V současnosti jezdí nové jednotky railjet ve zkušebním provozu mezi Prahou, Brnem a Vídní. "Od prosince se trasa prodlouží do Štýrského Hradce a takt spojů se zahustí tak, aby mezi Českem a Rakouskem jezdily vlaky co dvě hodiny," řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Se zavedením těchto spojů souvisí podle Českých drah i některé další plánované úpravy v dálkové dopravě. Dopravce například počítá se zrušením mezinárodního spoje Vindobona z Hamburku přes Prahu do Vídně a Štýrského Hradce, který nově nahradí spoj EC Porta Bohemica jedoucí z Hamburku přes Prahu do Bratislavy a Budapešti.
Zkrátit by se rovněž měla trasa vlaku EC Avala z Prahy do Bělehradu. Ten by nově měl končit už v Budapešti, čímž by se měla omezit zpoždění, která si vyžádaly kontroly na hranicích schengenského prostoru a která se dále přenášela na území České republiky, uvedly dráhy.
Mezi Českem a Slovenskem plánují ČD zavést nový ranní spoj z Ostravy do Žiliny, který bude vyjíždět z Ostravy kolem šesté hodiny ráno a v Žilině bude mít zabezpečený přípoj na vlak InterCity do Košic. V noční dopravě dopravce plánuje redukci současných tří nočních spojů Slovakia, Šírava a Excelsior na dva.
Ve směru do Polska obnoví ČD ve spolupráci s polskými PKP přímé spojení z Prahy do Varšavy. Drobných změn se dočká i trasa mezi Ostravou a Brnem, kde by nově měly rychlíky zastavovat ve stanicích Studénka a Suchdol nad Odrou.