"Poukázala jsem na to, že si dokážeme představit čínské společnosti v Německu právě tak jako německé společnosti v Číně, a také jsme hovořili o podmínkách rovného přístupu na trh jak v Číně, tak pro čínské společnosti na německý trh," prohlásila podle agentury Reuters Merkelová. "Samozřejmě jsem také zdůraznila, že pro Německo jsou velmi důležité rovné podmínky ve veřejných soutěžích, v přístupu na trh, patentech, práci novinářů a v lidských právech," uvedla také kancléřka.
Li dnes uvedl, že země je připravena uvolnit přístup na trhy. Pokud jde o hospodářský růst Číny, věří, že druhá největší ekonomika světa by letos mohla stoupnout o zhruba 7,5 procenta, a to i přes turbulence ve světové ekonomice. Světová média přitom požádal, aby případné malé odchylky nepřeceňovaly.
Čína, která v roce 2009 předstihla Německo coby největší světový vývozce, je pro největší evropskou ekonomiku klíčový trh, ačkoli čínská ekonomika zpomaluje. Loni byla Čína třetím největším obchodním partnerem Německa a největším partnerem mimo Evropu. Ekonomické vztahy obou zemí byly jedním z hlavních bodů na programu dnešní schůzky na vysoké úrovni. Oba největší světoví vývozci také vybídli k rychlému ukončení rozhovorů mezi Evropskou unií a Čínou o investičním paktu, což by podle nich v dlouhodobé perspektivě mohlo připravit půdu k dohodě o volném obchodu.
Návštěvu čínského premiéra v Německu provází i jednání o miliardových kontraktech. Evropský výrobce letadel Airbus Group dnes informoval o podpisu rámcové dohody s čínskou plánovací komisí o dodávce 70 civilních letadel A320 a A321. Hodnota předběžné dohody by v katalogových cenách těchto strojů činila zhruba sedm miliard dolarů.
Druhý největší světový výrobce letadel po americkém Boeingu zároveň učinil krok k otevření své druhé továrny v Číně, když s čínskými činiteli podepsal dokument o záměru založit v zemi kompletační středisko pro širokotrupé letouny A330. Airbus již některá letadla z rodiny AA320 dokončuje v severočínském městě Tchien-ťin. Pokud strany dosáhnou konečné dohody, mohlo by se v něm nacházet i nové kompletační středisko.
Německý automobilový koncern Volkswagen mezitím oznámil, že prodlouží společný podnik s čínským partnerem FAW Group Corporation o dalších 25 let, tedy od roku 2016 do roku 2041. Firmy prý tímto rozšíří činnost v oblasti výzkumu a vývoje a v technologiích úspory paliv. Největší evropská automobilka začala s budováním výrobních linek v Číně v 80. letech jako jeden z prvních velkých zahraničních výrobců aut. S FAW spolupracuje více než dvě desetiletí. Společný podnik má na svém největším trhu ještě s čínským výrobcem aut SAIC. Tato spolupráce byla před lety prodloužena do roku 2030.