Dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing Maier nahradí stávajícího šéfa Škody Winfrieda Vahlanda, který po pěti letech v čele automobilky nově povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku.

Škodu podle vyjádření Vahlanda v dopise zaměstnancům čeká rozšiřování modelové palety v SUV segmentu s robustními vozy. "Firma je v dobré kondici a připravená na budoucnost. Jsem rád, že s Bernhardem Maierem leží další vývoj značky v těch nejlepších rukou," napsal.

Maier je od mládí úzce spjat s automobily. Nejdříve se vyučil automechanikem a pak pokračoval ve studiu podnikové ekonomiky v německém Calw. Po angažmá u firmy Nixdorf nastoupil v roce 1988 do prodejní organizace společnosti BMW AG, kde zastával různé řídící funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche stal členem představenstva.

"Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu. Škoda je něco naprosto výjimečného. Základem této výjimečnosti je velká škodovácká rodina, stejně jako síla a dynamika této značky," uvedl Vahland.

V čele Škody bude Maier navazovat na výrazný růstový trend a modelovou ofenzivu, které nastartoval Vahland. Škoda v současnosti vyrábí přes jeden milion aut ročně a dodává je na více než 100 trhů.

Na Škodu dopadly změny v rámci koncernu VW, které spustil skandál kolem obcházení homologačního měření emisí u některých koncernových motorů TDI v USA. Koncern později přiznal, že jde celkem o 11 milionů motorů po celém světě včetně Evropy. V Německu se týká 2,8 milionu vozů. Motory EA 189 se přitom montovaly i do starších modelů škodovek.

Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí nelegálně skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Škoda zatím počet aut s problematickým motorem neoznámila a ani zastoupení koncernu VW nesdělilo, kolik takových aut v Česku prodalo. Podle údajů Svazu dovozců aut se v letech 2009 až 2013, kdy se motory měly do různých modelů nejvíce montovat, v ČR prodalo přes 150.000 dieselových vozů Škoda a VW.

Softwarová úprava motoru se týká jen homologačních testů, nemá vliv na běžný provoz vozu a neprojeví se ani při běžném měření emisí na STK.