Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Recenze: Tři příběhy na dovolenou pobaví, zaujmou, vyděsí… A všude se vejdou!

• Autor: Ivan D. Hladík -
    18. 6. 2021
    18:58

Dlouhé přejezdy s dětmi, balení všeho důležitého na pláž i na chalupu, běh lesem či městem, úklid nebo zasloužený odpočinek. To všechno jsou chvíle, kdy vás mohou provázet audioknihy. A stát se vítanými společnicemi, zábavnými i bez prosecca!

Ne vždycky je k ruce dobrá kamarádka, bezva parťák nebo chůva k dětem. A přitom byste právě teď chtěli alespoň malé rozptýlení… Jak nám vtloukali do hlavy – knihy jsou výbornými společníky, vzdělají i pobaví. Co naplat, je to tak. V audioknižní podobě se navíc skvělých příběhů nemusejí knihomolové i občasní čtenáři vzdávat ani při běžných denních činnostech nebo o dovolené. Tyhle tři, které jsme pro vás naposlouchali, si určitě užijete. Tři žánry, tři autoři, tři interpreti, s nimiž si užijete každou volnou chvilku.

• 1.Literární spolek Laury Sněžné

Dobrý spisovatel kvůli příběhu i přátele mučí! • Literární spolek Laury Sněžné, Pasi Ilmari Jääskeläinen. Interpret: David Novotný, režie: Jitka Škápíková. Dobrý spisovatel kvůli příběhu i přátele mučí! • Literární spolek Laury Sněžné, Pasi Ilmari Jääskeläinen. Interpret: David Novotný, režie: Jitka Škápíková. | OneHotBook

Finský spisovatel a středoškolský učitel Pasi Ilmari Jääskeläinen sklízí úspěchy především v oblasti sci-fi a fantasy, jak o něm prozrazuje vydavatel této unikátní audioknihy. Literární spolek Laury Sněžné představuje jedinečný kus, jakých je jen málo… V něm se mladé učitelce literatury Elle Milanové jednoho dne splní sen – právě ona je vybrána za poslední členku vyhlášeného společenství spisovatelů, které založila veleúspěšná autorka knih pro děti Laura Sněžná. Ta ovšem záhy nato za nevysvětlitelných okolností zmizí a ve finském městečku Zaječín se začnou dít nadmíru podivné věci. Ella se rozhodne přijít na kloub poměrům panujícím v tajemném spolku a chce za tím účelem využít zvláštní tajné Hry, kterou jeho členové mezi sebou hrají. Brzy však pozná, že účast v ní vyžaduje nemalé oběti. A nadpřirozených úkazů kolem Literárního spolku Laury Sněžné mezitím přibývá...

Kniha plná spisovatelů a jejich vášní, hříchů i kostlivců marně schovávaných ve skříni zapomnění. Ale také podivuhodných postaviček a situací, které vám zamotají hlavu. Naprosto úchvatná hra se slovy, tryskající na všechny strany emoce v nečekaných odstínech, také to je Literární spolek Laury Sněžné, jenž do geniality audioknihy povýšila trojice "sudiček", bez nichž by nevznikla. První z nich je Vladimír Piskoř, který knihu přeložil do češtiny a stál tak na startu její cesty k tuzemským čtenářům a posluchačům. Musela to být výzva! Piskoř se knize stal bezesporu tím, kým byl Pratchettovým knihám Jan Kantůrek.

Poslechněte si ukázku z audioknihy:

Další dvě neméně důležitá místa zaujímají interpret David Novotný a režisérka Jitka Škápíková. Novotný ve své interpretaci znovu dokazuje, jak UMÍ. Literární spolek Laury Sněžné nebudete pravděpodobně schopni nikomu vyprávět, rozhodně ne tak, aby dotyčný pochopil kouzlo celé knihy. I při jejím čtení si vás slova podmaňují a vloupávají se do mozkových závitů. Novotný je ale zcela ukočíroval, dal jim další rozměr a vdechl jim život tak, že náhle kloužou ze stránek knihy rozjařená, jako děti na hřišti. Spolu se Škápíkovou, která je pravděpodobně schopná bezchybnou režii jakéhokoli žánru odvést i v polospánku, pak přinášejí všichni tři titul, který si vás získá. Pokud přistoupíte na pravidla hry autora i party spisovatelů. Hry, která může skončit jakkoli.

Hodnocení: 95 %

Pasi Ilmari Jääskeläinen

Literární spolek Laury Sněžné

Interpret: David Novotný

Režie: Jitka Škápíková

Délka nahrávky: 10 hodin 28 minut Vydavatel: OneHotBook, 2021

• 2.Ústav

Dá se vůbec omluvit únos dítěte? I ve vyšším zájmu? • Ústav, Stephen King. Interpret: Martin Preiss, režie: Hynek Pekárek. Dá se vůbec omluvit únos dítěte? I ve vyšším zájmu? • Ústav, Stephen King. Interpret: Martin Preiss, režie: Hynek Pekárek. | OneHotBook

