prokáže nezávislé myšlení a neuposlechne instrukcí, dostane se do problémů. "Skrytý vzkaz je jasný: podřiďte se očekávání společnosti a budete odměněni, rebelujte a budete potrestáni," soudí Jarrett.
Rovněž americká kulturní kritička Jessica Roakeová nedávno napsala v článku pro magazín Slate, že příběhy o Tomášovi jsou "temné". "Z něčeho v Lokomotivě Tomáš běhá liberálním rodičům mráz po zádech," uvedla Roakeová. "Náš hrdina Tomáš a jeho kamarádi zápasí o pozice pod šikanujícím aristokratem, sirem Tophamem Hattem (Tlustým kontrolorem), ale nikdy se nechtějí dostat na jeho úroveň. Vláčky pomáhají udržovat tento nespravedlivý systém a ponižují se kvůli malým dávkám chvály od malého tyrana, místo aby se sjednotily," napsala Roakeová.
Někteří odborníci ale Tomášovy příběhy naopak chválí. Psycholog Aric Sigman, který zkoumá vliv televize na děti, soudí, že Tomáš a spol. má na nejmladší generaci dobrý vliv. Děti podle něj potřebují, aby měly nastavené hranice, ale přitom nebyly vedeny autoritářsky. "Žádný program nikdy nebude pasovat do politicky korektní škatulky, a i kdyby, děti by se na to pravděpodobně nechtěly dívat," řekl Sigman.
Ostrov Sodor, kde se Tomášova dobrodružství odehrávají, má v sobě podle něj několik prvků, které by děti rády viděly i doma nebo ve svých společenstvích. "Je to bezpečné místo, je tam přátelství, přirozená spravedlnost, rutina a daná struktura." Sigman rovněž ocenil, že Tomášovy příběhy plynou pomalým tempem oproti jiným dětským seriálům.
Reverend Awdry byl vikářem v jedné farnosti v Birminghamu. První knihu o parní lokomotivě s lidskou tváří napsal v roce 1942, aby rozptýlil nemocného syna. Následující rok napsal další dva příběhy a jeho žena jej přiměla, aby je poslal nakladatelům. Výsledná kniha The Three Railway Engines vyšla v roce 1945 a měla velký úspěch. Awdry, který zemřel v roce 1997, nakonec napsal 26 knih a z jeho nápadu se stala jedna z nejúspěšnějších značek pro děti. Jen ve Spojeném království existuje 1600 produktů s Tomášem, od krabiček na svačinu po jogurty, kalendáře, puzzle a mobilní aplikace.