Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Recenze: Nebuď slepý.ce, radí ve svěží a humorné jednohubce nová autorka

18. února 2022
11:35

Čím může trávit čas typická pražská matka a manželka? Třeba chovem slepic! Naštěstí pro čtenáře, kterým Nicole Studená posílá svou vtipnou a hravou prvotinu se slovy: Pokud máte pocit, že vám v životě něco chybí, věřte, že je to slepice.

Veselé příběhy o všem, co vás potká, pokud jste nikdy v životě neviděli slepici, jste typicky městský typ a máte pocit, že když vyrazíte do světa bez nalakovaných nehtů, bude to větší tragédie než globální oteplování nebo úhyn velryb. A najednou jich doma máte pět (slepic, nikoliv velryb). Pokud stále nevíte, jak žít naplněný život, pořiďte si slepice. Rázem bude váš život plný zdravého pohybu, kvalitního jídla bohatého na bílkoviny, vzrušení, nečekaných situací, kotrmelců, klovanců a peprných nadávek směrem ke zvířecí i lidské říši. A hlavně, budete si mít s kým povídat... Tak svou prvotinu Nebuď slepý.ce představuje autorka Nicole Studená. Pozvěte ji do své knihovny, vaše dny rozzáří jako jarní sluníčko. Probere vás, jako pořádný klovanec!

Nicole Studená působí jako tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru České republiky. Kromě toho se stará o potomky, manžela... A spoustu slepic, o nichž vtipně vypráví ve své knižní prvotině. Nicole Studená působí jako tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru České republiky. Kromě toho se stará o potomky, manžela... A spoustu slepic, o nichž vtipně vypráví ve své knižní prvotině. | N. Studená, Blesk

Nicole Studená na sebe prozrazuje, že ji částečně inspirovala kniha Betty MacDonaldové Vejce a já, která pražskou chovatelku slepic provází od dětství. „Poprvé mi byla čtena, ještě když jsem byla úplně malá, pak jsem se k ní vrátila někdy kolem puberty a pak ještě mnohokrát,“ uvedla. „Nakonec ji mám i jako audioknihu, která mi dokáže spravit náladu vždy, když propadám depresím, traumatům a hysterii, že nic nezvládám, že jsem hrozná matka, hospodyně, zahradnice, kuchařka, uklízečka, pradlena apod. Prostě ty dny, kdy na mě padají všechny povinnosti a celý svět.“ Přesně v takových okamžicích může jako osvěžující koktejl působit její kniha Nebuď slepý.ce.

Útlá knížka vydaná samonákladem působí trochu jako zjevení. Jednak proto, že začínající autorky se často věnují spíše červené knihovně, případně detektivkám. Tady máme skvělý humoristický kousek, který snese nejpřísnější měřítka. Dále překvapuje tím, jak s přehledem Studená překonává bariéry mezi chutí psát a skutečnou tvorbou – jako by nebyly. Kde by mohla zaškobrtnout kvůli nedostatku spisovatelské praxe, dokáže krok srovnat hravostí textu. Čiší z něj stejné nadšení pro jeho psaní, jako pro chov slepic. Titul Nebuď slepý.ce se navzdory všemu pobíhání kolem úklidu kurníku, odčmelíkování, sběru vajec a podobných kratochvílí typické pražské ženy, zkrátka povedl. Jen ho raději nečtěte v městské dopravě, nekontrolované výbuchy smíchu hrozí na každé stránce.

Nicole Studená

Nebuď slepý.ce

Vydavatel: Nicole Studená, 2021