V žebříčku nejbohatších Čechů podle časopisu Forbes se Zach loni s majetkem 4,7 miliardy korun umístil na 38. místě.
Společnost Denemo Media byla do obchodního rejstříku zapsána před týdnem. Jde o společný podnik mezi Komárovou skupinou Alphaduct, která vlastní 75 procent firmy, a Zachovým GES MEDIA ASSET s podílem 25 procent.
Alphaduct například loni v říjnu prodal stoprocentní podíl v Karlovarské Korunní skupině Arca Capital slovenského finančníka Pavola Krúpy. Komár je stále jediným vlastníkem výrobce kosmetiky Dermacol. Naopak tento týden se zbavil menšinového podílu ve firmě Nielsen Admosphere, která měří televizní sledovanost.
"Obecně platí, že pokud je většinovým vlastníkem lokální investor znalý branže, je to pro společnost lepší než majitel zahraniční. A pokud firma nepřichází odchodem zahraničního investora o kapitál, tak by neměl být ohrožen ani její budoucí růst," řekl ČTK analytik společnosti Chytrý Honza František Bostl. Prima byla podle něj pro GES kvalitním aktivem v portfoliu, které ročně generovalo nemalé dividendy. "Je ale pravda, že televizní média každým rokem ztrácejí 'půdu pod nohama' kvůli internetu a online vysílání, které každým rokem ukrajuje z reklamního trhu více a více," dodal.
Ředitel investiční společnosti Incomming Ventures Michal Mička upozornil na to, že za posledních 12 měsíců Prima generovala více než půlmiliardový provozní zisk. Pro GES je tato investice podle něj výhodná nejen kvůli příjmům, ale také z důvodu vlastnických práv. Budoucnost a potenciál vidí ve větším propojení světa televize a e-commerce. Dobře dostupný obsah nejen na internetu, ale také přímo v televizi, může přinést další vlnu zákazníků pro obchody ze světa e-commerce. Při konstantním zdražování televizního času jde také o další kanál k přilákání potenciálních inzerentů, podotkl.
Mediální odborník Jan Potůček míní, že vzhledem k dalším podnikatelským aktivitám a zájmům Zacha to může znamenat větší tlak na zpravodajství Primy, zejména v období před sněmovními a prezidentskými volbami.
Důležitou změnou je podle expertů na řízení TV stanic z firmy Provys fakt, že se Prima dostává do českých rukou a o jejím rozvoji budou vlastníci rozhodovat v našem národním kontextu a nebude pro ně jen jednou z mnoha poboček. "Předpokládáme, že noví vlastníci umožní pružnější technický rozvoj, neboť nebudou brzděni manažerskými pokyny závaznými pro celou mezinárodní skupinu. Pokud jde o televizní programy, již dlouhodobě vyvíjíme nástroje pro analýzu divácké sledovanosti. Podle našich zkušeností uplatňují mezinárodní mediální skupiny společné dramaturgické plány pro různé země, což se všude nemusí setkat s kladným diváckým ohlasem," podotkl ředitel Provysu Jan Hrdlička.
O prodeji Primy média spekulovala delší dobu, mezi možnými kupci se objevovala i jména ministra financí Andreje Babiše či podnikatele Petra Kellnera. Na financování akce na straně kupujícího se podílela ČSOB. Po dohodě všech stran byla ČSOB byla vybrána rovněž jako banka, která vypořádává celou transakci.
MTG koupila poloviční podíl v FTV Prima Holding v roce 2005 za 87 milionů eur, což podle tehdejšího kurzu činilo v přepočtu téměř 2,6 miliardy korun.
Televize Prima vysílá v Česku od června 1993, tehdy to bylo pod názvem Premiéra. Její rozjezd zbrzdil nástup konkurenční televize Nova v roce 1994. Nyní má Prima v Česku pět stanic a jednu na Slovensku. Loňská sledovanost kanálů Primy byla podle Asociace televizních organizací(ATO) zhruba 21 procent diváků starších 15 let. Programy České televize sledovalo zhruba 31 procent diváků, kanály televize Nova asi 29 procent diváků starších 15 let.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) transakci zřejmě posuzovat nebude, protože ze zákona se zabývá pouze majetkovými změnami ve firmě, která vlastní licence k televiznímu vysílání, a to je FTV Prima. Tu ovládá Prima Group.
Za rok 2015 skupina FTV Prima zvýšila zisk o 48 procent na 298,3 milionu korun. Tržby stouply o sedm procent na 2,8 miliardy korun.