I více než dvě hodiny stáli dnes cestující, kteří si chtěli vyřídit nové čipové karty, u informační kanceláře na Benešově náměstí v Teplicích. Řada z nich odcházela s nepořízenou. "Čekal jsem tady před hodinu a půl, abych se dozvěděl, že kartu, která měla být hotová, ještě nedorazila," řekl ČTK jeden z cestujících. Podle Gaislera má vydávání karet v tuto chvíli přibližně týdenní zpoždění. "Dodavatel našeho odbavovacího systému má problém se svým dodavatelem, takže se výroba karet zpozdila," vysvětlil Gaisler. Lidé, kteří zažádali o kartu online nebo vyplnili na papírovém formuláři kontaktní emailovou adresu, dostanou od dopravce zprávu ve chvíli, kdy karty dorazí.

Firmě se podle Gaislera nepovedlo otevřít další kanceláře. "Musím říct, že se nám nepodařilo sehnat dostatečný počet zaměstnanců. Získali jsme dva brigádníky. Víc už bohužel není v našich silách," vysvětlil Gaisler.

Řada spojů nabírá zpoždění v řádech desítek minut, některé spoje nevyjely v posledních dnech vůbec. Příčinou je to, že řidiči musí nově vydávat a nabíjet karty. Arriva se navíc potýká s nedostatkem řidičů, chybí jich asi 30. "Máme zapůjčené řidiče z ostatních společností, ale musím přiznat, že situace nebude vyřešena ke stoprocentní spokojenosti během dvou tří dnů. Budeme rádi, když obsadíme všechny spoje a budeme jezdit s nějakým rozumným zpožděním," doplnil Gaisler. Řada řidičů opustila firmu na konci minulého roku mimo jiné proto, že dopravce plošně snížil platy o pět procent. Nové řidiče Arriva hledá i s pomocí úřadu práce.

Situace v dopravě na Teplicku znepokojuje i Ústecký kraj, který je objednatelem dopravy. "Velmi nás mrzí, že došlo k takovým těžkostem, nový odbavovací systém přinesl jiné nároky na řidiče a ti musí novinky také zvládnout. Chtěl bych se proto i za dopravce a řidiče veřejnosti omluvit za problémy a požádat o shovívavost. Jsem přesvědčen, že se během několika dnů dostane doprava opět do normálních kolejí," řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Podle mluvčího kraje Zdeňka Rytíře měli dopravci na přípravu systému dost času. "Ukazuje se bohužel, že dopravci nepřipravili dostatečně své řidiče, kteří zatím nemají zkušenosti s novým systémem a navíc nyní odpovídají cestujícím na řadu dotazů, což také prodlužuje dobu odbavení. Od června 2014 měli však všichni dopravci čas na přípravu, o změnách, které po Novém roce nastanou, věděli," doplnil Rytíř.

S přechodem na integrovaný systém je možné u všech dopravců objednaných Ústeckým krajem jezdit na jednu jízdenku. Výrazně se změnily i autobusové linky, místo platby za skutečně ujeté kilometry se nově platí za projetá pásma. Kraj chce do integrovaného systému zapojit i dopravní podniky jednotlivých měst.

Všechny autobusy objednané krajem jsou nízkopodlažní a klimatizované. Během letošního roku by se do integrovaného systému měly zapojit i České dráhy.

trm jpt