Právě kvůli nim nebylo možné loď rozřezat nebo rozmontovat na místě, což je levnější metoda. Dalším důvodem pro to, že se rozhodlo loď vyzdvihnout vcelku, je možnost, že v ní jsou ostatky dvou osob, které nehodu nepřežily a jež se nepodařilo najít. Na palubě bylo 4200 osob a 32 z nich přišlo o život. Dvě těla se zatím najít nepodařilo, i když po napřímení vnitřek loni prozkoumávají robotické kamery.

V lodi jsou stále ostatky pasažérky Marie Grazie Tricaricové, která na palubě společně se svou 17letou dcerou slavila své 50. narozeniny. Dcera katastrofu přežila. Očekává se také nalezení ostatků 33letého člena posádky, indického číšníka Russela Rebella, který byl naposledy spatřen, jak pomáhá pasažérům při opouštění lodi.

Inženýři, kteří náročnou operaci vyzdvižení zajišťovali, sdělili, že plavidlo je nyní v ideální vertikální poloze. Předtím leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy. "Byla to dokonalá operace," řekl šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia.

Kolos z vody nejdříve táhla ocelová lana. Když se podařilo loď nadzvednout o 25 stupňů, byla napuštěna voda do obřích kovových nádrží připevněných na boku nad hladinou. Tíha této vody pak pomáhala dostat loď do svislé polohy. Stojí teď na umělém dně, které bylo předem připraveno.

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli řekl, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu. Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat.

Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku. Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude v létě příštího roku.

"Zbývá nám zjistit v příštích dnech mnoho věcí, abychom tento riskantní podnik mohli dokončit," řekl Porcellacchia. Starosta Giglia Sergio Ortelli prohlásil, že "operace neskončila, avšak podařilo se ukončit její důležitou část". K úspěchu pogratuloval italský premiér Enrico Letta. "Jsme hrdí na všechny, kteří se na tomto nasazení podíleli," napsal Letta na Twitteru.

Napřímením vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce po ztroskotání. Jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii. Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž ostrova a začalo nabírat vodu.

Costa Concordia má hrubou tonáž kolem 114.000 tun. Její vlastník, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Na vyprošťování lodi se podílely stovky lidí a desítky firem, ale z věže instalované před ztroskotaným plavidlem ji řídilo 12 expertů v čele s inženýrem Nickem Sloanem. "Cítím úlevu a jsem pyšný, stejně jako můj tým. A jsem trochu unavený, dám si pivo a půjdu spát," řekl dnes ráno Sloane.

Následky případného neúspěchu vyprošťovací akce mohly být katastrofální. V lodi je spousta chemikálií, které by v případě rozlomení lodě a úniku do moře způsobily ekologickou katastrofu. Jde o tisícovky litrů maziv, barev, insekticidů či ředidel.

Dosud zavřené mrazáky jsou podle CNN plné mléka, sýrů či vajec a dalšího rozkládajícího se obsahu včetně 1268 kilogramů kuřecích prsíček, 8200 kilogramů hovězího, 2460 kilogramů sýra a 6850 litrů zmrzliny. Odstraňování obsahu zabere měsíce.

Společnost Costa Cruises chce rovněž původním majitelům vrátit veškeré osobní věci, které se najdou v kajutách, a to bez ohledu na to, jak budou promáčené.

Mezitím kapitán lodě Schettino, považovaný za hlavního viníka neštěstí, čeká na další soudní stání plánované na 23. září. Obžalován je z několikanásobného zabití z nedbalosti, způsobení ztroskotání plavidla a z jeho opuštění v době, kdy na jeho palubě ještě byli lidé.