Jednohřídelový turbínový proudový motor dostal označení PBS TJ80. "Je primárně určen jako pohonná jednotka zejména bezpilotních prostředků, které mají široké pole užití, od průzkumu počasí, monitorování plynovodů až po oblast vojenství jako pohon pro cvičné terče," uvedl ředitel divize letecké techniky Roman Kolka.
Výhodou motoru je relativně nízká hmotnost 12,5 kilogramu včetně příslušenství a tah 900 newtonů. V dané výkonové kategorii vyniká také nízkou spotřebou. Motor je dlouhý asi půl metru, s vnějším průměrem 235 milimetrů.
Letecký program v PBS Velká Bíteš začínal na komponentech pro albatrosy a alky, v posledních dvou dekádách se firma věnuje vývoji vlastních motorů. "Dnes už patříme mezi světové lídry v oblasti malých leteckých motorů," řekl dnes v Brně generální ředitel Milan Macholán.
Na podzim firma představí ještě další motor s označením TJ150. "Je to husarský kousek, že v jednom roce jedna firma přivede na trh dva letecké motory," prohlásil Macholán. Některá inovativní konstrukční řešení na motoru PBS TJ80 jsou předmětem patentového řízení a firma už registruje poptávku na trhu. Vývoj se celý odehrál v PBS Velká Bíteš, s výjimkou řídicího systému, který je od brněnské společnosti UNIS.
Skupina PBS navazuje na více než 200letou tradici, patří tak k nejdéle působícím strojírenským značkám na světovém trhu. Součástí skupiny je PBS Velká Bíteš, která vyrábí turbínové vysokootáčkové stroje pro letectví, energetiku a dopravní průmysl a specializuje se v oboru přesného strojírenství.
Dalšími součástmi jsou PBS Energo, která se zaměřuje na vývoj, výrobu, dodávky a servis parních a expanzních turbín, a rovněž PBS Brno, která působí jako komplexní dodavatel energetických zařízení se zaměřením na průmyslové kotle. Skupina má podle svého webu 800 zaměstnanců a 75 procent její produkce jde na export.