Možná stačí dvě slova: Stephen King. Ve své další mistrovské knize však neděsí klaunem v kanalizaci, opět našel nový způsob a zdroj, z nějž oslovuje miliony svých příznivců i těch, kdo k jeho dílu teprve přičichli… Dvanáctiletý Luke je jedné temné noci unesen do záhadného Ústavu, který připomíná spíš vězení se zvýšenou ostrahou. A jako by to nestačilo, neznámí únosci mají pro chlapce a dívky vytržené ze svých domovů vysoce nebezpečný, přímo válečnický úkol. Školákovi obdařenému výjimečnou inteligencí tak nezbude nic jiného než hezky rychle dospět a začít s pomocí nově nalezených přátel hledat cestu ven z téhle noční můry. Stihne to dřív, než bude vězniteli odveden do míst, odkud se už žádné z dětí nevrátilo? Jisté je pouze jedno: tenhle příběh o dětech rozhodně není pro děti.

Poslechněte si ukázku z audioknihy:

Je asi zbytečné znovu upadat do úžasu nad nevysychajícím talentem Kinga zasáhnout čtenáře přesně v těch místech, kde je to sakra citlivé. Superlativy si ale zaslouží plně i interpret Martin Preiss a režisér Hynek Pekárek. Preiss, který má za sebou už třeba taktéž strhující interpretace knih Michaela Connellyho Černá ozvěna a Černý led, je pro Kingovu knihu ideálním vypravěčem. V jeho podání je příběh pozvolným objevováním děsivého světa, zároveň však posluchačským zážitkem. Tak intenzivním, jako byste děj sledovali v kině. Preiss dokáže být stejně tak hlavním hrdinou – 12letým klukem, jako všemi dalšími postavami, které s nimi všemi poznáváme. Hrozbám skrytým i přímým, přímo akčním, dává patřičný náboj. V dialozích je stejně silný, jako v pasážích uvádějících posluchače do míst, kde se odehrávají. Zkrátka – lahůdka!

Hodnocení: 95 %

Stephen King

Ústav

Interpret: Martin Preiss

Režie: Hynek Pekárek

Délka nahrávky: 20 hodin 59 minut

Vydavatel: OneHotBook, 2020

• 3.Mluvící balík

Prázdniny v Řecku právě začínají! • Mluvící balík, Gerald Durrell. Interpret: Petr Vaněk, režie: Johana Ožvold. Prázdniny v Řecku právě začínají! • Mluvící balík, Gerald Durrell. Interpret: Petr Vaněk, režie: Johana Ožvold. | Témbr

Prázdniny v Řecku právě začínají! Co na tom, že je milovník zvířat a spisovatel Gerald Durrell ve své knize odstartoval už v roce 1974 (u nás vyšla kniha poprvé roku 1983 s báječnými ilustracemi Adolfa Borna). Mluvící balík přináší na vlnách nejen Papouše a jeho zpívající pavoučici Dulcibelu, ale pro generaci dnešních čtyřicátníků nostalgickou vzpomínku, pro jejich potomky dobrodružnou výpravu do fantazie.

Mluvící balík vypráví o světě, kde žily pohádkové bytosti a roztodivná zvířata. Jakmile však lidé přestávali věřit v jejich existenci, začalo bytostí valem ubývat. Aby je zachránil před úplným vyhynutím, vyčaroval pro ně dobrý kouzelník Hengist Hannibal Velebobule rozsáhlou podzemní říši Mytologii, kde všichni pohádkoví tvorové našli nový domov. Po staletích klidného a pokojného života si však baziliškové – to víte, baziliškové! – vzali do hlavy, že si podrobí ostatní obyvatele říše a ze svého hradu budou vládnout celé Mytologii. A kdyby se Penelopka se svými bratranci Petrem a Šimonem nešli jednou odpoledne na pláž koupat, nikdy by neobjevili tajemný mluvící balík, nikdy by se nedozvěděli o říši a jejím ohrožení a nevydali by se na cestu plnou fantastických dobrodružství – a kdoví, kdoví, jak by to bez jejich pomoci dopadlo.

Poslechněte si ukázku z audioknihy:

Durrellova knížka je napěchovaná po okraj (možná přetéká) neskutečně zábavným příběhem, který je naprosto nadčasový a se zárukou osloví i dnešní děti a jejich rodiče. Celý rejstřík postav prožívá jednu akci za druhou, posluchače donutí se smát i zadržovat dech v napínavých okamžicích. Pod režijní taktovkou Johany Ožvold titul načetl Petr Vaněk, tak, jak se má zejména mladším posluchačům vyprávět. S citem, s jiskrou, dokáže zaujmout, pohladit i potěšit příběhem, který nestárne, a naopak díky nové podobě získává nové síly, s nimiž je pevný v kramflecích i téměř 50 let od svého vzniku.

Tohle dobrodružství budou vaše děti milovat! A na zadním sedadle auta mířícího na chatu či k moři ani nešpitnou. Pravděpodobně poslech strhne i vás. Jistě, je to pohádka… Dokud neobjevíte utajený tunel do říše Mytologie. Rozhlédněte se z pláže, jestli také neuslyšíte dva tiché hlasy. Mluvící balík vás unese do dětství, kdykoli budete chtít.

Hodnocení: 95 %

Gerald Durrell

Mluvící balík